Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-11-03
daniivan daniivan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-10
Granatäpple?

Jag vill inte använda karamellfärg vid tvåltillverkning, utan mer naturliga färger. Därför har jag tänkt att använda mig av granatäpple som både ger doft och färg. Men hur många procent granatäpple ska jag tillsätta i förhållande med tvålens massa?

Senast redigerat av daniivan : 2009-11-03 klockan 22:16.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-04
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej, daniivan!

Ska du använda saften av granatäpple eller puré? Själv har jag inte tillsatt granatäpple till tvåltillverkning, men det gäller saften, om du är nybörjare, föreslår jag att använda granatäpples saft i hälften av vätska, alltså vatten 50 % + granatäpple 50 %. Först smälter luten med vatten och blandas med oljor. 5-7 min efter det att du böjrar omrörning, tillsätt granatäpple o fortsätter att röra. Kanske det blir snabbt att tvålmassan tjocknar?! Det är säkraste sätt att göra iallafall.
Men om du är van vid att tillverka tvålar, kanske byter granatäpplen mot vatten med mycket försiktighet.
Färgen blir lite beige-rosa, men jag vet inte doften kvar. Gärna berätta sedan när din tvål är färdig. Jätte spännande!!

Mvh
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2009-11-04
Medlem

Det var ganska intressant det som hände. När vi först tillsatte granatäpple (blandat med vatten) var färgen på tvålmassa lila. Men sedan blev den rosa, grön, blå och nu är den beige. Kanske beror det på pH-värden. Efter omsmältningen så är inte tvålen fast längre. Vad har jag gjort för fel? Tvålen hade stått i tre veckor, och igår rev jag tvålen i bitar för att stå i ett 50% vattenbad. När vi idag blandade tvålen med granatäpple och rasullera (dock ytterst lite) så har inte tvålen stelnat. Den är inte lös, utan fast, men inte som en fasttvål i tvålförpackningar. Man kan lätt stoppa fingret igenom tvålmassan... Vad har hänt?!
Reply With Quote
Gammal 2009-11-05
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jag tror du måste ha mera tålamod. Om du tillsatt vätska kan det ta t.o.m många veckor tills den hårdnar...
Reply With Quote
Gammal 2009-11-05
Medlem

Konsistensen är som en marshmallow. Men jag hoppas i alla fall! Vad har du för tips vid omsmältning av tvål? Jag vill använda rasullera, men vet inte hur mycket jag ska ta och vet inte hur mycket vatten jag ska tillsätta...
Reply With Quote
Gammal 2009-11-06
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej Daniivan
I boken Handgjord Tvål av Tatyana Hill står att man helst inte ska tillsätta mer än 40% vatten av den totala tvålvikten. Om man tillsätter annan vätska, t.ex honun, minskar man vätskemängden. Tvålen ska lämnas i formen en vecka eller mer. I boken finns ett recept där grundtvålen är 3180g och till den tillsätter hon 200g kaolin lera eller fransk lera...
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:31.