Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-04-27
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Olivåterfettning

Hej.

Jag undrar vad oliv/aprikosåterfettning har för funktion i vanliga schampo med tensider (ser att alla sådana recept innehåller detta).
Reply With Quote
Gammal 2009-04-27
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Olivåterfettning används framför allt som återfettningsmedel i vattenlösliga preparat med tensider; det motverkar t. ex. den uttorkande effekten av flytande tvål.
---
Som återfettningsmedel för hår och hårbotten.

http://www.shenet.se/ravaror/olivaterfettning.html

Olivåterfettning
INCI-namn: Oliveoil Peg-10 Esters

Olivolja som har blivit etoxylerad, d v s man har med kemins hjälp lagt till 10 st polyetylenglykolenheter och därigenom gjort olivoljan delvis vattenlöslig.
P g a detta förfarande kan man använda olivåterfettning som återfettningsmedel i vattenlösliga produkter som hårshampoo eller duschtvål.

Kemiskt namn: Olivoljeetoxylat. Doseringen är 2-5%. Vid låga temperaturer blir olivåterfettning fast och bildar klumpar. En lätt uppvärmning till ca 30°C gör det flytande.

http://www.crearome.se/default.asp?A...ticleStateID=2

Senast redigerat av Morticia : 2009-04-27 klockan 23:44.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-28
Medlem

Men borde man inte kunna använda mer av oljan i stället?

Jag lusläste shenets info efter jag skrev här, och såg att schampot blir vitare och löddrar mer om man har återfettning i stället för olja.
Det borde ju betyda att jag kan ta olja i stället, bara jag accepterar att det får fulare färg och löddrar mindre?
Reply With Quote
Gammal 2009-04-28
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jojobaoljan är en bra olja att ersätta "återfettarna" med. Förutom att den passar bra för fett hår! (löser upp talg) så är dess karaktär inte som vanliga oljor och därför "löser den sig". Jag har också hört att glycerin går att använda, och squalane (rätta mig om jag har fel)
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
Medlem

Tack.
Jag har funderat på just varför man använder återfetter i stället för vanlig oljor.
Jag kanske testar med enbart avocadoolja och ser vad som händer. Mitt hår verkar gilla avocado bäst. Jag har väldigt torrt hår om jag inte oljar före tvätt och är försiktig med vad jag tvättar med.

Jag varvar tvätt med indiska örter, äggtvätt samt hemgjort schampo på sockertensid. För alla tvättarna oljar jag håret före, samt ibland efter.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Återfettare är kemiskt behandlade så att de löser sig i vatten. Annars har ju oljor tendens att flyta på ytan. Jojoba torde vara ett undantag.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
Medlem

Men det jag då tänker på, är om inte tensiderna emulgerar oljorna, om man har "vanlig" olja i sitt schampo. Eller kanske man behöver mer tensid och får en mer hudovänlig produkt om man bara har oljor som återfettare.
I schampon ingår ju oftast även vanlig olja.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:36.