Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-01-20
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Olivåterfettning eller ej?

Hej!

Jag har gjort schampon både med och utan olivåterfettning (eller annat liknande, t.ex. aprikos-dito). När jag gör utan återfettning, så använder jag samma mängd av ngn olja i stället.

Jag märker ingen skillnad alls, och undrar vad olivåterfettning har för uppgift i schampot. Återfettar det bättre på något sätt?

Emulgeringen funkar lika bra utan, trots att jag har 1/3 så lite tensid som i "normala" recept.

Missar jag något om jag struntar i olivåterfettningen och tar en önskad olja i stället?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12
Hej!
Jag brukar ta jojobaolja i stället.
Lär ju vara bra mot mjäll m.m.

MVH
Jara
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Medlem

Ja, jag använde faktiskt just jojoba. Det är ju ett vax också, så lite lättlösligare bör det väl vara.

Men har olivåterfettningen någon funktion som jag missar, eller varför är den med och inte bara oljor, i de flesta recept?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Medlem

Kanske några svar på min fundering (från shenet):
"• Glycerin kan användas på samma sätt som återfettningsmedel i vattenlösliga preparat. Mer än 5 % blir klibbigt och drar till sig smuts.
• Också vanlig olja kan användas som återfettningsmedel i t. ex. schampo och flytande tvål, men den är svårare att blanda i ordentligt och tensidblandningar blir lite grumliga och kommer att löddra mindre."

Kanske betyder att man kan få MER återfettningseffekt av olivåterfettningen, då den blandar sig bättre?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 03:56.