Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-02-25
hejzan hejzan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-11
Basingredienser? "Startset"

Hej!

Jag tänkte börja försöka göra lite egna krämer etc. hemma och har försökt sammanställa vad jag behöver beställa hem - hjälp! Det blir vansinnesdyrt,...!
Vilka ingredienser kan du inte vara utan - dvs vad är det viktigaste att handla hem till att börja med?
Jag har fet hy och tänkte börja försöka fixa till ngn form av rengöring och kräm till ansiktet och kanske någon hand och fotkräm också.

Tacksam för lite hjälp!
Mvh Anna
Reply With Quote
Gammal 2007-02-25
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej!

Jag förstår ditt dilemma, jag hade precis samma problem. Det känns väldigt dyrt när man ska beställa alla grejerna, men jag lovar att det är värt det sen när du smörjat in dig med din första kräm!

Det kan vara en idé att titta efter vilka oljor du redan har hemma i skafferiet. Du kommer ganska långt på olivolja (fet), solrosolja (torr) och rapsolja (mellanfet). De kan du sedan experimentera med för att få fram en bra blandning som passar din hud. Kom också ihåg att du kan göra olika typer av krämer genom att variera den totala fettmängden (mer i en fotkräm, mindre i ansiktskrämer).
Om du vill köpa en bra "allround"-olja så rekommenderar jag jojobaolja.

E-vitamin och paraben är det svårt att klara sig utan. E-vitamin för att inte fetterna ska härskna och paraben för att undvika tillväxt av mögel, bakterier och jäst.

Det kan vara en bra idé att satsa på någon fuktbindare, glycerol skulle jag rekommendera.

Du behöver också någon typ av fast fett, för att få rätt konsistens på din produkt. Cetylalkohol är nog det billigaste alternativet (det är ganska drygt). Sheasmör är också användbart, men inte ett måste. Det går att laga krämer på enbart sheasmör, men de blir lite lösare i konsistensen.

Om du ska göra kräm så måste du ha emulgeringsmedel med. Jag använder Vegetal, vilket blir lite billigare än VE och MF fett. Ett annat alternativ är Basemulgator som är ännu lite billigare än Vegetal, men det har jag aldrig testat. Vegetal kan du byta ut mot VE och MF-fett, som finns i det flesta recept, så det är iallafall ett säkert kort.

Eteriska oljor är en värld för sig så det kan vara en idé att lämna dem tillsvidare. För doftens skull kan det förstås vara en idé att satsa på en eterisk olja. Om du har fet hud så rekommenderar jag Tea Tree. Den är relativt billig och verkligen effektiv!

Jag har bara gjort en rengöringskräm och det är Hovaprests. Den hittar du under Medlemmarnas egna recept/Hudvårsforum/Rengöringsgel och ansiktsvatten.
Då måste du utöka din lista med ricinolja, olivåterfettning och xantangum. Xantangum är alltid bra att ha hemma, med det kan du också göra lotioner.
Crearome har ett recept på en rengöringskräm, och då behöver du bara köpa ricinolja och sheasmör till.

Det är viktigt att mäta och väga rätt. Det bästa är att ha en våg som går ner till 0.1 g och ordentliga mtäglas, men du klarar dig nog ganska långt med en vanlig måttsats (Crearome har en omvandlingstabell som är användbar om du inte har en våg). En termometer är helt oumbärlig!

Hoppas det har var till någon hjälp och lycka till med ditt krämskapande.
Reply With Quote
Gammal 2007-02-25
hejzan hejzan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-11
Tack för svaret! Då vet jag ungefär vad jag behöver! Bra att få hjälp av någon som reder ut lite av röran
Mvh Anna
Reply With Quote
Gammal 2007-02-27
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag har testat basemulatorn. Trots att jag läste lite dålig kritik om den. 23 kr för 50 gram kändes värt att testa.
Och fått den att fungerar. Andra här har också testat men gillade den inte. Jag köpte den för jag ville testa. Använder mycket kräm på kroppen och tänkte att går det att göra lite billigare så är det bara bra.
Det kräver något högre temperatur. Och fettfasen kan behöva värmas om medan man vispar ner den, lite onödigt krångel.

Så är man nybörjare så tror jag vegetal är lättare.
Jag gjorde avokadokräm http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=753 även med vegetal i förrgår och det var något smidigare.
Fettfasen höll sig flytande hela tiden, kände ingen stress...

Jag ha svårt att få MF o VE att fungera. Delvis för jag har inte en så bra våg. Så det här med bara en emgulator som vegetal, Emulgator L till lotions eller basemulator passar mig.
Reply With Quote
Gammal 2007-02-27
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
detta inlägg var i fel forum...

Senast redigerat av Morticia : 2007-02-27 klockan 14:15. Orsak: detta inlägg var i fel forum...
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:43.