Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-02-10
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-01-31
Rengöring av verktyg och lagringen

Nu har jag satt igång att tillverka tvålar, dyrt blev det då jag var tvungen att köpa ny digitalvåg och sådant, men vad roligt det var när man hade allt och kunde sätta igång!

Någonting jag däremot inte förstått helt är rengöringen av verktyg, kärl, osv. Hur vet man att de är helt rena från lut? Jag har gjort så att jag har diskat dem ordentligt med diskmedel, sköljt dem i lite ättika och sedan diskat dem igen. Jag rör ihop tvålen i en stor kastrull i rostfri stål som jag även gärna använder till saftkokning osv. Därför är det ju jätteviktigt att de är helt rena från allt vad farliga saker heter.

Något annat jag funderat på är.. Hur länge ska tvålarna ligga och mogna egentligen? Nu har jag tre olika sorter som ligger och myser i skåpet. En stormarknadstvål, en olivtvål, och en tvål med mjölk, bivax och honung. Det borde väl variera beroende på ingredienser, olivtvålen skall ju gärna lagras ända upp till sex månader.. har jag läst.
Reply With Quote
Gammal 2009-02-10
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hejsan!

Vad roligt att du hade kul att tillverka egna tvålar. I början kostar det lite men på sikt blir det billigare och bra för din hud.
Om du tänker fortsätta att göra tvål, är det bäst att skaffa egen kastrull för tvältillverkning men för annars tar bort tvälresterna på papper och sprayer med vinäger/ättika för att nutralisera och sedan diskar med tvål eller diskmedel.

Att vila tvålar varierar... at minstone 4 veckor sedan ju längre att vila desto mjukare (oftaste) men kollar nog att tvålar inte oxideras. Det också beror på hur du hållar tvålarna. Behåll dem i svalt o mörkt rum(lådan). Jag också hört att olivtvål kan lagras längre tid.

Det skall bli jätte spännande att använda dem!!
Reply With Quote
Gammal 2009-02-11
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Jag ska nog testa att spraya ättikan på, det täcker ju bättre än att bara försöka skölja dem, ett bra tips! Visst vore ett speciellt set med kastruller osv att föredra, men jag var inte säker på ifall detta var något jag skulle tycka om att göra så jag kände att speciella kastruller får vänta ifall detta skulle bli ett mer återkommande intresse.

Jag är förstås bra ivrig att få testa tvålarna.. Just nu luktar de lite småäckligt av lut, men den lukten försvinner väl ? :s Jag är som ett barn på julafton och går och kollar på tvålarna i skåpet.. har en jättebra speciell plats där de ligger högt och ifred, mörkt och svalt. Vad är det bästa sättet att förvara dem på, när man väl har delat dem och låter de ligga på efterlagring, i papper, tyg, plast? Nu ligger de i en behållare med bakplåtspapper mellan sig.

Så hoppas jag på att det blir billigare i längden, nu har jag ju köpt alla dyra redskap som behövs. Nu i framtiden behöver jag ju bara köpa ingredienser.
Reply With Quote
Gammal 2009-02-11
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hejsan!

Ja, det är samma för mig när jag blir jätte roligt o spännande att göra tvålar varje gång och nyfiken att titta på ^^ Självklart måste testa den nya tvålen om det lödder eller ej, eller hur.
Det gäller lukten, är det reaction av mjölk /mjölkprodukter med lut och det oftaste luktar småäckligt men sedan lukten försvinner så du behöver inte oroligt.
För min del ligger mina tvålar i pappers lådor i källaren. Men det varierar så hoppas att du hittar ett lampligt ställe hos dig. Några sveper tvålarna om papper för att behålla doften.

Ja, du kan använda den kastrullen till saftlagning men om du fortsätter, vilket jag tror att du gör, skaffar en annan billig kastrull för tvåltillverkning.

Ha det kul!!
Reply With Quote
Gammal 2009-02-11
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Jag har gjort tre omgångar med tvål och den som jag tycker luktar lite, är stormarknadstvålen (efter recept här på shenet) och den är det inga mjölkprodukter i.

Den omgången tvål som jag hade mjölk i har jag inte luktat på ännu..
Jag har jättebra skåp i köket ovanför kylen och skafferiet där tvålarna kan ligga, tidigare har jag torkat örter och sånt där, det är en idealisk plats för mogning!

det blir nog en ny kastrull nästa gång jag får lite pengar och hamnar på ikea, eller ngt annat billigt ställe..
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:52.