Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-04-09
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
poreasis i hårbotten

hej
jag undrar om nån vet om jag har poreasis i hårbotten ifall jag får skorpor i hårbotten som känns som sår (dom gör inte ont) men som är helt vita, typ som hudbitar om man tar bort dom och ibland kan det bli lite fuktigt under efter att man har tagit bort skorpan?
och vet nån hur jag kan behandla detta problem?
mvh maria
Reply With Quote
Gammal 2009-12-13
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
äppelcidervinäger och avkok på tvättnötter (sapindus mukorossi) tvätta med avkoket och skölj håret med utspädd vinäger
Reply With Quote
Gammal 2010-02-28
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av heron
äppelcidervinäger och avkok på tvättnötter (sapindus mukorossi) tvätta med avkoket och skölj håret med utspädd vinäger
Jag har själv psoriasis i hårbotten, just nu är min hårbotten lugn och jag har bara lite mjäll. Hur funkar den här behandlingen? Blir hårbotten och håret fett av tvättnötterna?
När jag har attackerna vill jag gärna ha nåt som lindrar klådan och nåt som gör att hårbotten inte är så torr.

Kan man sätta olja i hårbotten och sen tvätta bort den, eller blir håret fett då?
Gammal 2010-02-28
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Tvättnötterna är jättebra som shampo. De bildar inte mycket skum men när man vant sig så är det toppen. Håret blir mjukt och hårbotten mår verkligen bra av det.

Koka 4-5 nötskalshalvor en halvtimma. Låt svalna sila av, klart. Man kan också mixar med nötterna i och använda geggan.

Olja i hårbotten, beroende på vilken sort, så kan den vara svår att tvätta ur.

Tamanuolja är bra för hår och skalp. Här är citat från info om oljan:
"Tamanu can help with various problems of the hair and scalp; it is also beneficial for eczema, psoriasis and facial neuralgia. It is effective for shingles. A combination of tamanu vegetable oil and ravensara essential oil has been used successfully as a treatment for shingles (Herpes zoster) (Franchomme & Penoel 1981). The oil has very useful immunomodulant properties and it stimulates phagocytosis (Schnaubelt 1994). Tamanu is claimed to have anti-inflammatory and analgestic properties, which make it useful in cases of sciatica and rheumatism; it also said to be rubefacient."
Reply With Quote
Gammal 2010-02-28
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Tvättnötterna är jättebra som shampo. De bildar inte mycket skum men när man vant sig så är det toppen. Håret blir mjukt och hårbotten mår verkligen bra av det.

Koka 4-5 nötskalshalvor en halvtimma. Låt svalna sila av, klart. Man kan också mixar med nötterna i och använda geggan.

Olja i hårbotten, beroende på vilken sort, så kan den vara svår att tvätta ur.

Tamanuolja är bra för hår och skalp. Här är citat från info om oljan:
"Tamanu can help with various problems of the hair and scalp; it is also beneficial for eczema, psoriasis and facial neuralgia. It is effective for shingles. A combination of tamanu vegetable oil and ravensara essential oil has been used successfully as a treatment for shingles (Herpes zoster) (Franchomme & Penoel 1981). The oil has very useful immunomodulant properties and it stimulates phagocytosis (Schnaubelt 1994). Tamanu is claimed to have anti-inflammatory and analgestic properties, which make it useful in cases of sciatica and rheumatism; it also said to be rubefacient."
Tack så mycket för hjälpen!
Jag borde nog skaffa hem av den där Tamanuoljan, tar den nästa gång jag gör en beställning

Hur mycket vatten ska skalen kokas i?
Gammal 2010-02-28
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Jag tar 5-6 skalhalvor till ca 3-4 dl vatten vilket räcker långt.

Det finns alla möjliga föslag men det är vad som funkat för mig. Sedan sa jag fel med koka 30 min (fick påminna mig), jag kokar ca 15 min å sen får det stå och dra 15 min till.

Det är lätt att man sedan använder för mycket för att det inte skummar men ett par matskedar (ett par skvättar i handen) brukar räcka. Håret kan kännas torrt om man tar för mycket så du får prova dig fram till vad som funkar för dig.

Jag har en "slemmig" variant i gelé vilken är lättare att fördela. Har testat guarmjöl, xantangum och ska testa vanligt gelépulver man köper i affären. Guar är bra eftersom man får lite balsameffekt. Men det är en smaksak.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:33.