Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-04-09
PERNOL PERNOL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-05
Mineral makeup

hej!

Nu har jag provat att tillverka egen mineral makeup. Det är jättekul! FMen nu ska ju Tikei.se lägga ner produkter för egen tillverkning. Är det någon som vet om något annat företag som säljer produkter för egen tillverkning? Hittade Monave på nätet men de ligger i USA. Det skulle ha funnits någonting närmare... Nån som vet?
Gammal 2008-04-10
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Tina tipsade om den här siten på sitt forum: http://www.tkbtrading.com/
Reply With Quote
Gammal 2008-04-10
Medlem

Förresten, vad har du provat att göra? jag försökte göra rouge, men den blev alldeles för varm i färgen. Pulvret såg ut att gå åt det violetta hållet men när man strök det på huden blev det gyllenrött. Skulle passa en person med lite mörkare hy än vad jag har.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-10
PERNOL PERNOL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-05
hej!

Jag såg att Tina skrev tktrading.com. Det var jag som ställde frågan där också.

Jag har gjort ögonskugga av Micas. Det blev ung som jag ville ha det. Det blev 3 st nyanser i rosa och så gjorde jag en i guld. Jag följde receptet på Tikei.se och det blev ganska sor mängd av det. 2 tsk magnesium stearat, 2tsk Mica silk och 1 tsk Mica var receptet. Det blev 3 st nyanser av 1 x receptet.

Jag gjorde först som receptet var med rosa som färg. Men tyckte det blev för ljust. (Nyans 1) Då blandade jag i mer rosa och fick en aning starkare färg. (Nyans 2) Till den tredje nyansen blandade jag i lite korall och lite rött. Då blev det mörkare.

Jag tycker det är jättekul! Jag tänkte prova att beställa på tktrading efter mer ingredienser. Skulle vara kul att prova på lite annat som foundation tex.

Ögonskuggan satt jättebra och hela dagen. Jag hade Max Factors vanliga foundation under.
Gammal 2008-04-10
Medlem

Jaså det var du, tänkte inte på att det var samma nick .
Ja, det är väl bara att experimentera på. Men jag tror jag ska göra mindre satser i fortsättningen. Det är ju väldigt drygt, pulvret.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-28
Annalunda Annalunda är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-19
Jag beställde ett startkit från tkb och ett pack borstar. Själva produkternas priser kändes överkomligt men portot blev över 300:- med postens avgifter och tull. Jag vill därför också gärna veta om det finns något svenskt inköpsställe?
Reply With Quote
Gammal 2008-04-28
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag har mailat o frågat de på sanna natur om de skulle kunna tänka sig att ta in råvarorna. De sa att de skulle tänka på det.
Kan tänka mig om fler mailar o frågar dom så kan de säkert tänka sig att ta in råvarorna.
Gammal 2008-05-01
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Jag hittade detta i Storbrittanien: http://www.jackymac.co.uk/ingredients.html
Reply With Quote
Gammal 2008-06-02
Ann Ann är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-03-04
Nu är tydligen zinkoxid inte lämpligt att använda i hudvård längre. Någon som vet vad man kan ersätta med?

Ann
Reply With Quote
Gammal 2008-06-03
bulldogg bulldogg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-06-03
Zink och titandioxid är väldigt lika. Kraftiga, täckande pulver som sitter som berget Zink har ju en del läkande, bakteriedödande egenskar som inte TO2 har däremot. Båda är uttorkande.
Reply With Quote
Gammal 2009-07-19
ize ize är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-03
Talking

Mja.. zinkoxid(ZnO) får inte användas som solskyddsmedel inom EU längre, i USA är det dock t o m rekommenderat. Zinkoxid får däremot fortfarande användas i kosmetiska produkter om man bara undviker att säga att det är för solskydd.. Knepigt? Japp, som så mycket annat i kosmetikabranschen. Bara att vänja sig och läsa noggrant

ZnO är antiseptiskt, (solskyddande), uttorkande i för höga doser, täckande och ger en krämig (tyngre) känsla i pulverfoundations, finns i olika varianter som lågmicron (mer genomskinligt) och högmicron (täckande).

TiO2 är täckande, uttorkande i för höga doser, kraftigt vitande/uppljusande, solskyddande. Finns i låg- och högmicron varianter samt i olje- eller vattenlöslig variant (högmicron).

Oljelöslig TiO2 är snällare mot torr hud (drar inte ut den lilla fukt som den torra huden behöver) och vattenlöslig sitter bättre på en fet hud. På en fet hud kan dock den oljelösliga fungera som oljekontrollerande. Vissa grossister säger att deras TiO2 är både olje och vattenlöslig, vilket i praktiken innebär att man bara har blandat olje- och vattenlöslig TiO2 i lika mängd.

Senast redigerat av ize : 2009-07-19 klockan 13:31.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:19.