Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-03-26
Jennis Jennis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-29
Tvättnöts schampo

För ett par veckor sedan fick jag höra om tvättnötter och blev genoast intresserad och lade in en beställning på www.gnistaliving.se. Igår fick jag hem mina nötter och slängde in en tvätt i maskinen. De var inte så smutsiga innan så jag vet inte än hur effektiva de är men de doftade rent och var mjuka och sköna.
Jag kokade även flytande tvättlösning av 50gr tvättnötter (utan kärna) och 5 dl vatten. Kokade upp och lät dra tills det var kanske ca 40 grader. Silade genom kaffefilter. Detta kan man använda som flytande tvättmedel i tvättmaskinen, schampo, tvål, rengöringsmedel för hemmet mm.
Dock tyckte inte jag att det skulle kännas så trevligt att tvätta med lösningen då det är som vatten och luktar inte alls nå gott. Det löddrar inte mycket heller.
Satte igång och experimentera och gjorde schampo:

15ml olivåterfettning
10g guarmjöl
45 droppar eterisk olja (15 citrongräs, 10 citron, 15 eukalyptus, 5 myrra o 5 teatree)
Vispa kraftigt tills det inte finns några klumpar kvar

Tillsätt under omröring:
All tvättnötslösning som jag kokade
60 droppar paraben
15 ml D-panthenol 75%

Tillsist tillsätt under försiktig omröring:
30 ml pärlemotensid

Tvättade precis håret med det. Kändes lite slemmigt och löddrade väldigt lite men håret känns mjukt, rent och var lätt att kamma ur. Man behöver inte använda balsam.
Jag ville tillsätta lite pärlemotensid för att schampot ser trevligade ut och löddrar aningen mer. Om man vill kan man utesluta det helt om man vill göra ett schampo helt utan tensider. Dock är det bara ca 20 % av den tensidmängden som jag annars har i mitt schampo som jag gör själv. (45 ml laurethsulfat, 45 ml sockertensid och 45 ml pärlemotensid i den här mängden schampo).

Senast redigerat av Jennis : 2008-03-26 klockan 11:48.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:32.