Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-12-04
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
ALUN hämmar svettning, bra??

Alun är ett aluminiumsalt dvs kaliumaluminiumsulfat KAl(SO4)2·12H2O. Då det änvänds som antiperspirant hämmar det svettningen - så står det på Shenet. Det står också såhär "Hudreaktion: Koncentrerade alunlösningar är retande på huden". Det sistnämnda måste ju speciellt gälla Thaisten som är 100% alun. I hälsokostaffärer och affärer som säljer naturkosmetika säger de att stenen inte täpper till porer men det måste den på sätt och vis göra om den drar samman så mycket att svettningen upphör.
Jag använde för ett tag sedan självgjord deodorant med farnesol. Familjen + jag själv stod dock inte ut så efter ett tag slutade jag med den. Min kropp måste ha blivit ordentligt renad då jag använde denna rätt kortverkande naturprodukt.... Man kanske skall ta en 2-veckorsperiod då och då och helt luktisolera sig på en öde ö för att släppa ut allt man normalt hämmar för att vara fräsch....
Nu använder jag Thaisten/alunsten och har inga svettningsproblem alls. Men jag undrar förstås hur bra den egentligen är , det är ju aluminium i den också, fast i en annan kemisk form än den i traditionella antiperspiranter?
Det står också på Shenet att den är mildare än andra aluminiusalter. På vad grundar sig detta, någon forskningsrapport? Vore intressant att veta (kanske ni på Shenet kan svara varifrån ni fick den infon).Det är kanske inte forskat om detta, det är det ju inte om de andra antiperspirant aluminium föreningarna heller som jag förstått? Någon som vet mera om detta? Vore bra att få veta eftersom vi använder dessa preparat så gott som varje dag under vår livstid.

Senast redigerat av Ringblomman : 2005-12-04 klockan 14:38. Orsak: skrivfel
Reply With Quote
Gammal 2005-12-16
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Så länge huden är hel under armarna så är det ingen fara att använda deo med aluminiumsalter. Sen om det är bra att hämma svettningen under armarna kan ju diskuteras i det oändliga. Det finns ju svettkörtlar på andra delar av kroppen så lite svett kommer ju ur kroppen ändå. Sen kan man ju rena kroppen genom att dricka ordentligt och urinera ut smutsen. Svett är ju i stort sett urin,men kommer ut ur kroppen lite annorlunda bara.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-22
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Jag använder också sk Thaisten, tycker att det är praktiskt, men har också någon förhoppning om att det är 'hälsosammare' på något sätt. Har provat köpt deodorant tidigare som inte stoppar, och visst luktar det lite mer. Det var dock ingen som klagade (min sambo har inga hämningar att säga till), fast det kändes lite ovant. Skumt egentligen, att man ogillar sin egen lukt. Så stinkande hinner man ju inte bli om man duschar varje dag.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-15
svempov svempov är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-20
om du isolerar dig på en öde ö, passa då på att badda dig med ett avkok på pressad vitlök så förstärker du reningsprocessen och märker större skillnad vid återgång till det normala
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:43.