Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-10-19
Vildvittra Vildvittra är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-27
Topplista eteriska oljor

Jag som nybörjare skulle tycka det vore väldigt kul och intressant att få reda på vilka eteriska oljor ni anser bör ligga på Topp 10 (eller valfritt antal).

Vilka oljor klarar du dig inte utan?
Vad använder du varje olja till?
Är det någon eterisk olja du inte tål och vad blir symptom/konsekvens?
Hur ren vågar du använda en eterisk olja på huden?

Ja och annat intressant.

Själv älskar jag rose otto för doften och för att den känns lugnande på min torra hud (blandad i fet olja typ jojoba eller oliv).
Neroli verkar jag inte riktigt tåla, tycker den känns som den irriterar mig och det sticks i huden. Kanske har jag överdoserat?
Ja det var det lilla jag har och komma med för närvarande...

/Vildvittra
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Topplista eteriska oljor

Mina favoriter är pors och citrongräs, för doftens skull. Jag använder eteriska oljor så gott som enbart för doften - och då tycker jag egentligen det är lite dumt att använda eteriska oljor, som faktiskt har verkningar. Allt som har verkningar, kan också ha biverkningar...

Blodapelsin är en annan favorit, i duschkräm.

Bergamottolja i solljus är en klassiker som man ska undvika. När jag gjorde mina parfymstift var det vinter, och jag tänkte inte mycket på det där trots att jag egentligen VET det. Jag fick stora röda fläckar bakom öronen och i armvecken - inte på handlederna, där förmodar jag att stiftet åkt bort när jag tvättat händerna. Eftersom solen fortsatte vara där och irritera dröjde det månader innan fläckarna bakom öronen var borta. Jag gick inte med håret uppsatt i somras, om man säger så. Det hela var mycket, mycket dumt av mig.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-11-05 klockan 08:51. Orsak: lade till blodapelsin
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:35.