Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-01-31
fjällbäck fjällbäck är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2011-01-15
recept balsamkaka

Hej!
Är det någon som har testat eller känner till recept på en balsamkaka(alltså balsam i fast form)? Det skulle vara jättespännande att testa. Det kan hända det finns information om det någonstans på hemsidan, men jag är ganska ny här och har lite svårt att hitta.
MVH
Stina
Reply With Quote
Gammal 2011-02-04
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: recept balsamkaka

En kanadensisk bloggare, Susan Barclay-Nichols alias Swift, har ett flertal varianter på temat. Här finns tre receptvarianter listade http://swiftcraftymonkey.blogspot.com/p/hair-care.html

Hennes balsamkakor innehåller en hel del av en ingrediens som heter Incroquat BTMS. Om jag förstår rätt är detta inte identiskt med vad som en del företag säljer som BTMS utan snarare med BTMS-50. Det jag vill kalla enbart BTMS består av behentrimoniummetosulfat och cetylalkohol, BTMS-50 innehåller även butylenglykol (tror jag att det var, iaf något som liknar propylenglykol). Jag har inte lyckats hitta BTMS-50 på denna sida Atlanten, men tycker det borde bli bra om man sätter i lite propylenglykol istället. Mina försök är dock långtifrån färdiga, jag har inget färdigt recept att dela med mig av. Om någon får till nåt bra är jag jättetacksam om vi får ta del av receptet!

BTMS/behentrimoniummetosulfat är en sån där katjonisk "kamma lätt"-ingrediens. Om någon här använt Jessicurls hårbalsam så är det BTMS-baserade. BTMS gör balsam tjocka i konsistensen, så inget särskilt förtjockningsmedel behövs vilket även gör dem till en praktisk bas för balsamkakor.
Reply With Quote
Gammal 2011-02-12
fjällbäck fjällbäck är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2011-01-15
Svar: recept balsamkaka

Tack för intressant länk! Behentrimoniummetosulfat verkar som en bra ingrediens i kakan. Återkom gärna om försöken med propylenglykol leder någon vart.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:59.