Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-10-03
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
cetylalkohol, vegetal och xanthangum

Hej!

Jag undrar lite över varför man i vissa fall använder bara oljor, vatten och vegetal (för en kräm) och andra gånger använder mindre emulgeringsmedel men lägger till cetylalkohol och/eller xanthan.

Vilka är fördelarna att göra så jämfört med att använda bara vegetal/emulgeringsmedel?
Hur ändras egenskaperna hos en emulsion (kräm/lotion) när man ändrar på detta?
Reply With Quote
Gammal 2008-10-06
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Bra fråga! Det har jag också funderat på.

Jag är säker på att någon av de mycket kunniga och mer erfarna forum medlemmarna kommer att kunna ge en förklaring.
Reply With Quote
Gammal 2008-10-06
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej,
jag försöker mig på en förklaring...

Cetylalkohol används främst som konsistensgivare i krämer och är ett fast fett, medan xantangum är ett geléringsämne som dock även det kan användas för att ge konsistens, främst i tunnare lotioner.

Oftast lägger man till mindre vegetal då man gör en lotion, som ju är en mer lättflytande kräm (3 g/100 ml lotion jämfört med 5 g/100 ml kräm). Lotioner kan ibland skära sig eftersom de innehåller så mycket vatten och då kan det vara en bra idé att tillsätta lite xantangum för att hjälpa emulgeringen att hålla ihop.

Cetylalkohol ger alltså en mer fast kräm, precis som t.ex. bivax. Xantangum ger en lite mer geléaktig konsistens. Det ger förstås lite skillnader i hur krämen/lotionen känns då man smörjer den på sig, men eftersom de båda används i så små mängder så tycker inte jag att skillnaden är särskilt stor.

Blev ni klokare? Fråga på nytt annars.
Reply With Quote
Gammal 2008-10-06
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Tack för din förklaring, den säger en hel del.

Ja, jag frågar en sak till.
Varför kan man inte använda mer vegetal (eller annat emulgeringsmedel) som konsistensgivare? För dyrt? Olämpligt på annat sätt?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:21.