Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-10-21
Ankrumpa Ankrumpa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-21
Eget schampo?

Jag skulle vilja göra ett eget schampo. Jag har tittat runt lite på andra sidor, men jag förstår inte riktigt hur man ska göra.
Skulle någon vänlig kunna förklara?
Min hårtyp; normal.
Axellångt, mörkbrunt hår med lockar.
Reply With Quote
Gammal 2007-10-21
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Titta tex på www.crearome.se, i deras receptbank. Där finns flera recept på schampoon. Det är i princip bara att röra ihop ingredienserna. Här på forumet finns flera recept på bra basschampoon, kika på dem.
Reply With Quote
Gammal 2007-10-21
Ankrumpa Ankrumpa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-21
Tack.
Hittade ett recept till hårschampo för normal håtyp, men måste man ha både sockertensid och laurylsulfat?
och måste man ha paraben?
Reply With Quote
Gammal 2007-10-21
mysan mysan är offline
Medlem

Eftersom schampoo till största delen innehåller vatten så finns det stor risk för tillväxt av bakterier, jäst och mögel - det är alltså viktigt med paraben.

Det är en bra idé att ha med sockertensid eftersom den gör produkten mer hudvänlig.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-12
Yogini Yogini är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-11
Plats: Stockholm
Om man inte gör avkok på örter och använder schampot inom 3-4 månader så behövs inget paraben. Använd gärna destillerat vatten så minskar man risken för mögel.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-13
mysan mysan är offline
Medlem

Yogini, var har du fått den informationen ifrån? Schampo innehåller ju till största delen vatten och om man dessutom förvarar det i duschen där det ofta är varmt och fuktigt så finns det nog stor risk för tillväxt av bakterier etc.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-14
Yogini Yogini är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-11
Plats: Stockholm
http://www.shenet.se/recept/harschampoflyt.html. Schampo på destillerat vatten kan klara sig med lite eller inget konserveringsmedel men inte i åratal. Det är då extra viktigt att tänka på förpackning (liten, tät, mörk, pumpflaska), förvaring (svalt, mörkt) och hygien (inget fingerkladd, locket stängt).
Reply With Quote
Gammal 2007-11-14
mysan mysan är offline
Medlem

Hela stycket från Shenet är:
Hemgjort schampo måste konserveras, kraftigast om det innehåller vattenutdrag på växter. Schampo på destillerat vatten kan klara sig med lite eller inget konserveringsmedel men inte i åratal. Det är då extra viktigt att tänka på förpackning (liten, tät, mörk, pumpflaska), förvaring (svalt, mörkt) och hygien (inget fingerkladd, locket stängt).

Jag anser fortfarande att det är bäst att konservera schampo, om än bara litegrann, sällan lagar man ju en så liten sats att den bara räcker någon vecka.
Reply With Quote
Gammal 2008-07-09
Vimsan Vimsan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-08
Hur länge klarar det sig utan konservering då? När man använder vanligt schampo som man köper i affären så går det ju åt en flaska på några veckor.
Reply With Quote
Gammal 2008-07-28
cilla cilla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-05-26
Hej. Tänkte att jag måste göra ett inhopp här. Schampo utan konservering håller sig upp till ca 5-7 dagar möjligen 14 dagar om du har tur (tänker på rötmånad och att förvara det kallt). De flesta anser att man skall konsevera med paraben, jag tycker att man skall konservera med alkohol. Andvänd de örter som innehåller saponiner och konservera dessa med alkohol. Innan du tvättar håret massera in olja i hårbotten och sedan tvättar du håret med ditt schampo....Undebart härligt rent. Tänk på att fett löser fett, men alkohol löser också fett, men skydda hårbotten med olja innan du tillsätter alkohol.
Lycka till i ditt experimenterande
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:49.