Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-28
katla katla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-30
ansiktsmask med AHA

Jag har rätt känslig hy och jag läste här på shenet att man då ska använda sig av AHA istället för skrubbande peeling för att få bort döda hudceller.
Vad jag vet kan man använda
bl. a. tomat och ananas men jag skulle vilja ha något som jag kan förvara en längre tid.

Mjölksyra ger AHA-effekt vid 5% i krämer så jag funderar på att göra en sådan. Är det någon som har några tips eller ideér så skulle jag vara väldigt tacksam! mvh
Reply With Quote
Gammal 2007-03-28
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Många med känslig hud behöver inte peeling. Peeling och aha sliter mycket på huden.

Om du ska göra en mask med mjölksyra så börja med en svag. En för stark kan fräta sönder huden helt.
Recept X(mjölksyra)
• Vatten, olja, kräm, lotion eller annat neutralt medium - 45-47,5 ml
• Mjölksyra - 2,5-5 ml (5-10 %)
• Livsmedelsfärg - en droppe
Späd mjölksyran med vatten eller annat (geléer kan sällan användas; de bryts ner av syran). Lägg på jämnt och försiktigt med bomullstuss. Livsmedelsfärgen är med för att den visar var man applicerat. Masken får sitta på några minuter - upp till en timme. Här måste man vara mycket försiktig. Lite får det svida, men vid minsta tveksamhet bör man skölja av.
Skölj av mycket noggrant med rikligt med vatten; inte minsta uns får lämnas kvar. Här är inte färgen till någon hjälp längre; den har sköljts bort långt innan all mjölksyra är borta. Kommer något i ögonen, skölj genast och länge. Avsluta sköljningen med att neutralisera hela ansiktet med något svagt alkaliskt (tvätta med tvål, ta natriumbikarbonat eller bakpulver i sköljvattnet).
Behandla hellre med en svag lösning varje eller varannan vecka än att chansa med en dunderkur. Lämnas 15 % syra kvar över natten vaknar även den mest hårdhudade med frätsår i ansiktet och det är inte säkert att de läker snyggt.
(Källa: Shenet 2000) http://www.shenet.se/recept/peelingmask.html

Du kommer att bli känslig för solljus efteråt. Så glöm inte solskydd i ansiktet efteråt.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-02
katla katla är offline
Medlem

hmm det där låter lite skrämmande...jag hade tänkt göra en väldigt mild aha-peeling men nu funderar jag på om jag ska ha en ansiktsmask med tomat istället, för att vara på den säkra sidan. men tack för ditt svar!
Reply With Quote
Gammal 2007-04-02
Morticia's Avatar
Moderator

Jag tror också tomat är bättre. Och att gå långsamt fram.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-02
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Hum, utan att ha kollat undrar jag om Shenet verkligen sagt att man ska använda AHA. Dom där syrorna är starka, och jag tror att Shenet möjligen kan ha sagt att dom är ett bättre alternativ än peeling...men dom är starka!
Ta det försiktigt!
Gammal 2007-04-02
Morticia's Avatar
Moderator

Det är ett av recepten. Och innehåller mer info om risker mm än de andra.
Läser http://www.shenet.se/recept/peelingmask.html sidan så beskrivs riskerna tydligt.

Senast redigerat av Morticia : 2007-04-02 klockan 20:39.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-03
Morticia's Avatar
Moderator

Ni som sett tv-serien "sex in the city" (avsnitt 71) kanske minns Samantas aha-peeling behandling. Ser reprisen nu. AJ...
http://www.hbo.com/city/episode/season5/episode71.shtml
Reply With Quote
Gammal 2007-04-09
katla katla är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Administratör
Hum, utan att ha kollat undrar jag om Shenet verkligen sagt att man ska använda AHA. Dom där syrorna är starka, och jag tror att Shenet möjligen kan ha sagt att dom är ett bättre alternativ än peeling...men dom är starka!
Ta det försiktigt!

Här står det om vård för känslig hud; http://www.shenet.se/ravaror/hudtypkanslig.html
Reply With Quote
Gammal 2007-04-09
Morticia's Avatar
Moderator

Hudtyp
• Peeling torkar ut och lämpar sig därför inte för mycket torr hy, känslig hy och tunn hy med synliga blodkärl. Inte heller är den lämplig för mörk och svart hy, som lätt blir fult flammig av peeling och skrubbning, en skada som kan bli bestående.

Hudreaktion
• Detta kan vara grymma masker för alla hudtyper. Redan en lätt peeling som inte ger någon synlig skada har sin baksida: Huden blir känsligare för solsken. Man har ju skalat av delar av det yttre hudlagret, som bland annat har till uppgift att absorbera = skydda mot solljus. Solskyddsmedel efteråt rekommenderas sommartid.
• Akut orsakar en lättare kemisk peeling en rodnad och svullnad som kan kännas välkommen - man ser rosigare ut och rynkorna spänns ut. När detta sker måste man låta huden bli normal igen innan behandlingen upprepas.
• Starkare behandlingar slipar av det yttersta hudlagret (mekanisk slipning) eller orsakar vävnadsdöd (kemisk peeling), vilket är meningen. Man får öppna sår och blir mycket svullen i några dagar. Den nya hud som sedan bildas kan jämföras med babyhy. Överkänslighet för solljus kan bestå länge eller för alltid, liksom att huden blir känsligare än förr därför att den är tunnare. Pigmentcellerna i överhudens undre lager kan också förstöras = det behandlade hudpartiet blir ljusare än omgivande, eller så blir det brunt.
• Om frätskadan når längre ner i de djupare hudlagren med deras blodkärl, lymfsystem, kollagenfibrer, hårsäckar, svettkörtlar och talgkörtlar ligger man riktigt illa till.

http://www.shenet.se/recept/peelingmask.html

Olika bud! Som så ofta.
Jag skulle nog gå till en hudterapeut och fråga om råd. Du behöver inte göra någon behandling där.
Och ska du göra en aha-mask, så gör en mild.
Det samma gäller om du ska ha syra i en kräm eller i ansiktsvatten.

Senast redigerat av Morticia : 2007-07-05 klockan 22:54.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-10
Morticia's Avatar
Moderator

Jag har testat lite och gjort en gelémask.
http://www.shenet.se/forum/showthrea...=4321#post4321
Reply With Quote
Gammal 2007-04-10
katla katla är offline
Medlem

tack! den där sidan med ansiktsmasker var intressant ibland är det svårt att veta vilken information som är tillförlitlig men jag föredrar att vara på den säkra sidan...har nu mjölksyra (1 ml/100 ml) i mitt ansiktsvatten som jag använder morgon och kväll. Jag vet inte, men det kanske räcker för att uppnå lite effekt samt en fruktmask med aha-syra per vecka.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-12
Morticia's Avatar
Moderator

Du får testa dig fram försiktigt
Reply With Quote
Gammal 2008-04-10
Heidi Heidi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-10
Var får man tag på alla ingredienserna till medlen. Skulle vilja prova nämligen. Jag har extremt torr och fjällig hud över hela kroppen och skulle vilja peela av så mycket som möjligt utan att behöva gå genom en biltvätt. Hur använder man tomater t ex? Mjölksyra, kan man använda molkosan?
Reply With Quote
Gammal 2008-04-11
katla katla är offline
Medlem

Jag köper allt jag behöver från crearome och från moonsun som ligger i gamla stan, sthlm. Förut gjorde jag en tomatmask av tomat och xantagum som jag blandade med stavmixer men nu använder jag bara havregryn och tomat som jag blandar på samma sätt. väldigt enkelt och fungerar bra så jag är nöjd

mjölksyra använder jag bara i ansiktsvattnet och då bara 1 ml/100 ml.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-13
Heidi Heidi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-10
Tack Katla.
Ska prova tomat. Ska se om jag kan hitta någon butik i helsingborgs trakten. När du har havregryn i använder du då mixen som en skrubb eller ska den bara ligga på ett tag? Hur får jag tag på mjölksyra? Mycket frågor, är tämligen ny i området.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:55.