![]() |
Det artificiellas konst |
|
|
Han
var sedan många år tillbaka väl insatt
i dofternas vetenskap; han menade att luktsinnet kunde
erfara njutningar lika intensiva som hörseln och
synen, och att vart och ett av de fem sinnena, genom
naturlig fallenhet och upplärd förfining,
var förmöget att ta till sig nya intryck,
att tiodubbla dem, att samstämma dem, att arrangera
dem till den helhet som utgör ett konstverk; så
det var alltså inte mer onormalt att ett konstverk
existerade genom utdunstningarna från doftande
vätskor, än att andra gjorde det genom att
sända ut ljudvågor eller att träffa
ögats näthinna med olikfärgade ljusstrålar;
men på samma sätt som ingen, utan en särskild
intuition som förfinats genom studier, förmår
skilja en mästares målning från plankstrykarens
kludd, en aria av Beethoven från en trudelutt
av Clapisson, så kan ingen, utan en föregående
initiation, låta bli att förväxla en
bouquet, skapad av en äkta konstnär, med ett
potpurri hoprört av en industritillverkare för
försäljning i speceributiker och basarer. Joris-Karl Huysmans: Mot strömmen (franska originalet 1884) |
|
|
|
© Shenet 1997 - 2013 |
|
|