Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-10-07
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Hur pass stark är kokosdoften i kokostvålen? Och några fler frågor:)

Jag har nu bestämt mej för att göra kokostvål enligt receptet här, det känns som minst invecklat för en nybörjare som mej själv. Men hur pass stark är kokosdoften egentligen? Jag gillar kokosdoft, men jag vill ha miltdoftande tvålar. Kan man tillsätta kokosflingor som doft i tvålen, eller härsknar det?
Här där jag bor finns inte kokosfett, jag har köpt i stan, men den går ut 20.10, kan jag använda den nu ändå? Tvålarna ska ges bort i julklapp och så har jag nån köpare om den blir bra.

Hur stor blir egentligen en sats kokostvål? I tegelstensmått mätt t ex Och vad är det för "extra olja"? Fritt valbar?
Recept VIII
(kokostvål)Kokosfett (M-Cocos) - 500 gram
Vatten - 265 ml
Natriumhydroxid - 100 ml
Glycerin (ev.) - 15 ml
• Extra olja (ev.) - 10 ml

Så undrar jag över omsmältningen, gör man det i vattenbad och vad ska man tänka på då? Och hur länge efter omsmältningen tar det innan man kan använda tvålen?

Miisa
Gammal 2009-10-07
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Nyligen gjorde jag en sats tvål med 1l rapsolja och 300 g kokosfett och det blev ganska precis en 2l glassbytta. Så du borde väl få 0.5-1 liter.

Extra olja är fritt valbar

Omsmältning har jag försökt med lika många gånger som jag misslyckats.
Jag har prövat vattenbad, mikro och ugn. Mina misslyckanden beror nog på för små provsatser, otålighet och glömska.
Men nu skall jag prova igen med min nya tvålsats.
Här är min plan:
Jag har redan rivit tvålen på rivjärn nu när den är nygjord och tillräckligt hård men inte för hård.
5 delar riven tvål, 1/4 del vatten eller mjölk (jag har inte bestämt mig) får stå över natten.
120-150 grader i ugn i en glasbytta med lock. Tar nog ett par timmar behöver tittas till var 20:e minut
Och sen skall jag berika med ricinolja, honung, eterisk olja och ev färg.
Jag hoppas att jag hinner till helgen annars får det vänta till en annan helg då jag hinner.
Men risken finns ju att detta blir ett lika stort kladdigt misslyckande som de övriga försöken.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-10-07
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej miisa!

Med enbart kokosfett, doftar tvålen inte mycket kokos. Den blir ganska hård tvål. Med kokosflingor tror jag inte att tvålen doftar kokos, heller. Om du tillsätter kokosflingor som det är, blir det hård också. Det är bättre att göra pulver eller breda ut på ytan som dekoration.
Jag tror inte det inga bekymmer för att använda kokosfett som är bäst före 20/10 om det inte luktar konstigt.

-500 g kokosfett tvålmassan passar in till ett juicepaket, dvs 7x6.5x19.5 cm som säljs här i Sverige.
-"extra olja" är s.k. "super fat" som man vill mer fuktighet i tvålen och man brukar använda jojoba olja eller shea smör mm.
-Tyvärr jag använder inte vattenbad, så jag vet inte... sorry!
-Ca 4 veckor, en månad efter det att man häller förtjocknad tvålmassan i formen. Innan Jul blir det ca 2 1/2 månader kvar, så blir det fin julklapp!!

Hoppas att du har lite klarare bild om tillverkning av tvål?!
Lycka till!
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2009-10-07
miisa miisa är offline
Medlem

Oj nej, är det sådär invecklat o svårt att få det bra? Äsch då Jag struntar i omsmältningen då nu i början, sen då jag har gjort lite tvål och är duktigare på det kan jag ju prova omsmälta. Jag tänkte det skulle bara vara att smälta i vattenbad el i mikro o sen få perfekt tvål...
Gammal 2009-10-07
miisa miisa är offline
Medlem

Då ska jag ringa hälsokost och fråga om dom har jojoba olja eller sheasmör. Rosenserien har jojobaolja, men den kostar en hel del iom att den säljs då som en färdig produkt.

Jo, lite mer klarnar det eftersom men det känns hela tiden som om det är ingredienser jag saknar fastän jag handlat en hel del. Utbudet här på oljor och fetter är heller inget att hurra för.
Gammal 2009-10-12
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Har gjort min omsmältning nu i helgen. Och det blev nästan bra. Efter ca 1 timme så såg jag gelemassan på vissa ställen i glasbyttan. Men när jag rörde runt lite så försvann det och blandades in i det andra. Jag vet inte om jag väntade för länge eller hade för bråttom. Massan blev nog lite för mycket som potatismos och för lite som sockerkakssmet. Men det blev iallafall 2 användbara tvålar. Så jag skall experimentera fler gånger tills jag får det helt rätt. /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-10-12
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej,
Den tvål du tänker göra är ganska "hård" för huden. Jag använder liknande för matt tvätt. Om du ska göra en tvål som är skonsam för huden bör den innehålla oljor ss raps, oliv, solros osv. Visst kan man lägga i dyra oljor också men själv tycker jag inte att det är någon vits. Du kan också använda Sunnuntain munkinpaisorasva som du hittar i mataffären. Den är 100% palmoljefett. Den har jätteliten skillnad i förtvålningstalet mot palmoljan så det har jag använt i stället. Rakt av.

http://mako.wwwfi.com/laskuri/index.php är en sida där du själv kan räkna ut ett resept på en tvål. Om du har 300g mjuka fetter är de hårda fetternas andel ca 200g, vattnet eller annan vätska ca 150g och lut ca. 70g, bara så att du förstår proportionerna.

Så har de olika oljora olika förtvålningstal. Vissa oljor förtvålas inte heller helt, vilket gör att det blir en tvål som innehåller olja. All olja har alltså inte förtvålats = mild. Om oljornas förtvålningstal och deras "natur" kan du läsa på makos sidor och här på shenet.

Sen när du har gjort ett antal tvålar och låtit dem ligga i ca 2-5månader så att de är helt färdiga så kan man riva tvålen i vattenbad och tillsätta mera vätska och skonsamma medel, te.x. honung, etersik olja, dyra oljor, och andra "finare" råvaror som inte kanske tål själva lutet och fötvålningen (hettan och annat). Etersika oljor kan du nog tillsätta i tvålmassan genast, men de är rätt så dyra och deras verkan försvinner i alltför hög temepratur. Så det bestämmer du själv hur du gör... Om tvålen redan är "färdig" alttså lagrad behöver man inte vänta så länge när man omsmälter den. Det man bör komma ihåg är att det tar en tid för tvålen att hårdna. Så kanske en vecka beroende på vad och hur mycket du tillsatt i tvålen.

Hoppas du blev lite klokare?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-13
miisa miisa är offline
Medlem

Måste man omsmälta tvål?

Jag tycker inte jag blir klokare, snarare tvärom känns det som
Gammal 2009-10-13
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Nej. Du måste inte omsmälta tvålen. Vissa anser bara att tvålen blir extra fin om man smälter om den och tillsätter nya ämnen. Det är egentligen då man kan finjustera sin tvål. Själv brukar jag inte smälta om min tvål. De är bra som de är. Jag har märkt att då jag t.ex använde dove på ett hotell så blev mina ben alldeles fjälliga fast jag bara använde tvål under armarna och så... men med egen tvål sker inte så! Så det är värt att göra ett försök!
Reply With Quote
Gammal 2009-10-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av CaK
Nej. Du måste inte omsmälta tvålen. Vissa anser bara att tvålen blir extra fin om man smälter om den och tillsätter nya ämnen. Det är egentligen då man kan finjustera sin tvål. Själv brukar jag inte smälta om min tvål. De är bra som de är. Jag har märkt att då jag t.ex använde dove på ett hotell så blev mina ben alldeles fjälliga fast jag bara använde tvål under armarna och så... men med egen tvål sker inte så! Så det är värt att göra ett försök!
Tack för att du berättade att tvålen jag tänkte göra är inte så ändamålsenlig som kroppstvål Jag ska göra en annan då som jag har recept på, tyvärr innehåller den mycket olivolja och jag gillar inte den doften, men kanske dom som ska få den i julklapp tycker om den. Jag hoppas det går att skicka tvålen på post utan att den blir söndersmulad, får nog skicka i ett hårt paket.

Jag använder aldrig hård tvål sådär annars, nu i brist på den "riktiga" tvåltillverkningen har jag roat mej med att göra tvål av färdig tvålmassa och händerna känns helt ok att bli tvättade med dom. Men den där lukten av tvålmassa är ingen favorit direkt och eftersom jag inte vill ha så stark doft så kan jag ju inte ösa på med nån annan doft för att täcka lukten.
Gammal 2009-10-16
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
Jag har gjort ungefär tio omgångar tvål och brukar aldrig smälta om. Jag tar i doft och ev. färg och andra tillsatser direkt, för jag tycker att det blir bäst, och så är det naturligtvis mindre jobb.
miisa: även om du gör en tvål på 100% olivolja så kommer den inte att lukta som olivolja när den är klar. Tvål kan lukta lite illa precis när man skurit den, men när den legat och mognat några veckor har det försvunnit. Tänk på att kolla dina recept med en kalkylator, en del recept ur böcker innehåller för mycket lut.
Lycka till med tvålen, hoppas att det blir bra!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:38.