Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-06-28
frederic frederic är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-06-28
hudlotion - klåda

Hej!

Jag har en fråga angående hudlotion, det är så att jag har provat ett antal och har hittat en typ som inte får min hud att klia, den ärfrån apoteket och dess ingredienser ser ut så här:

Aqua, glycerin, myristyl myristate, steareth-2, cyclopentasiloxane, dicaprylyl maleate, cyclohexasiloxane, betaine, passiflora incarnata, mangifera indica, glyceryl stearate, peg-100 stearate, glyceryl polymethacrylate, allantoin, propylene glycol, xanthan gum, citric acid, methylparaben, propylparaben, parfum.

däremot om jag använder denna typ av hudlotion så känns huden 'kladdig' och börjar klia:

aqua, isopropyl myristate, paraffinum liquidum, triceteareth-4 phosphate, propylene glycol, stearic acid, glycerin, cetearyl alcohol, parfum, carbomer, phenoxyethanol, benzoic acid, dehydroacetic acid, citric acid.

alltså undrar jag,
kan det vara så att jag är allergisk mot något ämne, eller finns det något ämne i den förstnämnda som min hud reagerar positivt på? båda krämerna har ju snarlika ingredienser, så vad är det som skiljer dem mest åt?

vänliga hälsningar Frederic
Reply With Quote
Gammal 2007-06-28
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Det är vissa skillnader.
Den kliiga innehåller bland annat paraffinum (mineralolja) som jag själv får klåda av. För att det täpper till huden.

Sen kan det vara parfym eller konserveringsmedel som irriterar. de är också olika i produkterna.

Andra ämne som är kända att ge problem är propylene glycol (med då det finns i båda så är det nog inte det i ditt fall)

Brukar du reagera på hud/hårvårdsprodukter?
Mer om hudreaktion http://www.shenet.se/ravaror/hudreaktion.html

I den första finns allantoin som är bra mot klåda. Även xanthangum kan vara lugnande, det är ett geléämne.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-02
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Lästips: www.dermanord.se/ingredients/tvivelingrediens.htm
Reply With Quote
Gammal 2007-07-07
Animi Animi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-08-11
Den första lotionen innehåller även betain(e), som i det här fallet inte är tensiden kokosamidoproylbetain utan trimetylglycin (TMG). TMG ska visst ha en lugnande effekt på huden, ungefär som allantoin. Det är speciellt bra att ha med i produkter som innehåller tensider, då det minskar tensiders hudirriterande verkan (men ingen av de två lotionerna innehåller någon tensid så det där är bara en bit bra-att-veta-information ).

Läs mer om TMG i hud- och hårvårdsprodukter (på engelska).

TMG finns att köpa hos Aromantic under namnet betaine.

Senast redigerat av Animi : 2007-07-07 klockan 18:05.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:24.