Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-03-16
anido anido är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-03-16
om kaustik och olja ej gått helt ihop

Jag började göra tvål för fyra år sedan och har fortsatt med regelbundenhet med små satser och fina resultat. Nu i lördags skulle jag efter ett längre uppehåll göra en ny sats, och tror att jag förhastade mig. Jag befarar att jag inte mixade blandningen länge nog - massan blev rätt lättflytande och nu när jag stjälpt upp tvålarna ur formarna är de inte helt fasta, de håller formen gott och väl, men är formbara med handen. Jag funderar jag på om det går att smälta tvålen och mixa om den, för att få den att gå ihop bättre, eller vad jag kan göra med resultatet.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-17
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej, anido!

Du sade att tvålmassan blev lättflytande. Är de separerade med oljor o väska, då gör sk "rebatch". Men om inte, är det inga problem o låt dem står kvar i formen o vila som du brukar göra eller om du vill forma massan, gör det och sedan vila.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-18
anido anido är offline
Medlem

Hej Hiro, och tack för ditt svar! Nej det råder ingen separation, massan har gått ihop fint, men är som jag skrev bara rätt mjuk, vilket fick mig attt fundera. Förvisso kan det ju, gissar jag, vara en nättare obalans i proportionerna mellan kaustik och fett, att jag råkade väga upp för lite kaustik. Men jag följer ditt råd och avvaktar! Tack än en gång.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-31
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-01-31
Jag tror jag råkade ut för liknande bekymmer för någon månad sedan, då använde jag en annan kaustiksoda än vad jag annars gör - testade mr muscle..
Tvålen blev väldigt porös och mjuk! När jag skulle dela den föll den isär!

Jag låter den mogna ett tag till innan jag testar dela den igen.. Men jag misstänker att det är kaustiksodans fel. Mr muscle innehåller väl inte 100 procent kaustiksoda? Alltså, när jag då mäter upp 125 gram kaustiksoda på min våg, som det står i receptet, kanske jag i själva verket har 100 gram kaustiksoda, resten annat kemiskt junk.
Inte konstigt att tvålen blir knäpp.

Vad tror ni?
Reply With Quote
Gammal 2009-04-01
anido anido är offline
Medlem

Hmm... tack för kommentaren Spider, det du skriver ökar en tidigare misstanke... Jag använde Mr Muscle nu senast, men tidigare har jag använt en som bara hette Gripen. Finns det något annat alternativ på marknaden, som kan vara renare? Gripen som jag använde förut var utan lukt, när den nu heter Gripen Mr Muscle luktar den klart parfymerat.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-02
Hiro Hiro är offline
Medlem

När ni kollar upp gamla frågor, hittar ni några tips om kaustik soda. Själv använder jag "Nitor" o "AdeKema" som jag kan ta tag i. Och jag frågade de tillverkare om renhet, ca 95-100%. Det gäller "Mr Muscle", vet jag inte. Om ni undrar om, fråga tillverkare.
Mvh
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2009-04-02
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Ja, jag har förstått att mr muscle hade rätt dåligt rykte, men sedan hörde jag om en kvinna som använt det och aldrig haft några problem.. den är ju så billig så jag tänkte jag lika gärna kunde testa. Det gick dåligt.
Jag har tidigare använt Nitor, den är väldigt bra tycker jag.
Problemet är att hitta återförsäljare, jag har ingen bil och Nitor säljs i de stora byggvaruhusen som ligger lite utanför stan.
Adekema, var får du tag på den? Hur är den?
Reply With Quote
Gammal 2009-04-02
Hiro Hiro är offline
Medlem

Hej Spider!

Jag har inte heller egen bil. När jag hade möjligtheten att låna min mans, då åkte jag en färg affär där säljas Adekema. Den är helt okej
Reply With Quote
Gammal 2009-04-14
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Jag får nog hålla mig till Nitor.. Får knipa skjuts nästa gång tillfället uppenbarar sig (min man har inte bil eller körkort så hans bil kan jag inte låna, lol)
Och så får jag köpa flera kg med kaustiksoda på en gång så jag har ett stort lager!
De lär ju tro att jag planerar en terroristattack, haha..
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:52.