Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-02-09
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Hur få ökad balsameffekt i shampot?

Jag har ett jättebra recept på shampo, men jag skulle vilja ha ökad balsameffekt i det. Kan man öka på nån av ingridienserna eller ska jag lägga till t ex http://www.aromantic.co.uk/Balsam-Conditioner.htm

5ml olivåterfettning
4ml guarmjöl
150ml sterilt vatten
1ml paraben
50ml lautylsulfat
25ml sockertensid
15ml betain

Om jag ska sätta till Balsam i det så står det "Use 2-3%." Är det då 2-3% av dom 250ml färdigt shampo som receptet blir, eller hur ska jag räkna? Alltså 5-7.5ml?
Gammal 2010-02-16
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Balsameffekt

Hej,
Jag brukar numera blanda balsam och shampoo, båda egentillverkade.. Beroende på hårtyp: för min del torrt hår: 1/3 del balsam + 3/4 delar shampoo.
I min balsam har jag jojobaolja och sheasmör.. faktiskt lite mer än receptet... (Hovaprest recept m balsamemulgator, finns i receptbanken här i forumet) samt minskar på vatten-delen...
Hälsningar

Senast redigerat av koshka : 2010-02-16 klockan 15:10.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-19
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Kanske du kunde pröva att byta ut (en del av) vattnet mot aloe vera?
Gammal 2010-02-19
miisa miisa är offline
Medlem

Tack för era svar!

Jag är allergisk mot aloe vera så det kan jag inte prova. Men jag beställde balsam från aromantic, det ska blandas i shampo med nån %. Shamporeceptet jag har är jättebra och har balsameffekt, men jag skulle vilja ha lite mer.
Gammal 2010-02-20
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Jag skulle ta bort all lauryl sulfat. Inte ersätt med annat.

I det schampo som jag gör, har jag ungefär 20-22 ml sockertensid (ingår lite betain i det) till den mängden vatten du har. Inget sulfat.

Fast då kanske du får problem att tvätta ur silikoner eller andra stylingprodukter om du använder det. Och - du kan behöva justera guarmjölet om du plockar bort sulfatet helt.

Du kan också byta olivåterfettningen mot andra oljor, eller en del av det.

Det som är riktigt vårdande i längderna, kan lägga sig som ett vaxigt skikt på hud/hårbotten och skapa problem för vissa, så jag skulle inte rekommendera att lägga till t.ex. sheasmör och sådant.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-20
miisa miisa är offline
Medlem

Tack för ditt svar, Korpglugg
Gammal 2010-02-20
Medlem

Jag glömde ju skriva varför.

Laurylsulfatet är en anjonisk tensid och gör håret elektriskt och får fjällskiktet att stå rakt ut. Balsam innehåller motsatsen, medan sockertensid är nonjoniskt och inte gör något.

När jag tvättar med sockertensidschampo så känns håret nästan som efter en tvätt med bara balsam.

Man kan nog testa dig fram, jag har haft i mer oljor och det har fungerat, men det finns ju gränser. Jag tror inte att du behöver ha mer olja i ditt recept dock, kanske ngn ml mindre - eventuellt.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-20
miisa miisa är offline
Medlem

Nu när jag tvättade håret tog jag lite mer shampo än jag brukar och efteråt kändes håret mycket mjukt och lent så nu känns det inte som om jag behöver mer balsameffekt i shampot sist o slutligen.
Men finns det något hinder för att blanda med balsam i mitt shampo? Det stod i beskrivningen av balsamet att man sätter det i shampo.

Jag vet att man måste prova sej fram, men det känns inte som att jag besitter ens en uns av den kunskapen som det krävs för att experimentera och det gör så att jag vill ha bra och fungerande recept från början, fast ju allas hår och hud är olika.
Gammal 2010-02-20
Medlem

Jag vet faktiskt inte. Jag har läst (i shenets databas) att det fanns en anledning till att man inte fortsatte med balsamschampon, men jag vet inte vilken.

Kanske anjoniska och katjoniska tensider ihop tar ut varandra på något sätt, eller motarbetar varandra. Jag har själv aldrig haft dem ihop.

Men om det står på ditt balsam att det ska tillsättas till schampot så kan du ju testa i alla fall. Det är säkert inte skadligt, och om du får sämre effekt på något sätt så kan du ju sluta ellr ändra.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-24
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Men finns det något hinder för att blanda med balsam i mitt shampo? Det stod i beskrivningen av balsamet att man sätter det i shampo.
Aha. När du i denna tråd skriver balsam syftar du på Aromantics "Balsam conditioner". Det rör sig alltså om cetrimoniumklorid, ser jag på sidan. Mitt minne känner inte igen att den sett cetrimoniumklorid i schampo, alls. Men står det att man kan göra det så kan man väl det...?

Eftersom de svenska firmorna för "naturkosmetik" inte för cetrimoniumklorid misstänker jag att det är ont om svenska erfarenheter av att själv blanda produkter med den ingrediensen. Berätta väldigt gärna om dina erfarenheter!
Reply With Quote
Gammal 2010-02-25
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Aha. När du i denna tråd skriver balsam syftar du på Aromantics "Balsam conditioner". Det rör sig alltså om cetrimoniumklorid, ser jag på sidan. Mitt minne känner inte igen att den sett cetrimoniumklorid i schampo, alls. Men står det att man kan göra det så kan man väl det...?

Eftersom de svenska firmorna för "naturkosmetik" inte för cetrimoniumklorid misstänker jag att det är ont om svenska erfarenheter av att själv blanda produkter med den ingrediensen. Berätta väldigt gärna om dina erfarenheter!
Det står "Liquid Hair Conditioner for Shampoos, Conditioners & Head Wraps. Use 2-3%." så då måste man ju kunna göra det.

Jag fegade ur efter svaren i tråden och la inget i mitt shampo, men jag ska göra mer shampo imorron eller i helgen så då sätter jag med. Satte även med ett medel som skulle fungera som antistatiskt, men jag tog den minsta mängden och det räckte inte åt mina döttrars otroligt flygiga hår.

Återkommer om resultatet av balsamet då jag provat shampot.
Gammal 2010-02-26
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Du skulle ju kunna prova på lite grann av ditt shampo.
Tar du 20 ml shampo och tillsätter 0.5 ml av din balsam conditioner så har du ju dina 2-3%
Ifall det inte blir så bra så har du ju inte använt hela shampoflaskan.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-27
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Mimmi
Hej
Du skulle ju kunna prova på lite grann av ditt shampo.
Tar du 20 ml shampo och tillsätter 0.5 ml av din balsam conditioner så har du ju dina 2-3%
Ifall det inte blir så bra så har du ju inte använt hela shampoflaskan.
Jo, det hade jag tänkt
Gammal 2010-03-07
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Finns det nån uppenbar anledning att svenska sidor inte har det här som jag missar? Jag är ju trots allt nybörjare och har inte riktigt koll på så värst mycket

Shampot med aromantics balsam blev jättebra! Jag kommer nog att fortsätta använda det i shampo
Gammal 2010-03-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Det finns väl ingen svensk försäljare av kosmetikaingredienser i största allmänhet. Både Sannanature och Crearome har ju profilen "naturkosmetik", och cetrimoniumklorid kan nog inte anses vara sådär jättenaturligt. Nu är väl iofs Crearomes "balsamemulgator" inte helt jättenaturlig heller... men det är i alla fall min gissning varför de svenska firmorna inte för cetrimoniumklorid.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:04.