Shenet

Växter Råvaror Recept Referens Sök Forum Kontakt Hem
Smink

Teatersmink


Synonymer Maskeradsmink, ansiktsfärg
• Fettbaserat smink, fettsmink, sminkpasta
• Vattenbaserat smink, flytande smink, vattensmink
Engelska namn Face paint
• Grease paint, theatrical greasepaint, Leichner's theatrical makeup
• Liquid paint, liquid makeup
Andra namn Romanska språk
Fard de théatre (franska)
Andra språk
Theaterschmink (tyska)

Tradition Teatersmink är sminkets grova artilleri, med grälla färger för att synas på långt håll från scenen. I Europa började det användas i början av 1600-talet när halvmaskerna lades av. I Sverige på 1890-talet annonserade Wilhelm Becker om "teatersmink, smink och puder i alla kulörer".
Leichners teatersmink
Fettsminket, idag det typiska maskeradsminket, uppfanns på 1860-talet i USA av en 18-årig perukmakare vid namn Charles Meyer. Kanske hette han egentligen Leichner (han var tysk) eller så blev någon annan rik på idén, för Meyers färgstift blev vida kända som Leichners fettsmink. Det var verkligt fett och mjukt för att bli lätt att måla på och ta bort och blev föregångaren till allt modernt smink på och utanför scenen.
En ännu mjukare variant på burk som klarade värmen i filmateljéer utvecklades 1914 av Max Factor, filmsminkör i Hollywood.
Framställning • Fettbaserat: Färgpigment rörs ut i en fet massa och allt parfymeras eventuellt. Hör till de få sminksorter man kan åstadkomma själv eftersom man inte precis begär finstämdhet av teatersmink.
• Vattenbaserat: Färgpigment blandas i vätska. För att pigmenten ska fördelas jämnt måste vätskan förtjockas. Mindre vanligt.
Beskrivning • Fettbaserat: Feta salvor eller stift att stryka på huden (som blir fettglänsande, vilket kan mattas ner med puder). Vanligast, eftersom det är lätt att ta bort. 
• Vattenbaserat: Färgstark gelé eller vätska. I det senare fallet sjunker pigmenten till botten och vätskan måste skakas om innan blandningen målas på huden, som får en torr, kakig yta.
Löslighet • Fettbaserat: Fettlösliga ämnen som fett, oljor, vaxer, eteriska oljor, hartser kan smältas med i blandningen. Olösliga färgpigment löses inte i massan men kan fördelas jämnt i den.
• Vattenbaserat: Vatten och vattenlösliga ämnen som glycerin och alkohol fungerar som grundvätska. De olösliga färgpigmenten löses inte och fördelas inte heller jämnt i vätskan om den inte geléats.
Innehåll

Medium
• Fettbaserat: Grundmassan är en fet salva (vax, olja, fett, förr ofta  ister). Ju mer vax desto hårdare konsistens.
• Vattenbaserat: Grundvätska av vatten eller rosenvatten, ibland med eau de cologne eller alkohol, vanligen glycerin; ibland med salter (borax, epsomsalt) lösta i vätskan.
Färg (pärlemor - vit - gul - brun - röd - svart- blå- grön)
• Olösliga pigment: Samma pigment används i fettbaserat och vattenbaserat teatersmink. I det fettbaserade är det mesta en enkel vit, täckande puderbas av t. ex. titandioxid, zinkoxid (zinksalva är en utmärkt vit bas) eller talk. Till denna sätts färgade pigment av samma slag som används i oljefärg - mörkgul ockra, rödbrun bränd sienna etc. så att man får ett färgat puder. Se t. ex. om att färga olja och fett. De säljs till både oljemåleri och kosmetika som "normalfärger" som är en svensk standard för minmikvalitet. Främsta skillnaden är att man till kosmetika kräver finare malning. De tillverkas också syntetiskt och skillnaden framgår sällan; namnen är desamma.
• Fettlösliga färgämnen: Ger färgton men täcker inte.
• Vattenlösliga färgämnen: De som används i kosmetika idag (livsmedelsfärg, tvålfärgslösning, "badbrusfärg") är lösningar i alkoholer, glycerin och vatten som kan ge färg åt produkterna; för huden är de inte tillräckligt täckande. Vill man experimentera med torra vattenlösliga pulver (akvarellfärg, äggfärg, livsmedelsfärg) måste de framför allt vara mycket finmalda.
Övrigt
• Fettbaserat: Parfymerades förr gärna med eteriska oljor som löser sig lätt i fettet, mer än vad som var och är fallet med smink för dagligt bruk. De eteriska oljorna fungerar inte alltid ihop med dagens syntetiska olösliga pigment.
• Vattenbaserat: Parfymerades sällan.

Hållbarhet • Fettbaserat: Salvor och stift är hållbara utan konserveringsmedel men fettet kan härskna. Äkta jordfärgspigment kan snabba på härskningen av fett, syntetiska kan ändra färg under påverkan av doftämnen.
• Vattenbaserat: Vattenlösningar måste konserveras om de ska sparas. Enklare: förvara pulver och vätska för sig och blanda dem vid tillfället.

Hudreaktion Här behöver man inte tänka lika mycket på säkerhet som med annat smink - teatersmink ligger ju inte kvar på huden hela dagar i långa tider. Särskilt fettbaserat smink är snällt mot huden både när det ligger på (betrakta det som en fet inpackning) och när det ska tas bort, vilket går lätt med en fet rengöringskräm eller helt enkelt olja. Doftämnen kan gott undvikas. Färgämnena är inget problem så länge de är äkta och oblandade vegetabiliska eller jordfärgspigment, men dagens industritillverkade teatersmink för barn bygger ofta på syntetiska färgämnen.

Lagstiftning Dagens teatersmink som säljs till barn kan vara svåra att bedöma. Ibland betraktar tillverkarna dem som kosmetika och innehållsdeklarerar med INCI-namn, ibland som leksaker och innehållsdeklarerar knappast alls. De kan alltså mycket väl innehålla ämnen som lagen förbjuder eller begränsar i kosmetika. Se t. ex. färgämnen - många får användas endast i kosmetika som snabbt ska tvättas bort, andra får inte användas i produkter som kommer i kontakt med ögon eller slemhinnor.

Recept

Recept I
(fettbaserat)
Grundmassa:
Mandelolja eller olivolja - 2 delar
Vax - 1 del
(Källa: Hector 1903)
Anm. Grundmassa till fettbaserat teatersmink. använd av 1800-talets skådespelare. Till basen tillsattes sedan färgpulver efter behov: Först något vitt som gjorde blandningen täckande, därefter färgade efter behov: gula och bruna pigment gav ansiktsfärg, röda färgade läppar, svarta ögonbryn, med blått målade man ådror o.s.v.
Recept II
(fettbaserat)
Grundmassa:
Vitt vax - 400 gram
Kakaofett - 350 gram
• Flytande paraffin - 250 gram
Svart färg:
Lampsot - 50 gram
Doft:
Rosenolja - 1,5 gram
Bergamottolja - 0,5 gram
Citronolja - 5 droppar
Orangeblomolja - 5 droppar
Mysktinktur - 3 droppar
Geraniumolja - 2 droppar
Irisrotsolja - 1 droppe
Vax och kakaofett smälts ihop på vattenbad. Paraffin och lampsot rörs ihop. Blandningarna rörs ihop och det hela parfymeras.
(Efter Hector 1903, efter Dieterich)
Recept III
(fettbaserat)
Grundmassa:
Kakaofett - 400 gram
Vitt vax - 400 gram
Olivolja - 200 gram
Röd färg:
Ammoniak (10 %) - 40 gram
Karminrött - 20 gram
Doft:
Rosenolja - 1,5 gram
Orangeblomolja - 0,5 gram
Bergamottolja - 0,5 gram
Grundmassan smältes ihop på vattenbad. Doftämnena tillsätts sist. När massan är kall tillsätts karminet löst i ammoniak samt formas till stift.
(Efter Hector 1903)
Recept IV
(fettbaserat)
Grundmassa:
Kakaofett - 400 gram
• Fast paraffin - 350 gram
• Flytande paraffin - 150 gram
Vit färg:
Zinkvitt - 100 gram
Doft:
Bergamottolja - 1 gram
Rosenolja - 1 gram
Citronolja -0,5 gram
Geraniumolja - 2 droppar
Smältes ihop på vattenbad. Doftämnena tillsätts sist. Används som vit grundmassa som kan tillsättas annan färg.
(Efter Hector 1903, efter Dieterich)
Anm. Rena zinksalvan.
Recept V
(fettbaserat)

Grundmassa:
Glycerin - 77 gram
• Vit ceresin - 27,5 gram
Lanolin - 5,5 gram
Färg:
Zinkoxid - 63 gram
• Vismutsubnitrat - 18 gram
Talk - 9 gram
Färgämnen - 2-40 gram
Doft:
• Parfym - efter behag
De torra ämnena (färgpulvren) blandas och siktas. De feta ämnena (grundmassan) sammansmältes. Färgpulvren tillsätts och allt avkyls snabbt under omrörning. Parfym tillsätts sist.
(Källa: Gaugin 1947)

Recept VI
(vattenbaserat)
Grundvätska:
Rosenvatten - 600 ml
Vit färg:
Talk - 75 gram
Titandioxid - 25 gram
Zinkoxid - 25 gram
Pulvren siktas ihop varefter rosenvattnet tillsätts. Omskakas före användningen.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept VII
(vattenbaserat)
Grundvätska:
• Destillerat vatten - 750 ml
Eau de cologne - 100 gram
Glycerin - 60 gram
Borax - 5 gram
Vit färg:
Talk - 85 gram
Borax löses i vätska. Pulvren siktas ihop, varefter vätskan tillsätts. Omskakas före användningen.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept VIII
(vattenbaserat)
Grundvätska:
Rosenvatten - 750 gram
Glycerin - 100 gram
Magnesiumsulfat - 50 gram
Vit färg:
• Lätt magnesiumkarbonat - 50 gram
Zinkoxid - 50 gram
Parfym:
Pepparmyntsolja  - 1 gram
Pulvren siktas ihop, varefter rosenvattnet och glycerinet tillsätts. Omskakas före användningen.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept IX
(vattenbaserat)
Grundvätska:
Rosenvatten - 450 ml
Eau de cologne - 300 ml
Vit färg:
Zinkvitt -200 gram
Talk - 50 gram
Pulvren siktas ihop, varefter vätskan tillsätts. Omskakas före användningen.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept X
(fettbaserat)
Grundmassa:
Vaselinolja - 32 gram
Vax - 10 gram
Kakaofett - 4 gram
Vit färg:
Zinkvitt - 54 gram
Fett och vax smältes ihop på vattenbad. Till denna grundmassa kan färgade pigment tillsättas för att få olika sorters färgat fettsmink.
(Källa: Svanberg 1948)
Recept XI
(fettbaserat)
Vit grundmassa:
• Vitt fettsmink enligt grundrecept X - 50 gram
Färg:
Zinkvitt - 20-40 gram
• Färgat pigment - 15-30 gram
(Källa: Svanberg 1948)

Litteratur: Se t. ex. Antczak och Antczak (2001), Corson (1972), Gaugin (1947), Jones (2010), Svanberg (1948).

 

© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/recept/teatersmink.html
Datum: 2018 05 22 - Uppdaterad: 2011 01 16
Cookieinfo
Made with a Mac