Shenet

Växter Råvaror   Sök Forum Kontakt Hem
Litteratur

Moderna parfymer

 


Se även böcker om äldre
Parfym- och rökelsehistoria - per fumum = genom rök

Barillé, Elisabeth och Laroze, Catherine
! The book of perfume
(Paris: Flammarion, 1995. ISBN 2-08013-590-2)  
Stort illustrerat verk med betoning på branschhistorik. Som bilaga finns en översikt över parfymfamljerna och adressförteckning till de stora parfymhusen. Bra introduktion till ämnet. Litteraturlista.
Boman, Elisabeth
Dofternas språk: parfymernas gåtfulla psykologi
(Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1986. ISBN 91-46-15313-6)
Liten bok om 1900-talets märkesparfymer för kvinnor och män.
Hjorth, Harriet
! Parfym
(Stockholm: Rabén & Sjögren, 1969)
Om fransk parfymindustri som den såg ut på 1960-talet, med reportage från doftodlingar och destilleringsanläggningar och intervjuer med parfymörer i Grasse och Paris. Därtill parfymhistoria från antiken till idag och utvikningar om sådant som namngivningen av parfym, parfym och impressionism, luktsinne och luktminne. Också en del statistik och ett ABC för parfymer. Alfabetiskt register, källförteckning.
Irvine, Susan A
! Perfume: the creation and allure of classic fragrances
(New York: Crescent books, 1995. ISBN 0-517-14159-0)
Stort och glassigt verk om parfymer och hur de skapas - från parfymhusets beställning till marknadsföringen. Bra introduktion till ämnet.
Kjellmer, Viveka
Doft i bild: om bilden som kommunikatör i parfymannonsens värld
(Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009. ISBN 978-91-7346-659-2)
I denna avhandling i konstvetenskap analyseras parfymannonser i Vogue 2000-2005 för att ge svar på frågan: Kan bilder förmedla doft och hur ser reklamens försök att göra det ut? Som bakgrund ges historik om 1900-talets parfymeri. Noter, litteratur, personregister.
Det ljuva livet: parfym
(Stockholm: Wahlström, 2001. ISBN 91-32-32616-5)
Lite om allt på drygt 60 sidor i fickformat. Bilder på lavendelfält, Marilyn Monroe och Chanel No 5. Ingen författare men det engelska ursprungsförlaget tackar ett par bildbyrårer och några parfym- och kosmetikahus.
Müller, Peter M och Lamparsky, Dieter (ed.)
Perfumes: art, science and technology
(London: Elsevier, 1991. ISBN 1-85166-573-0)
Många framstående personer i parfymbranschen har lämnat bidrag till detta stora verk, som sträcker sig från kemi till branschanalys. Av intresse framför allt för branschfolk.
Schnitzer, Rita
Parfymernas mystik
(Stockholm: Fabel, 1985. ISBN 7842-052-0)
Liten fickbok, i flera avseenden lätt. Inleds med översiktlig historik medan största delen upptas av kapitlet Valet av parfym, där det ges råd av typen "Den konservativa, eleganta, skönhetsälskande och mycket principfasta kvinnan bör välja dofter av blomma och aldehyd..."
Thomas, Dana
! Deluxe: how luxury lost its lustre
(London: Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-141-01967-3)
Dana Thomas, modeskribent för bl. a. Newsweek, Financial Times, Harper's Bazaar och Vogue, minns när Dior betydde förstklassigt skrädderi i duvgrå salonger på Avenue Montaigne, inte t-shirts med jätteloggor på taxfreebutikens rullband. Lyx och kvalitet gick förlorade när modehusen upptäckte "mellanprissegmentet" på 80-talet och började marknadsföra sig som globala designermärken. Thomas gör upp räkningen med behärskat raseri och tar oss världen runt till silkesväverier, piratklädpartyn, sweatshops, outletbyar och styrelserum och låter oss möta Hollywoodstjärnor, designers och företagsledare (LVMH:s styrelseordförande Bernard Arnault i särskild skurkroll). Här finns förstås också ett kapitel om branschens räddare i nöden, parfymerna, alla med samma varuhuslukt och alla lika hårdlanserade i tre år innan de ersätts med nästa. En initierad vidräkning som snabbt kommit i nya upplagor i både USA och Storbritannien.

Parfymlexikon
Fragrance and fashion
(Leicester: Silverdale, 2000. ISBN 0-85605-561-2)
Tanken var nog att samla varumärken som har med både mode och parfym att göra. Det blev till sist 30 företag, kanske de som betalade bäst, och informationen om dem är matnyttig: Modebilder, företagshistorik, "a chronological profile of the genius behind the name", 10-15 viktigaste parfymer varav 4-5 beskrivs närmare.
Girard-Lagore, Sylvie
100 legendariska parfymer
(Stockholm: Wahlström, 2001. ISBN 91-32-32629-7)
Ett halvt till ett helt glättat uppslag ges per parfym. Att urvalet är lite märkligt beror på arbetsmetoden: Materialet pusslas ihop av ateljéfoton och reklambroschyrer som man får av parfymhusen. Yves Saint Laurent ställde inte upp på en sådan deal - den här gången - så därför finns det heller inga "legendariska YSL-parfymer". En del andra lyser också starkt med sin frånvaro.
The H & R Book of Perfume; 1-4
(Hamburg: Glöss, u.å. ISBN 3-87261-079-1)
Två volymer ägnas damernas, två volymer herrarnas dofter: Först historik och allmänt om parfym, därefter parfymer i text och bild med uppgifter om de viktigaste doftämnena. Avsedd att fungera som referensverk för parfymdetaljister. Uppskattningsvis från 1980-talet.
Oakes, John
The book of perfumes
(London: Prion, 1998. ISBN 1-85375-302-5)
Uppslagsverk om parfym och parfymeri.

© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/referens/litt-modernaparfymer.html
Datum: 2018 11 22 - Uppdaterad: 2010 08 31
Cookieinfo
Made with a Mac