Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Tvålrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-04-03
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
duschcreme/schampo

Följande recept blev en bra duschcreme, härligt ljusgrön, som jag också använder som schampo. Jag har torrt hår.

2 ml guarmjöl
1 ml aprikosåterfettning
blandas

70 ml dest vatten
8 dr paraben
vispas i

10 ml sockertensid
3 ml kallpressad avocadoolja
blandas ihop i ett annat kärl

Rör ihop båda blandningarna och rör i 1 ml glycerin.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-04
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
hej
receptet verkar jättebra, undrar om man kan byta ut aprikosåtefettning och ta olivåtefettning för jag har ingen apikosåterfettning hemma
Reply With Quote
Gammal 2008-04-07
Medlem

Det skulle jag inte tveka på att byta ut. Ta dubbelt så mycket olivåterfettning har jag för mig, kolla på crearomes hemsida. Aprikosåterfettning stabiliserar emulsionen står det, men olivåterfettning har kanske samma egenskaper. Det borde inte vara några problem i alla fall, med den mängden tensid.
Om du använder den som duschcreme så är den väldigt dryg. Det räcker med att man tar väldigt lite.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-07
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
hej
tack för svaret, jag ska kolla lite på crearomes sida innan jag provar.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-06
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Behöver man verkligen inte ha laureth sulfat i schampo? Jag har gjort flera omgångar av crearomes recept "alla hårtyper" och använder inget annat schampo längre. Hur bra och drygt som helst. vet du om man kan byta ut sulfatets mängd mot sockertensid i receptet. Är fortfarande nybörjare och vågar inte experimentera så mycket själv ännu.
Gammal 2008-08-06
Medlem

Jag är också nybörjare . Mitt hår blir rent utan problem med bara sockertensid. Jag har inte ens tensid nu för tiden, kör med nåt balsamliknande i stället.
Testa en liten sats och byt ut till bara sockertensid. Tycker du inte att du blir ren i håret kan du ju använda som handtvål på toaletten eller som duschcreme. Det finss en hel del schampon förresten att köpa som inte innehåller laurethsulfat.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-06
Medlem

Tack, ska verkligen testa. Blir inte håret fett om du bara har nåt balsamliknade? Vad är det för något?
Gammal 2008-08-06
Medlem

lockig.se finns massvis av människor som bara tvättar med balsam, kolla där . Det här receptet har jag testat fram, det funkar bra för mig, men det är inte drygt. Det går åt mer balsam än schampo när man tvättar.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-06
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Blomman:
Jag tvättar också bara med balsam och är helt nöjd med det.
Däremot har jag inte provat att göra balsam själv än, har haft för lite tid och ork för att göra annat än ansiktsvatten och rengöringskrämer :-S men kolla på lockig.se som Annika Ebba skrev.

Jag tvättar en gång i veckan nu som förr, men i början hade jag för vårdande balsam och fick tvätta två gånger i veckan.
Mitt hår har blivit mindre torrt, och något mindre sebumproduktion (det som gör att folk får fett hår). Slutsatsen är att det kan vara bra både för de med fett hår och de med torrt.

Läs om tensider på shenet så står det en del om tensider i schampo och tensider som brukar användas i balsam.
Då får man ett hum om varför och hur det fungerar.

Annika Ebba: Aha, det är du. Jag har sett dig och ditt recept på lockig.se.
Jag har samma nick där som här men är mest aktiv som läsare.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-06
Medlem

Ja, jag kör lite förkortat nick på Lockig. Har sett dig där också .
Reply With Quote
Gammal 2008-08-07
Medlem

Tack för bra tips och länken lockig.se.
Gammal 2010-06-12
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Funkar det att sätta i olja? Varför flyter den inte upp till ett oljeskikt? Jag gjorde ett försök med ett annat recept, det gick inte bra. Även det receptet innehåller olivåterfettning. (Jag utgick från koschkas tvålrecept men ändrade lite här och var.)
Reply With Quote
Gammal 2010-06-12
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Och varför blandar du grejerna i den här ordningen?
Reply With Quote
Gammal 2010-06-21
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Funkar det att sätta i olja? Varför flyter den inte upp till ett oljeskikt? Jag gjorde ett försök med ett annat recept, det gick inte bra. Även det receptet innehåller olivåterfettning. (Jag utgick från koschkas tvålrecept men ändrade lite här och var.)
Gör ett experiment med bara olja och tensid, 50/50. Jag vet inte vad som händer kemiskt, men blandningen blir tjockare och mer transparent efter någon vecka om man rör om då och då, och till slut skiktar det sig inte. Häller man bara vatten i den här blandningen så skiktar det sig igen, men om man har guarmjöl också så håller det sig blandat.
Reply With Quote
Gammal 2010-06-21
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Och varför blandar du grejerna i den här ordningen?
Kommer inte ihåg varför jag gjorde så från början, ett experiment som blev bra på en gång bara. Glycerinet kan man ju ha i vattnet på en gång, men jag brukar göra så här.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:45.