Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-04-01
Dandelion Dandelion är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-14
Plats: Söderhamn
kallpressade vs. varmpressade oljor

Hej allihop!

Om man ska använda en olja på huden, spelar det någon roll om den är varm- eller kallpressad då? Extraherad med hexan är ju dåligt... men hur vet man att oljan har blivit kemiskt behandlad? Och hur dåligt är det egentligen?

Fan va härligt att ni finns! Och shenet.se - vilken guldgruva!
Reply With Quote
Gammal 2006-04-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Kallpressad olja är oftast mycker mer varsamt behandlad än varmpressad. Dessa sistnämnda raffineras ju också, och det är att handskas hårt med oljorna. Det är ju oftast storproducenterna som varmpressar, medan mindre företag tar sig tid att behandla oljorna mer varsamt, det är därför de kallpressade oftast är dyrare, ibland mycket dyrare än de varmpressade. Vid varmpressning får de ju ut mer av oljorna.

Men vid raffineringen (reningen) tar man ju även bort en hel del av de önskvärda intressanta ämnena som oljan normalt innehåller, som lecitin, stereoler, E-vitamin, karotin och A-vitaminer. Även mindre önskvärda ämnen som vissa växtgifter tas bort. Därför använder också de som varmpressar sin olja mycket mer växtgifter under växttiden. Allt för att få ut så mycket olja som möjligt. Det är alltså även mycket mer miljövänligt med kallpressning.
Den enda rening som sker med de kallpressade oljorna är att de filtreras. Alltså silas.

Jag är helt övertygad om att det är mycket bättre att använda varmpressade oljor istället för mineraloljor som paraffin och vaselin. Men lika övertygad är jag att det är mycket bättre med kallpressad oljor än varmpressade. Sedan finns det en del oljor som endast säljs som varmpressade i Sverige och då får man ju hålla till godo med dem.

Det är i vissa fall mer viktigt att det man smörjer in huden med är mer skonsamt behandlat än ex det man äter. Jag läste en del om att huden i vissa fall tar upp gifter och sådant mer än vad matsmältningsapparaten gör. Jag kan tyvärr inte hänvisa till var jag läste det, kommer inte alls ihåg var det stod, (det var i höstas jag läste det, här på internet), men om någon hittar något om det (eller om jag gör det) så hoppas jag att de skriver här om det. Jag ska leta, senare.
Reply With Quote
Gammal 2008-12-31
angelolife angelolife är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-12-31
Min svärbror är från grekland, korfu mer exakt, och han har berättat att alla producenter, stora som små använder sig av varmpressning. Han påstår att det där med kallpressning är ett påhitt för att kunna sälja oljan dyrare! =) Vem vet, kanske har han rätt!

Annars har jag hört samma sak som hovaprest skriver, att kallpressad innehåller fler nyttiga ämnen.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, det jag kan tänka mig att din svärbror menar är att det utvecklas värme även vid kallpressning. Det är inte sådär jättestor skillnad mellan varm och kallpressad olja vad gäller värmen. Skillnaden är att man vid varmpressad tillför värme. Det gör att man får ut mycket mer olja vid varmpressad. Men även andra icke önskade delar förljer med. För att sedan kunna ta bort dessa måste oljan då raffineras. Det görs på flera olika sätt. Ett av dessa sätt är att man tillsätter benzen som sedan tas bort. Men tyvärr, rester av detta kan finnas kvar ändå. Färgen på varmpressade oljor än inte alls densamma som på kallpressade.

Man gör olika när man framställer ex olivolja i Frankrike och i Grekland vad jag vet. I Frankrike görs bara en pressning, en kallpressning. Medan man i Grekland ofta gör flera pressningar. Jag kan inte svära på att dessa är varmpressade, men jag vet att man varmpressar även olivolja ibland där. Sedan gör man där en olivolja av mindre bra kvalitet, kallad Pomace olja.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivolja

Senast redigerat av hovaprest : 2009-01-01 klockan 12:49. Orsak: Lagt till länk
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:33.