Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-10-17
anasuya anasuya är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-11
Tvålformar?

Hej igen!

Förresten - var hittar ni bra (och billiga :-)) tvålformar?

Jag har använt överblivna mjölkpaket, men de blir lätt lite skeva så tvålformen är inte riktigt så snygg. Har ni tvålentusiaster bra tips på tvålformar?

Allt gott,
Maria
Reply With Quote
Gammal 2011-11-15
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Svar: Tvålformar?

Jag har köpt från Olea, fast de var ju inte så billiga. Fast är man lite händig så kan man ju bygga själv i trä och klä med bakplåtspapper, eller stadiga plastburkar klädda med bakplåtspapper. Till tvålmassa har jag köpt på Sanna Nature och Crearome. Till sån färdig använder jag kakformar till vaniljhjärtan. Jag vet inte om det går att använda till kallrörd när det är metall. Sen har jag köpt några silikonformar, egentligen bakformar, billigt på tradera. Kolla gärna youtubeklipp med Nancy Today ex. http://www.youtube.com/watch?v=pZ47vpHJJCs&feature=fvst Vilken härlig kvinna!
Reply With Quote
Gammal 2013-12-04
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Svar: Tvålformar?

Jag använde urdiskade vispgräddpaket, 5 dl, höga, med skruvkork på toppen. Inte det med skruvkork lite på sidan av toppen. Jag klippte bort översta delen och hällde i ca 10 cm högt med omsmält tvålmassa. Sedan tog jag en ca. 30 cm lång bit snöre, ungefär som tjockt skosnöre, och knöt en rejäl knut av båda ändarna så det blir en ögla. Tryckte ner knuten ungefär till hälften ner i tvålen. Geggar runt med en lång tesked så snöret fastnar ordentligt och jämnar till ytan. Sedan när tvålen är hård så är det bara att riva sönder papperskartongen och hyvla till formen med potatisskalare. Detta blir "duschtvålar".

Annars gör likadant men utan snöre och skiva biten när den stelnat lite.

Mjölkpaketen rymmer ju en liter=ett kilo. Då blir det lite tungt och skevt. Gräddpaketen rymmer 5 dl men man klipper ju bort övre delen så max 4 dl=4 hg. Det blir stabilare.

Det finns muffinsformar i silikon som sitter ihop sex på varje. De sluttar ju lite inåt men jag ska prova dom ändå nästa gång tror jag. De finns att köpa på tex. Biltema, Clas Ohlsson, Jula, Coop, Ica, mm.
Lycka till!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:27.