Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Tvålrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-01-15
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Flytande Tvål

Jag har tagit överblivna tvålbitar från hemmagjord tvål och hällt vatten över och låtit stå med lock i ca ett dygn. Då alla tvålbitar har "smält" har jag hällt upp på tvålpump-flaska.
Det är bra att inte ta för mycket vatten från början utan hälla på lite allt eftersom under smältdygnet så att man får en lagom, seg konsistens.
Jag har även haft i några droppar eterisk olja eller doftolja.
Det enda lilla problemet har varit att det i pumpmunstyckets öppning kan hänga kvar en liten droppe tvål som kan torka till lite och klegga igen öppningen men den är ganska lätt att peta bort.
Jag trodde att jag skulle behöva konservera, men inte. Efter ett par veckor var den slut och den blev inte dålig på den tiden. Antagligen var Ph:t tillräckligt basiskt.
Jag har även provat att tvätta håret med den flytande tvålen och förväntade mig att få ett hår som stålull men det blev jätteskönt. Fylligt och len. Lite som efter en oljeinpackning. Och inget balsam behövdes.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-01-15
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag tvättar håret i olivtvål ofta. Det känns lite konstig medan det är blött. Sen blir det mjuk, skönt, klifri hårbotten.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-16
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Mitt hår blir kletigt och äckligt trots att jag försökt en tid och dessutom med hårskölj (äppelcidervinäger+vatten) efteråt så jag förstår inte?!
Reply With Quote
Gammal 2010-01-16
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av CaK
Mitt hår blir kletigt och äckligt trots att jag försökt en tid och dessutom med hårskölj (äppelcidervinäger+vatten) efteråt så jag förstår inte?!
En del hår gillar kanske inte så fet rengöring?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-22
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej CaK!

Vilken tvål använder du? Jag menar vilka oljor använder till tvåltillverkning?

Orsaken till att håret blir fettig efter tvättning med tvål beror på att skapat fettsyror( magnesium fettsyra o kalcium fettsyra) som inte lös i vattnet.
Det sägs att palmitinsyra o stearingsyra är lättare att skapa de fettsyrorna. Kolla upp den tvål som du använder till hårtvättning. Har den mycket palmitinsyra eller steringsyra, tex palmfett, sheasmör osv. Använd den tvål som är mindre de syror och jämför.

En sak till, är vatten i ditt området hårt? Hårt vatten har mer mineraler än mjukt vatten och de mineraler skapat fettsyror.

Mvh
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2010-01-22 klockan 09:03.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-24
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jassåå, det hade jag ingen aning om... Min hårtvål är från en bok och innehåller olivolja, mandelolja, bivax, kokosmjölk och vatten. På ett annat forum var det många som tyckte om just denhä'r tvålen som schampo. Nu när jag börjar studera receptet så måste ju bivaxet i varje fall "kladda" håret! Har du nåt annat recept som jag skulle kunna testa? Vi torde ha mjukt vatten...
Reply With Quote
Gammal 2010-01-24
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Får jag fråga vilket recept du använt dig av till tvålen du hade som grund? Jag skulle jättegärna hitta ett bra flytande alternativ till tensidtvål och shampoo men problemet jag haft med all tvål jag provat (har dock inte provat att göra hemgjord tvål än) är att huden känns obehagligt torr och stram efter användning. Knappast en bra grund till att göra flytande tvål av med andra ord.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-25
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej Pappersvingar
Min grundtvål bestog av 25% kokosfett och 75% rapsolja. Kokosfettet var sånt man köper i mataffären i silverpaket och rapsoljan var billig Euroshopper. Inget lyxigt alls. Jag har mest använt tvålen för att öva på i mina experiment med omsmältninga. Men tvålarna blev helt OK och nästan vita.
mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-01-25
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej CaK!

Om du misstänker "bivax", kanske gör tvålen utan bivax och testa hur ditt hår känner.
Men du har inte använt sk "hård olja/fett" tex kokosfett, palmfett osv, blir det tvålen mjukna. Så kanske gör om receptet o adderar kokosfett?!

mvh
Hiro
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:47.