Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-01-24
LitenMupp LitenMupp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-01-24
Hårhjälp! Torrt, risigt och frissigt..

Tjoho!
Behöver hjälp med mitt frissiga hår. Jag plattar det rätt ofta, men har bra schampo och balsam som ska skydda, men det är inte nån wow-grej precis. Jag plattar/fönar inte håret utan att ha i mycket värmeskyddsmojs (spray och nån gel från Sachajuan som ska vårda, ge glans och skydda), men ändå så är mitt hår hur frissigt och torrt som helst, främst "i fram" och i topparna. Grejen är att det inte är speciellt slitet, har inte många kluvna toppar och det var inte jättelängesen jag klippte mig, men ändå så ser det så j*vla torrt ut.. Min mamma har likadant hår (rätt tunna hårstrån men håret är tjockt..), så jag antar att jag ärvt det delvis (kallas de typ skandinaviskt hår??), sen vet jag ju att plattången sliter.
Alltså, det är ju slitet, men samtidigt inte (har haft mycket värre då jag plattade utan att ha i nåt).. Det ser mer slitet ut än vad det är, och det är ju inte snyggt direkt.. Det är bara torrt och livlöst liksom.

Jag vill ha en inpackning eller nåt leave-in grejs som verkligen FUNKAR! Något som ger näring, glans och som motverkar "risighet" och "frissighet". Jag är riktigt less på mitt hår, och vill verkligenverkligenverkligen hitta något "wow-medel". Vill känna att det är mjukt ända ut i topparna, och att det inte ser eller känns så slitet.

Ex. på grejer jag provat är: Toni&Guy's Iron Heat Defence Spray (rätt bra, men det hjälpte inte mot frissigheten), Sachajuan's Straight Out Gel, nån jordgubbsdoftande inpackning från Gunry, Nivea's Intense Repair inpackning (känns bra när jag sköljer ur den, men är ingen skillnad på håret sen) och Herbal Essences inpackning för torrt och slitet hår. + "huskurer" och diverse schampo och balsam. Ingen har funkat riktigt bra.

Jag ska klippa mig snart, men behöver ändå hjälp eftersom det inte riktigt hjälper att bara klippa, som sagt är det bara frissigt, torrt och livlöst och SER mer slitet ut än det är.

Rörigt som vanligt när jag ska förklara nåt, men hoppas att nån vet nån bra hårprodukt eller huskur som kan passa. =) Pris spelar ingen roll, vill ha tips på allt.

Tacksam för svar.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-08
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
prova att tvätta håret med ett avkok på TVÄTTNÖTTER (sapindus mukorossi). Upp till 10st nötskal till 1liter vatten koka ca 10min låt svalna och sila upp. Häll en eller två "muggar" genom vått hår och massera och krama lite och skölj noga. Om avkoket ska förvaras tillsätt gärna paraben.
Reply With Quote
Gammal 2009-07-27
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Personligen gillar jag inte tvättnöttsschampoo så mycket som sådant, däremot brukar jag tvätta håret med rasullera utblandat i tvättnötsavkok och det funkar mycket bra, gör håret mjukt och glansigt.
Hennapulver är också ett bra tips, om du inte vill att ditt hår ska bli rött så finns det s.k. "neutral henna", cassia.

Jag och många andra har också haft stor framgång med s.k. Conditioner Only-metod, vilket i princip går ut på att man slänger ut alla schampoon och balsam som innehåller silikoner (dimetricone är en av de vanligaste, som finns i majoriteten av schampon) och möjligen proteiner, och tvättar håret med bara balsam. Då ska man massera in balsamet länge och ordentligt, ända in i hårbottnet, och låta det ligga i i ca 20 minuter, och gärna avsluta med svalt vatten så att hårsäckarna stängs.
Många som har torrt hår använder egentligen bara produkter som deras hår inte klarar av. Protein är sådant som vissa älskar och andra hatar. Möjligen kunde du pröva att gå igenom dina hårvårdsprodukter och sluta använda allt med proteiner för en tid och se ifall det hjälper. Läs mera här.

Long Hair Community finns också mycket annat, massvis med tips för vad man kan göra åt sitt hår. Där hittar du mer info om såväl rasullera, henna/cassia, tvättnötter och CO-metoden.

Senast redigerat av Ainu : 2009-07-27 klockan 12:47.
Reply With Quote
Gammal 2009-07-28
RagDoll RagDoll är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-09
kokos fett är jäkligt bra!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:00.