Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-08
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Det finns väl ingen svensk försäljare av kosmetikaingredienser i största allmänhet. Både Sannanature och Crearome har ju profilen "naturkosmetik", och cetrimoniumklorid kan nog inte anses vara sådär jättenaturligt. Nu är väl iofs Crearomes "balsamemulgator" inte helt jättenaturlig heller... men det är i alla fall min gissning varför de svenska firmorna inte för cetrimoniumklorid.
Ok, då förstår jag. Jag beställer inte från svenska sidor, det är alldeles för invecklat för min smak, så aromantic och en finsk sida är sidor jag beställer ifrån.
Gammal 2010-03-08
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Mer om Cetrimonium Chloride http://www.shenet.se/ravaror/balsum.html
Reply With Quote
Gammal 2010-03-08
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia
Mer om Cetrimonium Chloride http://www.shenet.se/ravaror/balsum.html
"Kvartära ammoniumföreningar har dåligt rykte som giftiga. Flera har kraftig immunosuppressiv effekt, d.v.s. försvagar immunförsvaret, andra orsakar fosterskador. Miljö

Giftigt för vattenlevande organismer. Ej nedbrytbart. Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval bedömer cetrimoniumklorid som mycket giftigt för miljön"

Inte konstigt då att håret blev så fint och mjukt av det...
Finns dethär Cetrimonium chloride i vanliga köpesbalsam eller är det här nån sorts avart man kan endast köpa i utlandet? Jag gillar mitt shampo väldigt mycket, det har gjort gott åt min håbotten, men jag är nog inte riktigt beredd heller att ha halvsträvt hår, isåfall byter jag tillbaka till köpesshampon. Det finns några serier här som har väldigt få ingridienser och jag tänker mej isåfall använda nåt av dom. Lite svårt bara då jag ju inte heller vet vad dom innehåller heller och vad det gör åt oss och miljön.
Iofs så har jag använt Laveras shampo en längre tid och det var bra åt min hårbotten, men 12€/flaska för en småbarnsfamilj där mamman (jag) är hemma med barnen är ganska mycket pengar tyvärr
Gammal 2010-03-08
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Cetrimoniumklorid eller/eller besläktande ämnen, som ofta heter något med "quaternium", ingår i de flesta hårbalsam man köper.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-08
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Jag beställer inte från svenska sidor, det är alldeles för invecklat för min smak, så aromantic och en finsk sida är sidor jag beställer ifrån.
Har den finska sidan svensk text - är den värd att kolla upp? Google translate funkar dåligt på finska, har jag upptäckt.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-08
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Berättar Aromantic hur koncentrerad den lösning är som de säljer? Enligt Shenet (Morticias länk) är 0,1% den maximalt tillåtna halten - om man ska sälja produkten, antar jag. För eget bruk får man väl sätta i vad man vill. Men om Aromantic säger att man ska sätta i 2-3% måste den ju vara utspädd. Det vore trevligt att veta hur mycket.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-03-08 klockan 18:59.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-09
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Kan inte se att någon har nämnt silkesprotein. Mer balsamlikt schampo kan det inte bli. Lätt att kamma ut, blir mjukt, skönt och inte risigt...
Gammal 2010-03-09
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Berättar Aromantic hur koncentrerad den lösning är som de säljer? Enligt Shenet (Morticias länk) är 0,1% den maximalt tillåtna halten - om man ska sälja produkten, antar jag. För eget bruk får man väl sätta i vad man vill. Men om Aromantic säger att man ska sätta i 2-3% måste den ju vara utspädd. Det vore trevligt att veta hur mycket.
Inte på flaskan står det nånting om vilken spädningen deras är.
Gammal 2010-03-09
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Kan inte se att någon har nämnt silkesprotein. Mer balsamlikt schampo kan det inte bli. Lätt att kamma ut, blir mjukt, skönt och inte risigt...
Tack för det tipset! Har du ett bra recept på shampo som du vill dela med dej av blir jag glad
Gammal 2010-03-10
Medlem

Citera:
Tack för det tipset! Har du ett bra recept på shampo som du vill dela med dej av blir jag glad
Miisa, jag använder crearomes vårdande och milt schampo för alla hårtyper. (finns i deras receptbank på hemsidan) Min hårbotten har aldrig mått så bra sedan jag började använda det receptet. När jag började med det hade jag hår ner till midjan och det var hur lätt som helst att kamma ut. Jag som alltid har behövt balsam... Jag har brunt hår. Kanske är helt annorlunda på blont hår....... Tycker absolut du ska testa det. Jag har även gjort det schampot med nässel avkok och rosmarin avkok. Glöm bara inte silkesproteinet. Det är det som gör susen..
Lycka Till!
Gammal 2010-03-10
Medlem

Citera:
Jag har ett jättebra recept på shampo, men jag skulle vilja ha ökad balsameffekt i det. Kan man öka på nån av ingridienserna eller ska jag lägga till t ex http://www.aromantic.co.uk/Balsam-Conditioner.htm

5ml olivåterfettning
4ml guarmjöl
150ml sterilt vatten
1ml paraben
50ml lautylsulfat
25ml sockertensid
15ml betain

Om jag ska sätta till Balsam i det så står det "Use 2-3%." Är det då 2-3% av dom 250ml färdigt shampo som receptet blir, eller hur ska jag räkna? Alltså 5-7.5ml?
Detta receptet är ju istort sett samma ingredienser som det schampot jag gör med silkesprotein. Men du kan skippa Betain, eftersom det redan finns i sockertensiden. Jag har svarat på en tråd längre ner.................
Gammal 2010-03-10
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Miisa, jag använder crearomes vårdande och milt schampo för alla hårtyper. (finns i deras receptbank på hemsidan) Min hårbotten har aldrig mått så bra sedan jag började använda det receptet. När jag började med det hade jag hår ner till midjan och det var hur lätt som helst att kamma ut. Jag som alltid har behövt balsam... Jag har brunt hår. Kanske är helt annorlunda på blont hår....... Tycker absolut du ska testa det. Jag har även gjort det schampot med nässel avkok och rosmarin avkok. Glöm bara inte silkesproteinet. Det är det som gör susen..
Lycka Till!
Jag ska prova deras "Milt, cremigt shampo" så behöver jag bara köpa sojaprotein och pärlemotensid för resten har jag
Jag är brunett och har massor med hår, inte så långt, men en hel del.

Tack för tipset!

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:15.