Shenet

Växter Råvaror   Sök Forum Kontakt Hem
Parfymfamiljerna

Blomparfymer
Recept: Blomdofter - Rosdofter - Lavendeldofter


Engelska namn Florals, floral scents
Andra namn Romanska språk
Floraux, bouquet, solitaire (franska)
Tradition Det tidiga 1900-talsparfymerna var blomdofter och alltid solitärer, d.v.s. de försökte efterlikna en särskild blommas doft. Med de syntetiska doftämnena kunde man skapa bouquets, sammansatta fantasidofter som inte liknade någon särskild blomma utan var helt enkelt blommiga. Den första, Quelques Fleurs från Houbigant, kom 1912.
Parfymhistoria
Beskrivning Blomparfymerna är "lagom" dofter som kan användas både dag- och kvällstid. Rent blommiga dofter är sällsynta; det vanliga är att de drar åt grönt, friskt, fruktigt etc.
Doftklassificering
Familjen blomparfymer förekommer i både det franska och amerikanska klassificeringssystemet. Runt hälften av dagens parfymer brukar hamna här. Så gott som alla är bouquets; solitärer förekommer knappast längre. Lavendeldofter brukar inte räknas som solitäter utan hamna i fougèresfamiljen. I det amerikanska systemet som saknar fougères delar man upp blomfamiljen i två; enkla blomdofter och sammansatta, och sorterar in lavendeldofter bland solitärerna.
Innehåll

Inte ens en solitär blomdoft kan bestå av en enda eterisk olja; den skulle bli platt och inte lik originalet. Ett par blomdofter, äkta eller syntetiska, finns i nästan allt, även icke-blomparfymer: Ros finns i så gott som alla damparfymer och hälften av herrparfymerna, och jasmin (sällan äkta) i 80 % av damparfymerna och en tredjedel av herrparfymerna.
• Recept: Eteriska oljor i blomdofter, lavendeldofter, rosdofter.
• Eteriska oljor efter dofttyp, t. ex. blommiga.

Ersättning Det mesta som doftar i dagens parfymer är isolerade eller syntetiska kemikalier - 100 % i billiga parfymer, 70 % eller mer i dyra. Inte heller äldre parfymklassiker ser ut som de gjorde när de introducerades; undan för undan görs recepten om genom att de eteriska oljorna ersätts med kemikalier.

Fem i topp
Fyra av 1900-talets fem storsäljare är blomparfymer (den femte är orientdoften Shalimar):

Chanel No 5
(Chanel 1921)

Aldehydisk blomdoft. Chanel No 5 var inte den första parfymen med aldehyder, men mängden, mängden. Det var den första parfymen från Chanel och en av de första från ett klädmodehus, skapad av Ernest Beaux på beställning. Enligt en av myterna kom den till av rent misstag - någon hällde i tio gånger för mycket aldehyder. Numret fick den för att den var det femte parfymprovet och för att Coco Chanel betraktade femman som sitt lyckotal. Den var nydanande modern men ändå lagom, slog igenom snabbt och har aldrig slutat sälja. Flaskan har ändrats 15 gånger under 1900-talet. Den pudriga doften bygger på 128 doftämnen. Aldehyder är toppnot, sedan kommer blommor: jasmin (10 % av doftämnena), irisrot, liljekonvalj, neroli, ros, ylang-ylang. I botten ligger patchouli, vanilj, vetivert, trä (ceder, sandel) och animaliska bastoner (ambra, mysk, sibet).

h
Arpège
(Lanvin 1927)

Den yngsta av storsäljarna och också denna sammanfattade en klädstil, Nina Riccis romantiska. Grasse-parfymören Fauvron gjorde doften, Lalique flaskan med turtuduvor. Klassisk blomblandning men inte så insmickrande som man kan tro, utan kryddig, frisk och lite sträv. Som i många senare blomdofter är bensylsalicylat en viktig ingrediens; här användes det för första gången. Topppnot av bergamott, neroli, persika och rosenträ. Mellanot av blommor (gardenia, irisrot, jasmin, lilja, nejlika, orkidé, ros, ylang-ylang) kryddade av kryddnejlika. Basnot av benzoin, vetivert , animalier (ambra, mysk) och trä (cederträ, sandelträ) som ger lite strävhet.

g
Joy
(Patou 1935)

Jean Patou hittade Joy hos näsan Henri Almeras, som aldrig trodde att någon skulle köpa en så sanslöst dyr blandning. Den innehöll dubbelt så mycket eterisk olja som andra parfymer på den tiden och bara av de bästa sorterna. Den kom som ett slag i ansiktet på de dåliga tiderna 1935 och det höga priset har förblivit det främsta försäljningsargumentet. Idag står Joy för en tredjedel av modehuset Patous inkomster. Toppnot av aldehyder och persika. Hjärta av blommor; jasmin dominerar men där finns också irisrot, liljekonvalj, orkidé, ros, tuberos och ylang-ylang. Basnot av mysk, sandelträ, sibet.

L'Air du Temps
(Ricci 1948)

Den yngsta av storsäljarna och också denna sammanfattade en klädstil, Nina Riccis romantiska. Grasse-parfymören Fauvron gjorde doften, Lalique flaskan med turtuduvor. Klassisk blomblandning men inte så insmickrande som man kan tro, utan kryddig, frisk och lite sträv. Som i många senare blomdofter är bensylsalicylat en viktig ingrediens; här användes det för första gången. Topppnot av bergamott, neroli, persika och rosenträ. Mellanot av blommor (gardenia, irisrot, jasmin, lilja, nejlika, orkidé, ros, ylang-ylang) kryddade av kryddnejlika. Basnot av benzoin, vetivert , animalier (ambra, mysk) och trä (cederträ, sandelträ) som ger lite strävhet.

g

Rena blomdofter
Rent blommiga dofter som inte lutar åt något särskilt håll - ovanliga.

Quelques Fleurs
(Houbigant 1912)

Historisk därför att det var den första sammansatta bouqueten - ingen efterhärmning utan en blomdoft i sig, möjliggjord av nya doftämnen (och en hel del kvantitet också - 313 doftämnen lär ingå). Försvann ur handeln ett tag men återlanserades 1987. Toppnot av bergamott, citron, dragon, apelsinblom. Mellannot av heliotropin, irisrot, jasmin, liljekonvalj, nejlika, orkidé, ros, tuberos, viol, ylang-ylang. Basnot av ekmossa, sandelträ, tonkaböna och animalier (ambra, mysk, sibet).
Diorissimo
(Dior 1956)

Något så sällsynt som en solitär, här av Christian Diors turblomma liljekonvalj (inte äkta - liljekonvaljdoft kan fortfarande inte extraheras). Anmärkningsvärd för att den innehåller så få ingredienser - 30, bland dem bergamott och calyx i toppnoten, amaryllis, boronia, jasmin, lilja, liljekonvalj, rosenträ, syrén, ylang-ylang i mellannoten och sandelträ och sibet i basnoten. Edmond Roudnitska gjorde den.
Charlie
(Revlon 1973)

Charlie föregicks av den dyrare parfymen Norelle med samma doft något år tidigare. Lågprisvarianten blev en fantastisk försäljningsframgång och banade väg för den stora vågen amerikanska parfymer på 70-talet. Bladigt grönt av bergamott och galbanum i toppnoten, jasmin, liljekonvalj, ros och ylang-ylang i mellannoten och i ekmossa och sandelträ i basnoten. Framgången blev så stor att Revlon snart släppte en röd Charlie, en vit Charlie, en blå Cahrlie, en silver-Charlie, en guld-Charlie och en solskens-Charlie.
Chloé
(Chloé 1975)

Första doften från klädföretaget Chloé blev en fullträff - en mycket hållbar (nästan) solitär av tuberos och jasmin. Toppnot av orangeblom, hyacint, kaprifol, syrén, ylang-ylang. Mellannot av irisrot, jasmin, narciss, nejlika, ros, tuberos. Basnot av ambra, ekmossa och sandelträ.
Poême
(Lancôme 1995)

Doften är bara några år gammal men har redan fått klassikerstaturs, bland annat för att parfymören Jacques Cavallier här frångick 1900-talets kompositionsprincip om toppnoter-mellannoter-basnoter som ska framträda i sin speciella ordning. Istället "roterar" dofterna, kommer och går. Innehåller två doftämnen som var nya: frisk och kall "blå Himalayavallmo" och tung "Datura candida", båda syntetiska. Resten är helt och hållet blomdofter, också det en innovation på 1990-talet: Fresia, jasmin, jonqueville, mimosa, narciss och naturligtvis ros, allt vilande på en bädd av vanilj.

s

Friska blomdofter
Blomdofter som är så friska och lätta att de lutar åt citrus och ozon. Friska lavendeldofter för herrar brukar klassificeras som fougères.

Anais Anais
(Cacharel 1978)

Med Anais Anais blev Cacharel ett av de första konfektionsföretagen som slog sig på parfym och man gjorde något så djärvt som att distribuera den genom en fransk lågpriskedja. Inte såg parfymen ut som en fin parfym skulle göra heller; den var bara gullig och romantisk. Den mjuka söta doften slog an direkt och får ständigt nya användare - hälften är under 25 år. Massor av blommor: Toppnot av citrus, hyacint, vit lilja, liljekonvalj, svarta vinbärsknoppar. Mellannot av apelsinblom, gardenia, irisrot, jasmin, ros, ylang-ylang. Basnot av värmande trätoner (cederträ, ekmossa, patchouli, vetivert) och läder och mysk.

Paris
(YSL1984)

Också här blommor i mängd - i toppnoten apelsinblom, bergamott, cassia, hagtorn, hyacint, lindblom, mimosa, ros, i mellannoten heliotropin, irisrot, jasmin, lilja, liljekonvalj, ytterligare ros, gröna violblad, ylang-ylang. Basnot av ambra, cederträ, mer irisrot, mysk och sandelträ. En ung Sophia Grosjmans första parfym.

Happy
(Clinique 1997)

Cliniques marknadsundersökningar visade att 95 % av kunderna satte lycka före allt annat. Alltså beställdes den lyckliga doften Happy: Toppnot av citrus (bergamott, röd grapefrukt, mandarinblom) som blir blommig mellannot: boysenbärsblommor, jasmin, liljekonvalj, nejlika, orkidé. Basnot av lilja, magnolia, mimosa.


Gröna blomdofter
Torra blomdofter, träiga eller pudriga, med toppnot av gräs och gröna blad - basilika, galbanum, kamomill. Föregångaren Vent Vert som brukar räknas till den gröna familjen kom redan 1945, därefter tog det ett par årtionden innan nya försök gjordes.

Fidji
(Guy Laroche 1966)

Toppnot av bergamott och citron, galbanum, hyacint. Hjärta av klassiska parfymblommor (irisrot, jasmin, kaprifol, nejlika, ros, tuberos, ylang-ylang) med krydda (kryddnejlika, patchouli). I botten ambra, mysk, sandelträ och vetivert.

Calandre
(Rabanne 1969)

"Jag är en frisk fläkt", sa reklamen från Paco Rabanne. Grön och metallisk toppnot (aldehyder, bergamott, salvia, tallbarr), mellannot av pudriga blommor (geranium, irisrot, jasmin, liljekonvalj, ros) och i botten ambra, ekmossa, läder, mysk, sandelträ och vetivert.

Chanel No 19
(Chanel 1970)

Grön blomdoft med träinslag. Mycket frisk och torr toppnot av bergamott och galbanum. Mellannot av irisrot, jasmin, läder, ros och ylang-ylang. Den mycket tydliga violdoften kommer av irisrot. Basnot av cederträ, ekmossa, sandelträ och vetivert. Henri Robert på Chanel var parfymör.

Aqua di Giò
(Armani 1995)

Mycket lätt och frisk blomparfym - gränsar till ozondofterna. Fruktig topp av luktärt, grön mellannot av druvor, fresia, vit hyacint och jasmin, träig botten med grönmynta, tangerin och lite mysk. En likartad Aqua finns för herrarna.


Aldehydiska blomdofter
- eller blommiga aldehyder som de skulle klassificeras i USA. En stor grupp med många damparfymer. Chanel No 5 var den första som slog igenom (1921); fortfarande på 50-talet var det den dominerande typen av damparfym. Champagnebubblande blomblandningar med starka toppnoter av aldehyder. Se också chypresparfymerna där det finns en del besläktade blommiga varianter.

Je Reviens
(Worth 1932)

Mycket lätt och frisk blomparfym - gränsar till ozondofterna. Fruktig topp av luktärt, grön mellannot av druvor, fresia, vit hyacint och jasmin, träig botten med grönmynta, tangerin och lite mysk. En likartad Aqua finns för herrarna.

d
L'Interdit
(Givenchy 1957)

Skapades för modehuset Givenchy och marknadsfördes med skådespelerskan Audrey Hepburn som Givenchy gjorde filmkläderna åt. Börjar med aldehyder, bär, persika och citrus (bergamott, mandarin). Hjärta av blommor (irisrot, jasmin, liljekonvalj, narciss, ros, ylang-ylang) och kryddor (kryddnejlika, peppar). Basnot: ambra, benzoin, sandelträ, tonkaböna, vetivert.

Rive Gauche
(YSL 1971)

Frisk och lite stickig blomblandning med fruktig toppnot (bergamott, persika), därefter blommor (gardenia, geranium, irisrot, jasmin, kaprifol, liljekonvalj, magnolia, persika, ros, ylang-ylang). I botten ambra, ekmossa, mysk och sandelträ och vetivert som ger spännande strävhet.


Fruktiga blomdofter
Sägs passa optimistiska och framåt personligheter, som man skulle vara på 1980-och 90-talen när de slog igenom.

Ivoire
(Balmain 1980)

Fruktigt grön och lite pudrigt träig blomdoft med toppnot av aldehyder, galbanum, irisrot, jasmin, kamomill och citrus (bergamott, citron, mandarin). Hjärta av blommor (geranium, hyacint, irisrot, jasmin, liljekonvalj, nejlika, orkidé, ros, ylang-ylang) och heta kryddor (kanel, muskot, peppar). Basnot: ambra, ekmossa, patchouli, sandelträ, tonkaböna, vetivert, bär och vaniljtoner (labdanum, vanilj). Amerikanska firman Florasynth gjorde doften.

Jean-Paul Gaultier
(Gaultier 1993)

Gaultier ville se både sina kläder och parfymer som något för "alla kvinnor". Med denna rätt konventionella orientlutande pudriga doft lyckades han. Bara förpackningen var avantgardistisk och den var tagen från Schiaparelli. Firmenich fick uppdraget och där parfymören Jacques Cavallier. Toppnot av orangeblom, ros, stjärnanis, tangerin. Hjärta: ingefära, irisrot, orkidé, mer ros, ylang-ylang. Basnot av ambra, syntetiska mysker och vanilj.


Söta blomdofter
Så söta och tunga att de lutar åt orientdofterna. Även en del herrdofter.

L'Heure Bleue
(Guerlain 1912)

L'Heure Bleue av tredje generationen Guerlain, Jacques, kom samma år som Quelques Fleurs från Houbigant men var en gammaldags pudrig, nästan orientalisk, blomdoft: heliotropin, jasmin, lavendel, nejlika, orangeblom, orkidé, ros, tuberos, ylang-ylang. Toppnot av anis, bergamott, citron, koriander, neroli. Basnot av benzoin, irisrot, mysk, opoponax, sandelträ, tonkaböna, vanilj, och vetivert. Klassikerstatus.
Blue Grass
(Arden 1934)

Blommor, trä och kryddor: Toppnot av aldehyder, tonkaböna och citrus (apelsin, bergamott, neroli). Blommigt hjärta: jasmin, lavendel, narciss, nejlika, ros, tuberos. Basnot av ambra, benzoin, sandelträ och mysk.
Pour un Homme
(Caron 1934)

På 30-talet skulle herrar inte lukta annat än rent och friskt, så Pour un Homme ansågs mycket vågad: Lavendel med mycket ambra, mysk och vanilj.
Tabac Original
(Maurer & Wirtz 1955)

Tabac Original brukar vara svårplacerad: Den är så rik på lavendel att den ibland hamnar bland fougères. Den är också förbluffande full av mysk och kallas därför ibland en manlig orientalisk doft - något mycket ovanligt. Åtminstone kan sägas att den är blommig: bergamott och neroli i toppnoten, massor av lavendel och allt på en botten av ekmossa, mysk och vanilj. Populär särskilt i Tyskland men också i Sverige. Det är lätt att le snett åt den idag men det var tufft av herrar att bära blommigt orientaliskt på 50-talet. Dess trollkraft bröts först ett årtionde senare av den råsexuella fougères-doften Brut.
Trêsor
(Lancôme 1990)

En av 90-talets största parfymsuccéer. Pudrig och mjuk halvorientalisk bouquet (heliotropin, irisrot, liljekonvalj) med toppnot av aprikosblomma, persika, ros och syrén. Basnot av ambra, sandelträ, mysk och vanilj.

Träiga blomdofter
Blomdofter med trä i botten hör till dem som är "tillåtna" för herrar.

Grey Flannel
(Geoffrey Beene 1976)

En maskulin doft efter engelskt standardrecept och i Eau Sauvages anda (citrusdoft tio år tidigare) men gjorde sensation - en cologne för herrar med tydlig viol! Tog USA med storm. I Europa märktes den mer indirekt genom att den blev genombrottet för blommiga herrdofter på 70-talet. Citrustopp (apelsin, bergamott, citron). Blommigt hjärta (irisrot, kanel, ros). I botten ekmossa, patchouli, sandelträ.

Safari
(Ralph Lauren 1990)

Lite grön, äventyrligt blommig doft för herrarna. Klassisk parfymblommighet (geranium, hyacint, irisrot, jasmin, lavendel, narciss, ros). I toppnoten grönt (basilika, dragon, eukalyptus, malört, rosmarin, timjan), kryddor (enbär, kryddnejlika) och citrus (apelsin, bergamott, citron, mandarin). I botten ekmossa, galbanum, kanel, läder, patchouli, vetivert, animalier (ambra, mysk) och trä (cederträ, sandelträ).


Litteratur: Se t. ex. Aftel (2003), Barillé och Laroze (1995), Boman (1986), Charles-Roux (1981), Day (1979), Fischerström (1968), Girard-Lagore (2001), Irvine (1995), Kennett (1975), Müller och Lamparsky (1991), Schnitzer (1985), Thompson (1928).

© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/referens/famblomdofter.html
Datum: 2018 05 28 - Uppdaterad: 2009 02 9
Cookieinfo
Made with a Mac