Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-09-17
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Är kaustiksoda farligt?

Jag hittade ett recept på tvål men funderar en del på kaustiksodan som är starkt frätande. Vill man verkligen löddra in sej i en sån tvål sen? Hur länga ska tvålen ligga och mogna innan man får använda den?
Reply With Quote
Gammal 2009-09-17
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Det är helt rätt att kaustiksoda är farligt och starkt frätande. Så när man gör tvål ska man se till att man är ensam och inte har massa ungar eller djur som springer runt.
Men, tvål och kaustiksoda är inte samma sak. När du blanda fettet med kaustiksodan så startar en kemisk process så efter ett par veckor har tvålen mognat och är klar att använda. Det mesta av det frätande försvinner redan när du gör tvålen.

klipp från http://www.shenet.se/recept/tvalfast.html
"När kaustiksoda blandas med fett inträffar en hydrolysprocess där fettet spjälkas upp i sina två beståndsdelar glycerin och fettsyror. Glycerinet förblir fritt men fettsyremolekylerna förenar sig med kaustiksodan och bildar det alkaliska salt som är själva tvålen"

Det finns också en hel del bra informationsfilmer om hur man gör tvål på youtube.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-09-17
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej miisa!

Kaustiksoda själv är farligt men när man använder för tvåltillverkning,alltså oljor/fett blandas med kaustiksoda + vatten, händer kemisk reaktion och producerar tvål o glycerin(glycerol).

t ex
(Oljor/fett) + (Kaustiksoda) = (glycerol) + (tvål)
*jag försökt skriva kemisk form men tyvärr gick inte.

Den glycerol som producerats gör handgjord tvål mild. Men som sagt måste man hanskas med kaustisksoda mycket försiktigt!!

Det sags att de handgjorda tvålarna brukar lagra ca 4 veckor/1 månad för att bli mogna. Men vissa tvålar lagras 1år, t ex oliv tvål mm.

Senast redigerat av Hiro : 2009-09-17 klockan 10:34.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-17
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Tack för infon! Nu vågar jag nog göra fasta tvålar när jag vet det. Om jag nu hittar några formar åt mej vill säga.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:51.