Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-12-15
annalena86 annalena86 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-12-11
Olivolja (ej virgin olive oil?)?

Hej,

Jag har längtat efter att prova att göra tvål för första gången. Jag har hittat ett recept i en bok och inhandlat allt (!), utom olivoljan. Det står att det bör vara pure olive oil, alltså inte virgin eller jungfruolja. Jag har tittat överallt jag kan komma på men inte hittat den.

Är det någon som kan hjälpa mig? Hur viktigt är det att inte använda jungfruolja? (receptet innehåller även kokosfett och solrosolja)

Tacksam för hjälp,

Anna-Lena
Reply With Quote
Gammal 2009-12-15
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Jungfruolja bör väl vara "pure" alltså ren... bara av en högre kvalitet. Rimligen.

Tycker jag.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-15
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Jungfruolja bör väl vara "pure" alltså ren... bara av en högre kvalitet. Rimligen.

Tycker jag.
Hej, tack för ditt inlägg. Tyvärr är det inte så enkelt. Pure olive oil är Inte samma som virgin eller jungfruolja. Det är därför jag har problem med att hitta denna icke virgin/jungfruolja... är det någon som kan hjälpa mig?

tack,

annalena
Reply With Quote
Gammal 2009-12-15
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Säker på det? Vad är i så fall "pure olive oil"? Jag menar, vad kan olivolja vara annat än ren... något förorenad, gör det så mycket för resultatet? Tvål går utmärkt att göra på enklare oljor också. Fast det är klart att det inte resultatet blir exakt som för receptmakaren.

Lycka till med ditt sökande.

Senast redigerat av Vaxet : 2009-12-15 klockan 15:32.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-16
ebbe ebbe är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-12-15
Plats: Nyköping
Hej

Jag gjorde en sökning på engelska wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Olive_oil och fann
Pure olive oil. Oils labeled as Pure olive oil or Olive oil are usually a blend of refined and virgin production oil.
på den svenska http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivolja står det
Olivolja av sämre kvalitet (olio di oliva) används bland annat vid tillverkning av tvål.
Mitt förslag är att använd den olivolja du har hemma, det behöver inte vara någon lyxig variant.

Ebbe
Reply With Quote
Gammal 2009-12-16
Medlem

Tack Ebbe!
I sådana fall så har jag faktiskt sett denna olja på ICA! Jag visste inte att den bestod av en blandning.. den är ganska dyr, men om det blir bättre men den så kommer jag att köpa den iallafall.
Mvh,
annalena
Reply With Quote
Gammal 2009-12-16
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Efter vad jag hittat på annat håll är det onödigt att använda fina kallpressade oljor vid tvåltillverkning, eftersom de ändå ska förtvålas. Att använda jungfruolja är med andra ord lite slösaktigt, men går jättefint.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-17
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Jag blev nyfiken och kollade lite på vad webmaster skrivit om saken:
http://www.shenet.se/ravaror/olivolja.html
Kallrörd tvål
• Fördelar: Olivolja sägs ofta vara den bästa tvåloljan och är också den som används mest efter kokosolja. Ren olivoljetvål är mild och lutfri och tåls också av känslig hud. Löddret är stabilt och känns fett och mjukt. Eftersom oljans fettsyror har låg smältpunkt (30°) löddrar och rengör tvålen bra redan vid låga temperaturer. Tvålen blir ganska fast.
• Nackdelar: Fina obehandlade jungfruoljor med färg och lukt kvar förtvålas långsamt och ger mjuk och odryg tvål med stark oljelukt, grön eller brunaktig färg och småbubbligt lödder - dålig olivolja är bättre. Tvålen kan ibland bli för hård - oväntat hos en ren oljetvål. Såpa gjord på olivolja blir tjock; 20 % såpa i 80 % vatten så pass tjock att den täpper till behållare för flytande tvål.
Förtvålningstal
134-140 = det krävs 134-140 gram natriumhydroxid för att förtvåla 1 kilo olja (13-14 % av oljans vikt), vilket är rätt lite. Ju sämre oljan är som matolja, d.v.s. med mer fria fettsyror, desto lättare och snabbare förtvålas den. Kan mjukas upp med lite andra oljor men är annars en av de få oljor som används ensam i tvål - även om dagens "olivoljetvålar" ofta är utdrygade med billigare oljor och fetter, sönderbrutna fetter, isolerade fettsyror och tensider.
Gammal 2009-12-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Okej, så virgin kan faktiskt vara sämre till tvåltillverkning. Just nu är det mode med snobbiga olivoljor, var och varannan flaska är jungfruolja. Jag har köpt billig och bra olivolja på Lidl, som visserligen påstår sig vara "extra virgin" men knappast är det till det priset...

Här finns en tråd med erfarenheter från tvåltillverkning http://lockig.se/forum/viewtopic.php?t=5196
Reply With Quote
Gammal 2009-12-27
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
Jag har också letat efter enklare (antar att den är varmpressad) olivolja till tvål, men har bara hittat den i pyttesmå svindyra glasflaskor. Därför har jag använt Eldorados Extra Virgin olivolja. Utmärkt tvål, men jag har ju inget att jämföra med. Den färdiga tvålen har varken doft eller färg av olivolja i alla fall - jag har inte gjort någon oparfymerad, men svagt parfymerad.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:27.