Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-09-29
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Kan nån hjälpa mej hur jag ska göra det här?/Recept på fast tvål?

Jag hade ett recept, men det var både fel och oklarheter i det receptet så det har jag förkastat.
Nu har jag ett nytt recept, men det står inte hur jag ska göra, bara ingridienser och tydligen får jag inte skriva ut receptet hit? Men om jag inte skriver ut mängderna? Är det okej då att skriva ut ingridienserna? Jag hoppas på det och kör på det nu. Börjar bli lite uppgiven nu, att ge bort tvål i julklapp börjar kännas som en utopi. Om jag använder det här receptet så vet jag att jag kan köpa alla ingridienserna utan problem, så jag hoppas att jag får göra såhär nu!

palmolja
kakaosmör
kokosfett
karitesmör
risiiniolja
olivolja

vatten
NaOH

doftolja

Ska jag smälta fettet, koka vattnet o blanda med NaOH och låta det röka färdigt och sen blanda ihop med fettet?

Eller vill nån ge mej ett recept på fast tvål?

Senast redigerat av miisa : 2009-09-29 klockan 16:35.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-29
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12
Hej Miisa!
Du kan kolla här http://www.shenet.se/recept/tvalfast.html
Var lite försiktig med sodan. Den ska hällas i kallt vatten, lite i taget. Gör man fel kan det få allvarliga följder.
Läs på och kolla lite olika recept. Det gjorde jag innan jag vågade mig på min första tvålsats.

MVH
Jara
Reply With Quote
Gammal 2009-09-29
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12
Ett litet tilägg:
Många av oss använder en stavmixer i stället för visp /elvisp. Då går det snabbt att få blandningen att förtvålas (bli tjock).

Lycka till!
Reply With Quote
Gammal 2009-09-29
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hejsan
Ge inte upp det är inte så svårt
Kaustiksodan skall hällas i kallt vatten. Ingen metallskål. Plast eller glas. Stå gärna under köksfläkten. Det ångar. Det blir varmt. Var försiktig. Långärmat och handskar, glasögon. Inga barn eller djur.
Rör så att kaustiksodan löser sig. Första gången hade jag en kaustiksoda som jag nu har glömt vad den heter men den var inte bra. Jättesvårt att få den att lösa sig. Sen bytte jag till Nitor som funkar utmärkt. Löser sig lätt.
Olja och eventuellt kokosfett eller andra fasta fetter värmer du. Jag värmer i micron i kärlet som jag sen skall röra ihop tvålen i .
När luten(kaustiksodan+vattnet) är ca 54grader (inte jättenoga. en eller ett par grader upp eller ner) skall den hällas ner i fettdelen som skall ha samma temperatur. Det är därför det är bra med micron för oljan kan behöva värmas på för det tar lite tid för luten att komma ner till 54 grader.
Sen använder jag stavmixer. Rör lite utan att den är på och sen kör i 10-20 sekunder, rör lite, kör i 10-20 sekunder, rör lite osv . Senast tog det 10-15 minuter och så var det klart. När du kan röra med stavmixern utan att den är på och den lämnar spår efter sig i tvålsmeten är den klar.
Vill du sätta till tillsatser skall du göra det nu. Eteriska oljor, kaffepulver, havremjöl, växtdelar, tvålfärg mm. (om du inte tänker omsmälta tvålen för då gör du det vid omsmältningen)
Häll upp tvålmassan i den form du har tänkt använda. Linda in i tidningspapper och handdukar eller nåt så det håller sig varmt och låt stå i 2 dygn.
Sen är det bara att vänta. När du kan plocka ut tvålen ur formen så gör det så torkar den fortare. Använd handskar för den kan vara alkalisk fortfarande. Men efter en månad eller så är den nog OK och klar att ge bort och använda.

Nedan är en länk till att skapa ett recept. Mata in vilka oljor och fetter du vill använda och hur mycket så räknar den ut hur mycket vatten och kaustiksoda du behöver. Lye är det engelska ordet för kaustiksoda
http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcwp.asp

Också en länk med en video som visar hur man gör
http://video.about.com/candleandsoap...om-Scratch.htm

lycka till. Du blir nog färdig till jul /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-09-30
miisa miisa är offline
Medlem

Tack så mycket för er hjälp!

Bara jag får upp motivationen igen ska jag göra tvålen, det känns ju onekligen lite halvtrögt nu just. Hittade ett recept här som jag ska testa. Vet inte varför, men jag har så väldigt svårt att navigera på den här sidan och hittar ingenting

Miisa
Gammal 2009-10-05
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Mimmi
Hejsan
Ge inte upp det är inte så svårt
Kaustiksodan skall hällas i kallt vatten. Ingen metallskål. Plast eller glas. Stå gärna under köksfläkten. Det ångar. Det blir varmt. Var försiktig. Långärmat och handskar, glasögon. Inga barn eller djur.
Rör så att kaustiksodan löser sig. Första gången hade jag en kaustiksoda som jag nu har glömt vad den heter men den var inte bra. Jättesvårt att få den att lösa sig. Sen bytte jag till Nitor som funkar utmärkt. Löser sig lätt.
Olja och eventuellt kokosfett eller andra fasta fetter värmer du. Jag värmer i micron i kärlet som jag sen skall röra ihop tvålen i .
När luten(kaustiksodan+vattnet) är ca 54grader (inte jättenoga. en eller ett par grader upp eller ner) skall den hällas ner i fettdelen som skall ha samma temperatur. Det är därför det är bra med micron för oljan kan behöva värmas på för det tar lite tid för luten att komma ner till 54 grader.
Sen använder jag stavmixer. Rör lite utan att den är på och sen kör i 10-20 sekunder, rör lite, kör i 10-20 sekunder, rör lite osv . Senast tog det 10-15 minuter och så var det klart. När du kan röra med stavmixern utan att den är på och den lämnar spår efter sig i tvålsmeten är den klar.
Vill du sätta till tillsatser skall du göra det nu. Eteriska oljor, kaffepulver, havremjöl, växtdelar, tvålfärg mm. (om du inte tänker omsmälta tvålen för då gör du det vid omsmältningen)
Häll upp tvålmassan i den form du har tänkt använda. Linda in i tidningspapper och handdukar eller nåt så det håller sig varmt och låt stå i 2 dygn.
Sen är det bara att vänta. När du kan plocka ut tvålen ur formen så gör det så torkar den fortare. Använd handskar för den kan vara alkalisk fortfarande. Men efter en månad eller så är den nog OK och klar att ge bort och använda.

Nedan är en länk till att skapa ett recept. Mata in vilka oljor och fetter du vill använda och hur mycket så räknar den ut hur mycket vatten och kaustiksoda du behöver. Lye är det engelska ordet för kaustiksoda
http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcwp.asp

Också en länk med en video som visar hur man gör
http://video.about.com/candleandsoap...om-Scratch.htm

lycka till. Du blir nog färdig till jul /mimmi
Tack för hjälpen och länkarna! Nu först ser jag att jag inte tackat

Jag väntar på min kaustiksoda, den är tyvärr beställningsvara och inget dom hade i lager där jag ska köpa den. Tur jag är envis, annars hade jag nog gett upp för länge sen! Det är väl "bara" 2 månader sen jag beslöt mej för att göra tvål och ännu har jag inte kunnat göra nån. Meeeen... det tar sej!
Gammal 2009-10-09
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hejssan,
Lutet kan du köpa på biltema det är mycket billigare än att beställa. Finns vid rengöringsprodukterna och heter kaustiksoda. Lycka till. Bara du provar några gånger så är det hur lätt som helst.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-09
miisa miisa är offline
Medlem

Om jag ska köra ner till Biltema i södra Finland och köpa det blir det nog avsevärt dyrare än att beställa Det var alltså en beställningsvara för butiken har inte i lager, jag tycker inte att det var dyrt heller, 4€ för 1kg. Vet att andra gjort bra tvål på samma natriumhydroxid därifrån så jag hoppas det blir bra.
Gammal 2009-10-11
CaK CaK är offline
Medlem

Bor du i Österbotten? Finns det faktsikt ingen biltema där ännu. Jag är själv hemma från Vasa och vet att där finns inte iallafall ännu biltema. (men kanske det kommer...) SJälv förökte jag nångång köpa från apoteket (jag skulle luta av en möbel som jag inte fick bort färgen av med något medel överhyvudtaget. Obs ingen antik möbel!) men de frågade och frågade vad jag ska ha det till och priset var jättehögt! Sen fick jag höra om biltemas lut. Det var en lättnad!

Men lycka till med tvålarna!
Reply With Quote
Gammal 2009-10-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av CaK
Bor du i Österbotten? Finns det faktsikt ingen biltema där ännu. Jag är själv hemma från Vasa och vet att där finns inte iallafall ännu biltema. (men kanske det kommer...) SJälv förökte jag nångång köpa från apoteket (jag skulle luta av en möbel som jag inte fick bort färgen av med något medel överhyvudtaget. Obs ingen antik möbel!) men de frågade och frågade vad jag ska ha det till och priset var jättehögt! Sen fick jag höra om biltemas lut. Det var en lättnad!

Men lycka till med tvålarna!
Jag har missat att du skrivit mer i min tråd, ursäkta!
Ja, jag bor i ÖB och här finns tyvärr inget Biltema. En färghandel beställde hem luten åt mej, ringde först till apoteket och höll på att svimma över prisskillnaden: ca 20€ för 500g på apoteket och 4€ för 1kg på färghandeln...

Imorron köper jag oljorna och nån kiva eteriskolja (har tyvärr inte fått mitt paket från P,T ännu), på fredag får min man lov att fly huset med barnen för då SKA tvålen göras! Basta! Hoppas det går bra!
Gammal 2009-10-14
CaK CaK är offline
Medlem

Månne inte det går bra! Bara du kommer ihåg att lägga lutet i vattnet och inte tvärtom. (Jag häller i en glasburk med lock och skakar hela tiden. Lutet bör lösa sih helt. Men det blir hett! så akta fingrarna) Du kan gå in på strömsös hemsida och kolla hur de gjorde tvål nångång. Finns säkert i deras arkiv. Det är alltid lättare om man har en guide att följa, ai varjefall de första gångerna.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av CaK
Månne inte det går bra! Bara du kommer ihåg att lägga lutet i vattnet och inte tvärtom. (Jag häller i en glasburk med lock och skakar hela tiden. Lutet bör lösa sih helt. Men det blir hett! så akta fingrarna) Du kan gå in på strömsös hemsida och kolla hur de gjorde tvål nångång. Finns säkert i deras arkiv. Det är alltid lättare om man har en guide att följa, ai varjefall de första gångerna.
Jag hamnar i jobb på fredagkväll så nu är det igen uppskjutet. Snart börjar jag tro att jag inte ska göra tvålen av nån uppenbar orsak *vidskeplig*

Jag har Strömsötvålen på mina favoriter, jag är orsaken till att dom ändrat på sidan och skrivit en notis om kaustiksoda Men det känns ju bra att jag har den sidan att stödja mej på

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:38.