Shenet

Växter Råvaror Recept Referens Sök Forum Kontakt Hem
Smink

Ögonskugga


Han och andra söta gossar, som har tusch på sina ögonlock
på sitt lilla bakverk frossar sedan på Royal vid five o'clock.
(Karl Gerhard: Jazzgossen, 1922)

Synonymer  Ögonlockssmink, ögontusch, fettsmink, torrsmink, dust
Engelska namn Eye shadow
Andra namn Romanska språk
Ombre pour paupières, fard à paupières (franska)
Andra språk
Augenschattencreme, Lidschatten (tyska) 

Tradition Ögonsminkets historia - historien om ögonskugga, ögonbrynsfärg och mascara är till stor del gemensam.
• Masstillverkningen började på 1800-talet med teatersmink.
Framställning Sminktillverkare blandar och mal sällan eller aldrig färgblandningarna själva; de köps färdiga eller som halvfabrikat och blandas i fettbaserade, vattenbaserade eller torra grundmassor.
• Krämer och stift görs som salva eller cerat vari rörs ner olösliga pigmentpulver medan blandningen fortfarande är varm och flytande. Se om färgning av fett och oljor.
• Ögonskuggor i geléform görs som andra geléer. Se om färgning av vätskor.
• Torra pulver och kakor görs som färgat ansiktspuder och kompaktpuder. Se också om färgning av pulver.
Beskrivning • Kräm, stift: Feta salvor eller fasta massor.
• Gelé: Fettfria eller fettsnåla geléer.
• Torra puder och kakor: Lösa pulver eller pulver sammanpressat till fast form.
Löslighet

• Fettlösningar (salvor, krämer, stift): Löses av fettlösliga ämnen som fett, oljor, vaxer, eteriska oljor, hartser. Tas bort med vegetabilisk olja - se hudoljor. Pigmenten är olösliga men följer med fettlösningen.
• Vattenlösningar: Löses av vatten och vattenlösliga ämnen som glycerin, alkohol, isopropylalkohol. Vattenfasta varianter med kemiska lösningsmedel och silikonoljor kan kräva starka borttagningsmedel men oftast fungerar olja även här.

Innehåll

Fet bas för krämer och stift
• Kräm: Basen är en salva av fett och vax - feta ögonskuggor är ganska lika teatersmink.
• Mindre feta krämer görs som magra emulsioner som binds ihop med tensider som MIPA-laurylsulfat tillsammans med stearinsyra.
• Stift görs som cerat eller läppstift med hög andel vax (bivax, karnaubavax, ozokerit, ceresin) så att de blir lite torrare.
Vattenbas för geléer
Vatten (85 %) vari pigmenten slammas upp.
• Alkoholer som fungerar som lösningsmedel och håller geléet fuktigt, t. ex. isopropylalkohol och propylenglykol.
• Emulgeras vanligen med silikonoljor (4-5 %) - syntetiska oljor och vaxer av kiseldioxid, se mer där.
Förtjockningsmedel: Syntetiska polymerer som PVP (polyvinylpyrrolidon), PVP/VA copolymer (polyvinylpyrrolidon/vinylacetat), polyeten (polyetylen), polybuten och PEG-produkter får ögonskuggan att fästa bra och sitta kvar.
Pulverbas för puder och kakor
Puder och kakor görs med en vit bas på samma sätt som ansiktspuder och därefter tillsätts färgade pigment som i färgat ansiktspuder - fler detaljer där.
Talk (15-60 %) täcker bra och ger mjukhet.
Stärkelse (några %) ger mjukhet men drar till sig fukt och kan bli kladdigt.
• Plastpartiklar (5-10 %) av polyeten, polystyren och polyester (nylon) ger mjukhet och gör att ögonskuggan fäster och sitter bra.
Kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat ger matt yta.
Zinkoxid  och titandioxid (runt 15 %) ger matt yta och täcker bra.
Kaolin (runt 5 %) täcker bra.
Tillsatser i kakor
Något fett behövs även i torra ögonskuggor. Dels håller det ihop kakan och håller den mjuk utan att spricka, dels ökar det vidhäftningen på huden.
• Fett, flytande som isopropylmyristat och isopropylstearat (4-5 %), fast som som lanolin och ullfett (2 %), och mineralfetter (paraffin, vaselin) i alla konsistenser däremellan.
• Metalltvålar som magnesiumstearat, kalciumstearat, zinkstearat (2-10 %).
• Vaxer som bivax, karnaubavax, ozokerit, ceresin, mikrokristallint vax (1 %).
Färg (pärlemor - vit - gul - brun - röd - svart- blå- grön)
• Olösliga pigment - "oljefärger": Basen är någon vit täckande grundfärg mot vilken övriga pigment syns, vanligen titandioxid som kan utgöra en fjärdedel av ögonskuggans volym. Pärlemorglans kommer av finmald glimmer (Mica) som kan utgöra upp till 20 % av volymen i ett fettbaserat stift, blandningar av Mica och färgpigment mer än hälften. Olösliga järnoxid- och kromoxidpigment av samma typ som används i konstnärsfärger ger färg i både fettbaserade, vattenbaserade och torra pulverögonskuggor (10-25 %).
• Fettlösliga färgämnen: Ovanliga, och de som finns är inte täckande, t. ex. alkanna (rött), chamazulen (grönblått), betakaroten (gulorange). Fettbaserade köpta ögonskuggor kan smältas om till nya blandningar och tillsättas i nya.
• Vattenlösliga färgämnen: Näst intill oanvändbara. Exempel: saffranstinktur (gul), karmin i ammoniaklösning (röd), det röda ur färgtisteln. Flytande lösningar (livsmedelsfärg, tvålfärgslösning, "badbrusfärg") kan användas för att ge färg åt produkter men är inte täckande på hud. Vattenlösliga färgämnen i torr outspädd form (akvarellfärg, äggfärg, livsmedelsfärg) måste framför allt vara mycket finmalda.
• Silikonoljor runt färgpigment gör att de blandar sig, fastnar på huden, sitter kvar vattenfast och känns lena.
Konserveringsmedel
De vattenbaserade geléerna och krämerna måste konserveras, liksom kakor, som tillsätts vatten vid pressningen. Även feta salvor och stift ges konserverande tillsatser, särskilt om de innehåller det minsta naturligt fett eller olja.
Trietanolamin (upp till 2,5 %), vattenlösliga parabener (0,4 %) och BHA är typiska.
• I ögonsmink och ögonsminkborttagningsmedel fär kvicksilverföreningar användas, eftersom de är efffektiva mot en mikroorganism (Pseudomonas aeruginosa) som kan orsaka svåra ögoninfektioner och blindhet.
Föroreningar
• Kan innehålla tungmetaller - bly, kobolt, nickel, krom, arsenik.

Varianter Ögonbrynssfärg och eyeliner - färgen är största skillnaden.
Hållbarhet

Grundhygien för allt ögonsmink: Låna inte andras. Rengör och byt borstar, svampar etc. ofta. Släng både burk och verktyg efter ögoninfektion.
• Feta färgblandningar: Vanligen hållbara utan konserveringsmedel. Vässa pennor ofta så att bakterier inte samlas.
Emulsionskrämer: Måste konserveras eftersom de innehåller vatten.
• Lösa puder: Håller nästan i evighet så länge de skyddas från solljus, som kan förändra kulören.
Kakor: Smink i puderform - ansiktspuder, ögonskuggor, rouge - är alltid fuktkänsligt och med kakor tillkommer komplikationen att de spricker om de utsätts för fukt, särskilt om de blir nedkylda efteråt. Fukten späder ut bindemedlet så att det inte förmår hålla ihop kakan. En annan risk är att bindemedlet påverkas av andra ingredienser. Förvara skyddat från solljus.


Hudvård

Form
• Puder: Löst puder lägg på med pensel; kan vara pilligt.
• Kaka: Fast puder är lätt att lägga på med pensel, svamp eller fingertopp och tona ut. Kan appliceras också på fuktig hud och ger då starkare färg.
• Kräm: Appliceras med fingertoppen.
• Gelé: Blir blank och vanligen för mycket dagtid.
• Flytande: Inte helt lätt att måla på snyggt.
Färg
Ögonfärgen framhävs av kontrasterande färger, som kan vara i ljusa eller mörka nyanser:
• Bruna ögon - blått, grått, grönt, rosa.
• Blå ögon - beige, brunt.
• Gröna ögon - brunt, lila.
Ögonskugga bör ha samma färgton som hud, hår och ögon. Den känns först och främst igen på om den är kall eller varm:
• Blek hy som sällan blir solbränd - kalla silvertoner: Grått, lila, plommon, rosa, blått och allt som går åt blått...
• Olivfärgad hy som lätt blir solbränd - varma guldtoner: Beige, brunt, allt som går åt gult...
Ljus och mörker
• Ljusa färger förstorar och lyfter - får små ögon att se större ut och lyfter fram djupt sittande ögon. Lagda på den inre halvan av ögonlocken - mot näsan - breddar de avståndet mellan ögonen, medan ljus betoning på den yttre halvan minskar avståndet så att ögonen ser ut att sitta tätare ihop. En highlighter (en ljusare hudfärg än den egna huden, lite glitter eller en ljusare ton än resten av ögonskuggan) strax under ögonbrynen kan verkligen ge ögonen ett "lyft".
• Mörka färger, t. ex kohl, förminskar och fördunklar - får stora ögon att se mindre ut och utstående ögon att sjunka in. Lagda på den yttre halvan av ögonlocken - mot öronen - breddar de avståndet mellan ögonen, medan mörk betoning på den inre halvan minskar avståndet så att ögonen ser ut att sitta tätare ihop.
• Glitter lyfter, t. ex. djupt sittande ögon. Sällan snyggt på äldre hud; ser målat ut och samlas i rynkorna.

Hudtyp Puder suger upp fett och är bättre på fet hy än salvor och krämer, som kan rinna i veck och rynkor. Puderskugga är också bättre under glasögon, som stänger inne fukt och värme = fettet smälter och lägger sig i rynkorna. Stift och kräm passar torr hy, som lätt ser flagig ut med puder.
Hudreaktion

• Konserveringsmedel och doftämnen irriterar mest. Den som är känslig bör välja salvor och feta stift före flytande.
• Borttagningen kan slita hårt på den känsliga huden kring ögonen. Eftersom ögonsmink är fettlösligt går det bort med 100 % olja, det som removers av paraffin och kemikalier försöker härma. De olösliga pigmenten följer med utan gnuggning. Vegetabiliska oljor är mildare. Vilken som helst fungerar och man kan blanda själv till skräddarsydda hudoljor. Vanligen fungerar de också på vattenfast lösningsmedelsbaserat smink.
Färgämnena är inget problem så länge de är äkta och oblandade vegetabiliska eller jordfärgspigment och inte innehåller rester av tungmetaller. (Kan pigmenten tränga in i huden? Nej, eftersom de är olösliga i fett.)


Giftighet En finsk undersökning 2000 av ögonskuggor med metallfärgämnen fann att 75 % innehlöll tungmetaller (bly, arsenik, krom, nickel, kobolt), de tre senare i tillräckligt stor mängd för att kunna framkalla allergi och för allergiker att utveckla eksem.

Lagstiftning • I EU är några, i USA ett 30-tal, färgämnen förbjudna i produkter som ska användas på eller nära ögonen. Se under färgämnen för en lista.
• I ögonkosmetika får kvicksilver (tiomersal eller fenylkvicksilversalter inklusive borat) användas som konserveringsmedel. Maxhalten är 0,007 % (70 ppm, miljondelar) beräknat som kvicksilver, och produkten ska märkas: "Innehåller tiomersal" eller "Innehåller fenylkvicksilverföreningar".

Recept

Recept I
(grundrecept pasta)
Vaselin - 350 gram
Valrav - 50 gram
Lanolin - 50 gram
Vitt vax - 25 gram
Cetylalkohol - 25 gram
Färgämne - 150 gram
De feta ämnena smältes ihop på vattenbad och färgämnet arbetas in i massan.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept II
(grundrecept stift)
Paraffin - 300 gram
Vaselin - 70 gram
• Vit ceresin - 50 gram
Vitt vax - 25 gram
Lanolin - 5 gram
Färgämne - 140 gram.
De feta ämnena smältes ihop på vattenbad och färgämnet arbetas in i massan.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept III
(gråblått)
Talk - 68 gram
Ultramarinblått - 65 gram
Zinkvitt - 10,5 gram
Titandioxid - 5 gram
Kimrök - 1,8 gram
Denna blandning får utgöra ca 25 % av stift eller pasta.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept IV
(blåaktigt)
Talk - 72 gram
Ultramarinblått - 72 gram
Titandioxid - 5 gram
Kimrök - 1 gram
Denna blandning får utgöra ca 25 % av stift eller pasta.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept V
(brunaktigt)
Talk - 43 gram
• Mörk umbra (brunt pigment) - 37 gram
• Bränd sienna (brunt pigment) - 27 gram
• Ljus umbra (brunt pigment) - 18 gram
Ultramarinblått -18 gram
Zinkvitt - 5 gram
Titandioxid - 2 gram
Kimrök - 0,2 gram
Denna blandning får utgöra ca 25 % av stift eller pasta.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept VI
(rödaktigt)
Talk - 128 gram
Titandioxid - 8,5 gram
• Bränd sienna (brunt pigment) - 7 gram
Ultramarinblått - 4,5 gram
• Geraniumrött (röttt pigment) - 1,8 gram
Kimrök - 0,2 gram
Denna blandning får utgöra ca 25 % av stift eller pasta.
(Källa: Gaugin 1947)
Recept VII
(blå salva)
• Vitt vaselin - 42,65 % vikt
Lanolin - 4,5 %
Valrav - 4,5 %
• Vitt bivax - 2,25 %
Zinkoxid - 30,57 %
Ultramarin - 15,28 %
• Parfym, t. ex. eterisk olja - 0,25 %
Lanolin, valrav och bivax smälts ihop på vattenbad. Zinkoxid och ultramarin blandas, röres ihop med vaselin och blandningen rörs ihop med fettet. Sist parfym.
(Källa: Thomssen 1947)
Anm. Ta inte för allvarligt på decimalerna; receptet kan varieras, som nedan.
Recept VIII
(grön salva)
• Vitt vaselin - 43.75 % vikt
Lanolin - 6,72 %
Valrav - 6,72 %
• Vitt bivax - 3,36 %
Zinkoxid - 24,2 %
• Kromoxid (grönt pigment) - 15 %
• Parfym, t. ex. eterisk olja - 0,25 %
Lanolin, valrav och bivax smälts ihop på vattenbad. Zinkoxid och kromoxid blandas, röres ihop med vaselin och blandningen rörs ihop med fettet. Sist parfym.
(Källa: Thomssen 1947)
Anm. Variation på recept VII.
Recept IX
(brun salva)
• Vitt vaselin - 41.35 % vikt
Ullfett - 4,5 %
Valrav - 4,5 %
• Vitt bivax - 2,25 %
Zinkoxid - 26,9 %
• Bränd umbra (brunt pigment) - 20 %
• Parfym, t. ex. eterisk olja - 0,5 %
Lanolin, valrav och bivax smälts ihop på vattenbad. Zinkoxid och umbra blandas, röres ihop med vaselin och blandningen rörs ihop med fettet. Sist parfym.
(Källa: Thomssen 1947)
Anm. Variation på recept VII.
Recept X
(pulverbas till kaka)
Talk - 43 % vikt
• Lätt kalciumkarbonat - 30 %
Zinkoxid - 15 %
Pigment (se t. ex. blå, gröna, bruna, pärlemor) - 12 %
• Parfym (t. ex. eteriska oljor) - 2 %
Färgpigmenten blandas med lite kalciumkarbonat, parfymen i det resterande och sedan blandas de två. Talk och zinkoxid tillsätts. Används som pulverbas tillsammans med halva vikten krämbas enligt något av två följande recept.
(Källa: Poucher och Howard 1974)
Recept XI
(krämbas till kaka)
• Destillerat vatten - 65 % vikt
Propylenglykol - 10 %
• Vitt vaselin - 10 % 
Glycerylstearat - 10 %
Lanolin - 5 %
Konserveringsmedel - så mycket som behövs
Vatten och propylenglykol värmes till 75 % och konserveringsmedlet tillsätts. De feta ingredienserna smälts ihop vid 70°. Tas från värmen, varefter vattnet hälls ner i fettet och rörs sakta till mjuk konsistens. Blandas med dubbla vikten pulverbas enligt recept X; börja med en tredjedel av krämen. Aningen extra vatten kan tillsättas, men kommer att förlänga torktiden. När allt har blandats sprids blandningen ut i klumpar på bakplåtspapper och torkas på låg värme. För hög värme förstör färg och parfym. När det är halvtorrt, smulas bitarna fint. När det är helt torrt silas det genom silke och pressas till kakor.
(Källa: Poucher och Howard 1974)
Recept XII
(krämbas till kaka)
• Destillerat vatten - 57,5 % vikt
Glycerin - 10 %
Natriumlaurylsulfat, pulveriserat - 2 %
• Vitt vaselin - 10 %
• Mineralolja (flytande paraffin) - 10 %
Glycerylmonostearat - 7,5 %
Lanolin - 3 %
Konserveringsmedel - så mycket som behövs
Hlycerin och natriumlaurylsulfat värmes till 75 % och konserveringsmedlet tillsätts. De feta ingredienserna smälts ihop vid 70°. Tas från värmen, varefter vattnet hälls ner i fettet och rörs sakta till mjuk konsistens. Blandas med dubbla vikten pulverbas enligt recept X; börja med en tredjedel av krämen. Aningen extra vatten kan tillsättas, men kommer att förlänga torktiden. När allt har blandats sprids blandningen ut i klumpar på bakplåtspapper och torkas på låg värme. För hög värme förstör färg och parfym. När det är halvtorrt, smulas bitarna fint. När det är helt torrt silas det genom silke och pressas till kakor.
(Källa: Poucher och Howard 1974)
Recept XIII
(ljust utan kladd)
Solskyddsmedel , t. ex. titandioxid
Enklaste metoden att göra området under ögonbrynen ljust är att sola med solskydd på just där, men bara där. Sedan slipper man kladda med den saken så länge solbrännan sitter kvar.
(Källa: Shenet 2002)
Recept XIV
(grundrecept)
Talk - 60 % vikt
Mica täckt med titandioxid - 15 % vikt
• Olösliga oorganiska pigment - 10 %
Kaolin - 4,5 % vikt
• Isopropylstearat (se isopropylmyristat) - 4,5 % vikt
• Zinkstearat - 2,5 % vikt
Lanolin - 2 % vikt
Karnaubavax - 1 % vikt
Konserveringsmedel - 0,5 % vikt
En klassisk grund till ögonskugga.
(Källa: Lodén 2008)

Litteratur: Se t ex Antczak och Antczak (2001), Corson (1972), Gaugin (1947), Hällqvist och Fredman (1971), Lodén (2002), Lodén (2008), Nationalencyklopedin (www 2004), Poucher och Howard (1974), Thomssen (1947), Wärn (2009). Finska undersökningen av ögonskuggor: Lodén (2008).
Nätpublikationer: Länsstyrelsen och kommunerna i Skåne län: Kontroll av försäljning av kosmetika... (2006 04 16).

 

© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/recept/ogonskugga.html
Datum: 2018 07 18 - Uppdaterad: 2010 05 11
Cookieinfo
Made with a Mac