Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-09-21
lillamy lillamy är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-06-16
Peeling

Jag undrar om det ör någon som har bra tips på peeling som man kan göra enkelt med det man har hemma..
Testade att blanda socker i min rengöring =/ men det kladdade liksom i hop sig och blev inge bra...någon som har bättre tips?

Sen gjorde jag ansiktsmask av honung och äggula ville bara tipsa det kändes kanon
Är inte så haj på detta med att göra egna saker men den var faktiskt bra.
kanske kan blanda i mer saker..tips?
/ LM
Reply With Quote
Gammal 2006-09-21
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
En jättebra kroppspeeling är att ta vanligt kaffepulver. Passa på i duschen när du är våt. Huden blir len och lite varm. Jag vet inte men kanske det är bra mot celluliter. Ibland har jag även blandat ut det med lite olja så att detr blir lite "klibbigare". Och sen luktar det väldigt gott av kaffe i badrummet efteråt också. /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-09-21
Medlem

Hej Mimmi!
Tack för svaret det låter intressant =), finns det några tips på ansiktspeeling?
Det är det jag mest vill åt.
Reply With Quote
Gammal 2006-09-22
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Hej Lillamy
Jag blev inspirerad av din fråga och igår så jag provade att blanda rismjöl, flytande honung, lite olivolja och lite vatten till en lagom "geggig" konsistens. Det blev en bra, ganska mild ansiktspeeling. Huden kändes mjuk och slät efteråt. Antagligen går det bra att använda som en kombinerad ansiktsmask/ansiktspeeling. Rismjölet suger upp fett från porerna och slipar, honung är ju alltid bra, likaså olivolja. Och istället för vatten skulle man ju kunna använda en örtinfusion med önskad effekt. Kanske Rölleka, Kamomill, Brännässla eller Aloe Vera jouice. /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-09-22
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Mandelkli mm

Hej,
Mandelkli är fantastisk lösning... slipar milt, speciellt för ansiktet.
Havremjöl, jag brukar mala havrekli till mjöl.. är känt för sin slipning effekt
Kokosflingor är oxå en bra peeling för hela kroppen.
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-09-22
Medlem

Vad bra med tips =) man tackar!
Koshka - hur gör du med dem? blandar du dem i olja eller använder du dem som de är?
Mimmi - Ska testa låter intressant är mjöl bra till peeling?
Testade socker igen och tycker att det var för grova korn+ som jag sa innan så försvinner de..hm
Reply With Quote
Gammal 2006-09-22
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

hej
Jag har använt Risentas Rismjöl. Och känner man noga på det så är det små,små korn. Det är det som "rivs" lite i peelingen.
Men det jag mest använder det till är som ansiktspuder. Toppenbra på att ta bort glans och det ser ut som om porerna i ansiktet blir mindre. En klar favorit. /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-09-22
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Under Medelmmarnas recept

Hej,
Jag lägger ut några recept under Recept forumen Båda med mandel-mjöl och kokos. Titta gärna på mina andra recept: Rengörande ansiktsmasker från skafferiet och kylskåpet ... där finns ngn m peeling effekt. Men först o främst: titta på Shenets fantastiska info och recept på Peeling.
Följande bok är väldigt bra att ha. Enkla recept med saker från skafferiet för det mesta. Finns på biblan.. om du vill titta i den innan du köper. Jag köpte den begagnad för 30 kronor.. jag tycker den är värd 1000-lappar
Naturens egen skönhetsbok, Li Hillker
Hälsningar

Senast redigerat av koshka : 2006-09-22 klockan 11:32. Orsak: mer Tillägg :)
Reply With Quote
Gammal 2006-09-27
Medlem

Tänkte på när du använder rismjöl som peeling, vad har du det i då..olja eller som du sa nu sist eller hur ska man använda det som en bra peeling..
Ditt recept lät ju bra annars =)
tack för hjälpen!
Reply With Quote
Gammal 2006-09-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag använder oxå rismjöl som ansiktspeeling, jag blöter det bara med vatten till en gröt. Funkar utmärkt.
Reply With Quote
Gammal 2006-09-27
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Hej
Jag tar lite flytande honung i handen, häller på rismjöl, häller i lite olivolja och vätska till önskad konsistens. På ett ungefär ser receptet ut som följer:
1/2 tsk flytande honung
10 ml rismjöl
2 droppar olivolja
5-10 ml vätska
/Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-09-28
Medlem

Tack för hjälpen tjejer =)
Känns lite tråkigt att använda apotekets ansiktsscrubb när man försöker hålla sig borta från mineraloljor och bara använda naturliga grejjer =))))

En fråga dock. nu har jag använt jojobaolja som rengöring och återfettning typ en vecka, men tycker inte att det liksom går in i huden utan lägger sig lite ovanpå fast jag är torr..hm...men som du sa Sensi i mitt förra inlägg det tog ju ett tag för din hy att bli "normal" så det kanske är så för mig med...Jag har ganska stora porer på kinderna och en del pormaskar så jag skulle vilja ha något som drar ihop och motverkar, men tyvärr är jag jättekänslig och tål inte citrus och lavendel bl a, så jag vågar inte ha i några eteriska oljor även om det verkar vara bra..har även en del ytliga blodkärl.
Kanske man ska använda bara jojobaoljan några månader så huden blir uppmjukad och senare göra ngt åt porerna..vad säger ni tjejer?
Någon som har tips på milda ingredienser som man skulle kunna blanda i min jojobaolja för att dra i hop porerna och minska pormaskar?

Många frågor blir det =) men ni är ju så gulliga och svarar på mina dumma frågor!
Mvh LM
Reply With Quote
Gammal 2006-09-28
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Hej
Jag har också stora porer på kinderna men har börjat med en lermask en gång i veckan och tycker att det har blivit en tydlig förbättring. Jag har använt grön lera och det sista aloe Vera som vätska. Mest kanske för att jag köpte en liter och för att det hjälper mot nästan allt. Men även Röllekainfusion är säkert bra. Jag har tagit 2 msk lera och nästan lika mycket vätska och lite honung. Den mängden räcker för mig till 3-4 masker. Sä jag tar så mycket jag behöver och fryser in resten i ett platt paket och nästa gång så bryter jag av en lämplig bit. Den tinar på ca 1/2 timme. Jag låter masken sitta på tills den torkar helt vilket tar minst en timme. Sen sköljer jag av med ljummet vatten. Ibland har jag även brutit/pillat av några torkade bitarna från ansiktet och ser då att åtminstonne en del av pormaskarna följer med upp.
Men jag tror att även mjölmasker som det finns recept här på Shenet kan vara bra.
/Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-09-28
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag använder det recept på peeling som finns i boken Handgjord naturkosmetika av Finn Andersen. Det innehåller lika mängd (i volym) av torkade lavendelblommor,torkade rosenblommor, havregryn och kaolin. Jag mixar först allt utom leran till ett pulver. Sedan blandar jag det med leran. När jag ska använda det tar jag lite av denna blandning i handen, fuktar det med vatten och sedan är det bara att peela. Härligt!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-10
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej,

en skön stund med kroppspeeling:

1/2 dl socker (ev farin)
2 tsk olivolja
2 tsk mjölk
ev lite honung
+ några droppar av din favorit EO

Vet inte var jag fått receptet ifrån. Trodde att det var från medlemmarnas recept här, men jag kan inte hitta det. Enkel o skön peeling.

Därefter kan du göra Koshkas sköna "Mjukgörande lotion för vinter-torr hud" som ligger under medlemmarnas recept.

Huden känns efteråt len som en barnrumpa.

Hälsningar

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:58.