![]() |
Färgade ansiktspuder |
|
|
||
Tradition | Modet har kommit
och gått men på det stora hela har vita
ansiktspuder varit det önskvärda i årtusenden.
Riktigt populära blev färgade puder ("solpuder")
först när solbränna blev mode på
1930-talet. • Puder- och rougehistoria. |
|
Framställning |
Mineraliska
och vegetabiliska pulver blandas till ett vitt baspuder (många
exempel ges under ansiktspuder),
därefter tillsätts färgsatta blandningar
av samma bas. Det är svårt att åstadkomma
hemma i köket eftersom det krävs extremt finmalda
pulver. Även industriella tillverkare köper
vanligen färdigmalda grundblandningar av baspuder
och pigment. Se också om konsten att färga
pulver. |
|
Beskrivning | Mycket finkornigt pulver i hudfärger. Det ska kännas mjukt och lent, inte strävt och grynigt. Det nya med mineralpuder är förpackningarna (dosa med roterande förslutningskapsel). | |
Löslighet | De ingående pulvren är olösliga i allt men kan blandas med fett eller olja. | |
Innehåll | Som
täckande puderbas används vita ansiktspuder. Med det nöjde man sig till 1920-talet då man började tillsätta jordfärgspigment och fick hudfärgade puder. |
|
Varianter | Kompaktpuder sammanpressat i kaka. |
|
Hållbarhet | Rätt förvarat, d.v.s. torrt, håller sig löst puder i åratal. Dock samlas bakterier oundvikligen i burken när man doppar verktygen i den. Tvätta och byt vippa och borste ofta. Syntetiska pigmentpulver ger ibland problem eftersom de kan påverkas av tillsatta doftämnen. |
|
|
Form Löst puder fixerar foundation bättre än kompaktpuder men är svårare att lägga på. Bäst är att ha löst puder hemma som grundpuder och ett kakpuder i väskan till påbättring på blanka fläckar. Dutta vippan eller borsten i pudret, slå av överflödigt puder och svep med stora lätta cirkelrörelser över panna, näsa och haka. Borsta sist av med tom borste. Pudra mycket lätt eller inte alls kring ögon och mun där kornen kan lägga sig i smårynkor och på hårstrån. Puder med skimmer används mycket sparsamt som highlighter. Mineral make up advisers säljer mineralpuder som en speciell teknik som man måste lära sig utföra men man gör precis likadant där som med annat puder. Skillnaden är att med mineralpuder knackar man ut lite av pudret på den tillkrånglade dosans lock (det går utmärkt att göra med annat puder också). Självklart kan bara det egna märkets borstar, olika för olika täckgrader, användas för att det ska fungera. Annars kunde ju det mystiska förbundet mellan puder, dosa och borste brytas och hela raketforskningen, byggd på uråldrig visdom, gå om intet. Färg Puder bör ha samma färgton som hud, hår och ögon, igenkänd först och främst som kall eller varm: • Blek hy som sällan blir solbränd - kall ton: Kall underton som går åt rosa. Ett för mörkt puder ser smutsigt ut. Skimrande highlighters ska ha silverton. • Olivfärgad hy som lätt blir solbränd - varm ton: Varm underton som går åt gult. Ett för ljust puder ser torrtt och fjälligt ut. Highlighters ska ha guldton. Puder på solbränd hud blir lätt grådaskigt. |
|
Hudtyp | • Fet hy: Löst puder fäster bra på fet hy men det är lätt hänt att man tar för mycket och för ofta. Ett torrare kompaktpuder (compact foundation) kan vara bättre. Mineralpuder passar annars hudtypen bra eftersom de är (ibland mycket) fettuppsugande. • Torr hy: Löst puder fäster dåligt på torr hy och kan lätt se dammigt ut; mineralpuder är ibland också extremt uttorkande. En lösning är att grunda med en lite fetare underlagskräm eller använda kompaktpuder med sin lilla tillsats av fett. • Rynkig hy: Puder lägger sig lätt i smårynkor kring ögon och mun. Ett torrt kompaktpuder fungerar bäst. |
|
Hudreaktion | Eftersom puder ligger länge på huden bör det innehålla så lite irriterande ämnen som möjligt, t. ex. doftämnen. Löst puder innehåller mindre konserveringsmedel än kompakt. | |
|
||
Giftighet |
Löst puder kan irritera luftvägarna. Under värsta pudervågen i Europa på 1700-talet var hårfrisörerna (man pudrade ju håret lika mycket som huden) en svårt astmadrabbad yrkesgrupp. | |
|
||
Recept |
||
Recept I | Talk
- 66-56 % Vetestärkelse Violrotspulver Brunockra, karmin etc - efter behag Sammanrives i sten- eller porslinsmortel. Siktas genom siden. Detta är ett ytterst enkelt puder. (Källa: Bonniers Veckotidning 33:1928) Anm. Receptet gavs som svar på läsarfrågan: Vore eder förbunden, om ni ville ge mig recept på ett puder, ej rispuder, som jag själv kan blanda. |
|
Recept II
(täckande) |
Talk
- 66-56 % Zinkoxid - 20 % Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 % Zinkstearat - 4 % Titandioxid - 3 % Parfym - 1 % Färg: Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - upp till 9 % Fet hy kräver ett täckande puder. Här är det framför allt zinkoxiden som täcker. Det skivar sig dock lätt på huden, så här har man förstärkt med titandioxid som täcker ännu bättre men har en för kall ton för att kunna användas ensamt. Kritan suger åt sig fukt och fett, zinkstearat gör att pudret fäster på huden. (Källa: Thomssen 1947) |
|
Recept III
(halvtäckande) |
Talk
- 66-56 % Kaolin - 20 % Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 % Titandioxid - 4 % Magnesiumstearat - 3 % Parfym - 1 % Färg: Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - upp till 9 % Här är det kaolin och titandioxid som står för täckningen. Magnesiumkarbonat drar åt sig fukt och fett, magnesiumstearat gör att pudret fäster bra på huden. (Källa: Thomssen 1947) |
|
Recept IV
(icke täckande) |
Talk
- 69-59 % Zinkoxid - 18 % Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 % Zinkstearat - 6 % Parfym - 1 % Färg: Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - 0-9 % Puder för torr hy ska inte täcka alls. Här finns t. ex. inget titandioxid utan i stället zinkoxid som fäster bra på torr hy. (Källa: Thomssen 1947) |
|
|
||
Litteratur:
Se t ex Gaugin (1947), Lodén (2008), Meyer (1952), Poucher och Howard
(1974), Svanberg (1948), Thomssen (1947), Wärn (2009).
|
||
|
||
© Shenet 1997 - 2013 |
||
|