![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Som kroppsspray, ansiktsvatten eller vad du känner för.
![]() Det krävs lite lite mer Xanthangum om man tar i fucogel, NFF, glycerin. Hunnit med ett antal tester för att hitta rätt mängd xanthangum. Och den går att spraya med Crearomes spray till 100 ml PET (artnr: 7295) och den till 5 -100 ml glasflaskor (artnr. 7242) Tunn spraybar Gelé 150 ml Steg 1 135-140 ml dest.vatten, blomvatten, hydrolat 0,2 -0,25 gram Xanthangum Steg 2 0,5-1 ml mjölksyra 15 droppar paraben 5 ml aloe vera koncentrat 1:10 ev. 3-5 ml NFF (skrev tiill 29/4) ev. 4-6 ml glycerin/glycerol ev. 3-5 ml fucogel (skrev tiill 29/4) 10-35 droppar eterisk olja Värm vatten till 40°C, vispa ner Xanthangum. Vispa ett tag. Och låt sen vila 15-20 minuter. Vispa sen ner de andra ingredienserna. ------------------------- För lite torrare tröttare ![]() Tunn spraybar Gelé 150 ml Steg 1 125 ml gurkörtsvatten 0,25 gram Xanthangum Steg 2 5 ml glycerin/glycerol 0,5 ml mjölksyra 15 droppar paraben 5 ml aloe vera koncentrat 1:10 5 ml NFF 5 ml fucogel 5 ml D-panthenol 30 droppar eterisk olja (apelsin, citron, tangerin och en droppe pepparmynta) Värm vatten till 40°C, vispa ner Xanthangum. Vispa ett tag. Och låt sen vila 15-20 minuter. Vispa sen ner de andra ingredienserna. -------------------- ![]() Steg 1 160 ml dest.vatten eller blomvatten. Myntavatten är svalkande! 0,35 gram Xanthangum 1 gram Allantoin Steg 2 6 ml glycerin/glycerol 18 droppar paraben 15 ml aloe vera koncentrat 1:10 6 ml NFF 6 ml fucogel 6 ml D-panthenol 15-25 droppar eterisk olja (apelsin, citron, tangerin och en droppe pepparmynta) Värm vatten till 40°C, vispa ner Allantoin. När det är löst vispa ner Xanthangum. Vispa ett tag. Och låt sen vila 15-20 minuter. Vispa sen ner de andra ingredienserna.
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-09-04 klockan 15:10. Orsak: flyttat Allantoin till Steg 1 i eftersolspray |
|
||||
|
||||
Gjorde en mindre sats idag. 100 ml
Citrusspray Steg 1 95 ml dest.vatten 0,25 ml Xanthangum Steg 2 3 ml glycerin/glycerol 10 dr paraben 0,25 ml mjölksyra 5 ml Aloekonc. Med citrusdoft... Apelsin, mandarin, tangerin och lite citron. Känns piggt. Bra mot vårtrötthet!
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-09-04 klockan 15:10. Orsak: hur mycket av vad... |
|
||||
|
||||
Hej,
har gjort din spraybara gele o den är verkligen skön. ![]() Tack igen för ett bra recept. Hälsningar
|
||||
|
||||
Varsågod! Kul att andra får nytta av det jag gör.
Jag har som ansiktsvatten. Har en i sovrummet och en i badrummet. Ska en med cypress och pepparmynta och ha till fötterna! Men det går ju att göra aftersun-spray eller vad man vill spray...
|
||||
|
||||
Testat lite nya varianter...
Med mer fuktbindare!
|
||||
|
||||
![]() Vitaminspray
Steg 1 160 ml blomvatten, hydrolat, dest.vatten eller blandat 0,5-0,6 gram Xanthangum 1 gram allantoin 1,5 gram C-vitamin Steg 2 20 droppar paraben 8 ml aloe vera koncentrat 1:10 7 ml glycerin/glycerol 6 ml NFF 6 ml fucogel 6 ml D-panthenol 3 ml E-vitamin 0,5 ml A-vitamin (ca 10 droppar) 20 droppar eterisk olja (apelsin, cypress, tangerin) Värm till vatten/vätskan från Steg 1 till ca 40°C grader Mixa ner Xanthangum, ev. C-vitamin och Allantoin Mixade en stund. När det är löst och man ser att det är tjockare än vatten så ska Steg 2 mixas ner. Man kan behöva skaka om den ibland.
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-09-04 klockan 15:10. |
|
||||
|
||||
Man kan variera med andra blomvatten/hydrolater.
Olika ansiktsvatten för olika humör?! ![]() ![]() Apelsinblomvatten har en sammandragande och lindrande effekt på huden och passar alla hudtyper. Apelsinblom för de lite deppiga dagarna. Citronverbenavatten är mentalt avslappnade och avstressande. Passar som uppfräschande ansiktsvatten till normal/blandhud. Cypressvatten lindrar i produkter för trötta ben och vid hud med cuperoser (ytliga blodkärl). Fläderblomvatten när man solat lite länge Gurkörtsvatten när huden är trött, har akne Hamamelissvatten är milt sammandragande som är bra vid irriterad hud. Passar de flesta hudtyper. Kamomillvatten passar den orena och känsliga huden allra bäst. Har en lindrande verkan på alla hudtyper. Kan användas i kompresser vid röda ögon Lagerbladsvatten är antiseptisk och stimulerande. Passar normal till fet hud. Lavendelvatten passar bra för de stressiga dagarna. Lavendelvatten passar de flesta hudtyper. Verkar lindrande om man har känslig hud, och milt renande vid fet hud. Lindblomsvatten när du är lite svullen Pepparmyntsvatten har en uppfräschande effekt vid fet och trött hud. Det svalkar också skönt vid hetta och solbränna. pepparmynta passa även bra för de trötta dagarna Rosenblomsvatten som har en lindrande, svagt sammandragande och svalkande verkan på huden. Passar de flesta hudtyper - kan med fördel användas vid oren hud. Rosmarinvatten verkar aktiverande och stimulerande. Kan användas till trötta ben, rengöring av normal/fet hud. Salviavatten Verkar aktiverande, renande, cirkulationsbefrämjande, bakteriehämmande och sammandragande. (Det var några exempel. Ni kommer säkert på era egna!)
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-07-13 klockan 00:50. |
|
||||
|
||||
Man kan ta något ört-glycerolextakt (finns på crearome) istället för glycerin.
Jag har testat Ringbloms och Hamameliss glycerolextrakt och det är skönt. Hamameliss glycerolextrakt Innehåller garvämnen och saponiner. Verkar sammandragande och bakteriehämmande. Hästkastanj glycerolextrakt Innehåller saponinämnet aescin och flavonoider. Verkar sammandragande. Bra i bengelé Johannesört glycerolextrakt Innehåller hypericin, eterisk olja, saponiner och garvämnen. Verkar välgörande och lugnande. Bra till aftersungelé Kamomill glycerolextrakt Örtextrakter med glycerol, specialtillverkade för Crearome i Provence, Frankrike. Innehåller eterisk olja, bisabolol och slemämnen. Har lugnande effekt. Lindblom glycerolextrakt Innehåller eterisk olja, slemämnen, garvämnen och saponiner. Verkar lugnande och mjukgörande. Ringblom glycerolextrakt Innehåller eterisk olja, karotin, xantofyll och slemämnen. Har lugnande och lenande effekter. Salvia glycerolextrakt Innehåller garvämnen och eterisk olja. Verkar sammandragande och bakteriehämmande. Bra i aftershavegelé Vallörtrot glycerolextrakt Innehåller slemämnen, garvämnen och allantoin. Verkar lenande och fuktbevarande. Bra i aftershavegelé
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-07-13 klockan 00:50. |
|
|||
|
|||
Hei Morticia
![]() Jeg har prøvd vitaminsprayen din, og den er kjempegod! Men nå lurer jeg på om det kunne gå ann å blande i litt olje, og da for eksempel bruke den i steden for en bodylotion..? Lurer også på om du bruker sprayen slik den er i ansiktet? Jeg har vært så ille plaget med kviser, og jeg har ikke lyst å ødelegge den fine huden jeg har fått nå. Siljan |
|
||||
|
||||
Jag har lite olja i en nu. 1 ml till 150 ml.
Tar man mer så delar den sig snabbt. Jag tar först spray och sen ansiktsolja. Fungerar bra. Ibland sprayar jag direkt på huden, ibland på bomullstuss.
|
|||
|
|||
Ok, da skal jeg prøve å blande ned littegrann olje. Sprayen din er nydelig, til å med samboeren min liker den, og han bruker ingenting i det hele tatt
![]() Vet du forresten hvor jeg kan få kjøpt tangerin? Har ikke funnet den hos Crearome. Siljan |
|
||||
|
||||
Citera:
Men nu hittar jag det inte där det finns på http://newdirectionsuk.com/shop/prod...dex.php?id=864
|
|||
|
|||
Hej
Var får du tag på Gurkörtsvatten? |
|
||||
|
||||
I en mataffär med persiskt utbud
|
||||
|
||||
Hej,
har äntligen hittat tangerine igen. Kan inte vara utan. Luktar bara så gott. http://www.halsokost.se/ Hälsningar
Visningssätt | |
|
|