Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-12-03
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Fast kroppslotionkaka, recept någon?

Har slarvat bort mitt recept från förra vintern på fast lotion. Nu provade jag
60 gr sheasmör
20 gr mandelolja
20 gr bivax
lite rosmarinantioxidant och eterisktallolja
Blev relativt bra men känns rysligt fet och inte jättefast, ska jag blanda i ännu mer bivax kanske. Tänker att det är lätt för barnen att gno in händerna med denna. Eller kanske jag skulle hoppat över oljan? Annars kör jag mest med rapsolje och bivaxsalva på vintern, men kidsen gillar den inte riktigt.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-03
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Fast kroppslotionkaka, recept någon?

Princess Potions "massagepraliner" är ju samma sak, om än marknadsförda just för massagesyfte. Kakaosmör olja antioxidant och doft, varav de sistnämnda två förstås kan uteslutas. http://princesspotion.se/recept_pdf/...agepralin_.pdf Jag tycker konsistensen är väldigt fin. Det finns säkert andra oljor som snabbare glider in i huden, men kanske inte om man har så mycket fast fett som krävs för att kunna ha oljan i kakform?

Jag har experimenterat med enbart sheasmör och olja. Det blev rätt kladdigt, men bara man till slut får fram rätt proportioner tycker jag det borde bli bra.

Sen beror det ju på om man vill ha den där vaxigheten från bivaxet eller ej. På händer och andra utsatta kroppsytor tycker jag den är rätt bra som skydd, i andra fall är jag hellre utan den.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-03
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Svar: Fast kroppslotionkaka, recept någon?

Denna är tänkt till att användas på händerna så här passar ju bivax. Men jag får nog köpa hem lite kakaosmör och prova, eller mangosmör. Det kanske inte är riktigt lika fett som shea. Men barnen har börjat använda dem, gjorde i tvålformar.Tycker den har torkat till lite nu, var lite väl snabb att ta fram den ur kylen. Men ska kolla mer på din länk, den var ny för mig. Verkar bra, med recept och allt.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:39.