Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-02-12
anasuya anasuya är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-11
Exclamation Emulgering o konservering utan ftalater o paraben?

Hej!

Jag är gravid och har i dagarna fått än mer vatten på min kvarn vad gäller senaste tidens varningar för ftalater och parabener som ingår i så många kommersiella kosmetikaprodukter och shampon.

Nu vill jag (igen) återgå till att tillverka eget shampo och hudkräm och är i inköpstagen!
För några år sedan köpte jag ingredienser på Crearome och gjorde egna cremer. De recept som jag använde mig av innehöll dock paraben som konserveringsmedel.

Nu undrar jag:
Vilka konserveringsmedel o emulgeringsmedel kan jag använda som INTE innehåller paraben eller ftalater?

(Bor utomlands o mina råvaruförsäljare försäkrar mig om att just deras produkter är helt ofarliga o att just deras parabener är SÅ nyttiga... :-)

Tack för hjälpen!

Maria
Reply With Quote
Gammal 2010-02-12
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Nu är det väl så att parabener inte är farliga. Om jag inte missminner mej är det butylparaben som misstänks vara hormonstörande, men den hormonstörande effekten var så liten att det anses vara ofarligt.

Hoppas nån som är mer insatt i ämnet kan ge dej ett mer faktabaserat svar.
Gammal 2010-02-13
Medlem

Hej Miisa,

Tack för ditt svar!

Tja... Jag är inte kemist, så jag är inte 100 % säker på att det är så, men nya rön, enligt dagsaktuell media, har visat att paraben kan orsaka såväl beteendestörningar hos barn som vissa små missbildningar på barnens könsorgan som forskare iakttagit som något mer frekventa än tidigare.

Jag letar artiklar o bifogar i länk senare, men de parabener som jag förstått att man ska undvika är (som sagt, källor kommer i senare länk):
- butylparaben
- isobutylparaben
- propylparaben
- isopropylparaben
- methylparaben
- ethylparaben
- andra -parabener
- phenoxyethanol

Det verkar vara rätt många parabener alltså... Är det någon som har erfarenhet av att använda andra konserveringsmedel än parabener? Och till emulgeringsmedel, kan bivax räcka?

Mvh

Maria
Reply With Quote
Gammal 2010-02-13
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Parabener
Ersättning
• I sura produkter bensoesyra.
• I sura produkter med mycket vatten natriumbensoat.
• I svagt sura produkter med mycket fett kaliumsorbat.
http://www.shenet.se/ravaror/parabener.html

http://www.shenet.se/ravaror/konserveringsmedel.html

(Att påstå att paraben är SÅ nyttiga är lite magstark. Men alla sorters försäljare finns)

Jag använder själv en parabenblandning utan butylparaben.
Jag tillagar mina produkter i mitt vanliga kök och har dessutom behov av personlig assistans (dvs andras händer som diskar och sånt).
Jag väljer att göra vattenbaserade produkter som förvaras i flaska före burk för att kunna minska mängden. dvs en fet lotion istället för en kräm (skillnaden är mängden fast fett)
Gör hellre en vattenfri oljeblandning eller salva om det är möjligt (och kan då helt slippa konserveringsmedel, väljer Rosmarin antioxidant eller e-vitamin beroende på produkten).
Reply With Quote
Gammal 2010-02-13
Morticia's Avatar
Moderator

Hittade några trådar om paraben här på shenet.se/forum

En fråga om Paraben (två trådar med lite olika som svarar)
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=441
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=427

Konserveringsmedel
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=1020

Senast redigerat av Morticia : 2010-02-13 klockan 03:12.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-13
Morticia's Avatar
Moderator

Emulgeringsmedel:
Vegetal (Cetearylglukos, cetearylglykos)
INCI-namn Cetearyl glucoside
omvandlas inte till ftalater. Det används av en del företag som säljer just på att de är paraben och ftalatfria!
http://www.shenet.se/ravaror/vegetal.html

Bivax fungerar bra. Men ibland så räcker inte det.

Jag är inte kemist. Jag undviker att ta ställning för eller emot. Det finns massa olika grupperingar som tjänar stora pengar på propaganda. Och sånt orkar jag inte med. All "fakta" är inte "fakta". All "sanning" är inte "sanning". Bara för någon fått något publicerat så betyder inte det är det är sant, eller att forskarna är överens...
Så jag lusläser mig fram till vad jag kan våga göra, utsätta mig för.

Senast redigerat av Morticia : 2010-02-13 klockan 03:17.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-13
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Citera:
Ursprungligen postat av anasuya
Tja... Jag är inte kemist, så jag är inte 100 % säker på att det är så, men nya rön, enligt dagsaktuell media, har visat att paraben kan orsaka såväl beteendestörningar hos barn som vissa små missbildningar på barnens könsorgan som forskare iakttagit som något mer frekventa än tidigare.
Det förekommer så mycket skrämselpropaganda. Hur ska forskarna veta vilka barn som varit utsatta för parabener i fosterlivet? Och hur vet jag att inte någon tolkat en undersökning åt helskotta fel, så det hela är en tidningsanka?

Tills jag sett länkar så jag kan bedöma saken tror jag inte att parabener är farligare än mycket annat.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-13
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av anasuya
Jag är inte heller kemist, men jag var på kurs med en kemist som tillverkar egen naturkosmetik. Om jag skulle kunna så skulle jag återge ordagrant vad hon sa om parabener, men jag minns tyvärr inte. Vad jag däremot minns var att min rädsla mot parabener försvann. Vill man inte använda parabener ska man naturligtvis inte göra det heller, det är upp till var och en. Det finns även forskning som visar att det inte finns belägg för att parabener slulle vara farliga, så vad ska man tro egentligen?

Hoppas du får till fina blandningar med dom ingridienser du känner dej trygg och bekväm med och Grattis till babyn i magen!

Miisa
Gammal 2010-02-14
Medlem

Hej alla,

Tack för era svar! Goda förslag på ersättningsmedel till paraben.

Ni har helt rätt i att man inte ska svälja allt man hör. Det tycker jag inte att jag gör heller, utan reflekterar över vad just jag, personligen, skulle vilja utsätta mig själv och det barn jag bär för. Personligen väljer just jag att helst undvika det jag kan undvika. Ett liv helt utan kemikalier är i dagsläget hopplöst! :-D

Önskar er alla ett Gott Nytt År i Tigerns tecken!

Frid,
Maria
Reply With Quote
Gammal 2010-02-14
Morticia's Avatar
Moderator

Tror inte heller att du sväljer allt.
Men man måste ibland påminna sig och andra att det finns väldigt många som har åsikter.

Väldigt mycket är kemikalier. Även kroppsegna substanser är kemi.
Men man kan ju välja bort det man inte mår bra av. De som är kända för att vara skadliga.
Och tyvärr så får man tillverka en del själv om man dessutom är överkänslig.

Det är bland annat skälet till att jag gör mina saker (inkl propylenglykol-lotion) själv (inte alla men många) är just att det jag inte tål går inte att få tag på i vettig prisklass. Alltid något i produkten jag antingen inte tål eller vill ha.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-14
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Ett tips bara.
Jag läste i en tysk bok om kosmetikaframställning att man kan frysa ner sina krämer i små portioner, påsåvis kan man ju minska på konserveringsmedlena... Har inte själv provat.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-16
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Här är en länk till EUs "utlåtande" och "analys" av forskningsrapport omkring Parabener.

En sak att tänka på är ifall man har för lite konserverande medel i produkterna så att bakterier, svamp och annat skadligt kan börja utvecklas. De syns ju inte med en gång så man kan få i sig en hel del innan de sitter i klumpar i burken. Sånt är också farligt för alla människor små som stora vilket det finns rejält med dokumentation om.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:53.