Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-03-10
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Antislitagekräm, för känslig hud som behöver extra skydd

Den här krämen behöver en del förklaringar. Jag har gjort den för mina lår - jag har en typ av eksem som ibland kallas toaringseksem, för eksemen sitter precis som om det var något på toaringen man inte tålde. Istället är det tydligen så att det är kläderna som skaver och gnuggar. Får man eksem av det, då har man hyperkänslig hud... men det har ju en del av oss.

Så tänket bakom krämen är
  • Oljor för eksemhud. Tistel lär ska vara bra mot eksem, och gurkörtsolja bra efter kortisonbehandling. Mandelolja har jag tagit bara för att jag och min hud gillar den.
  • Propylenglykol och karbamid, fuktbindande. Propylenglykolen är dessutom svamp- och bakteriedödande. (De flesta eksem infekteras av svamp och/eller bakterier, vilket gör dem mer svårläkta.)
  • Bivax, som skydd mot slitage.
Egentligen borde jag väl testa krämen i fler kok innan jag lägger upp receptet, men jag är så fruktansvärt nöjd med resultatet på mina eksem. Jag kortisonade bort dem, men kortisonkuren är avslutad och eksemen var på väg tillbaka. Nu har jag motat dem i grind. Det är lätt att vara överentusiastisk och tro att man har funnit något jättebra, och sen var det bara en slump... men det tror jag verkligen inte. Jag lovar att återkomma i så fall och berätta. Hur som helst är det här receptet nu bara jättebra för just MIN hud. Men det kan ju ändå vara bra att sprida receptet, och tänket. Själva receptbasen är en grundläggande FM/VE-kräm, jag har bara modifierat vattenfasen och ersatt en del fett med bivax.

Antislitagekräm för känslig och eksembenägen hud

Fettfas
4 g tistelolja
4 g mandelolja
4 g gurkörtsolja
4 g bivax
2 g glycerylstearat (VE-fett)

Vattenfas
5 g urea (karbamid)
20 g PG
52 g vatten (50-55)
0,5-1 g paraben
3 g natriumsteroyllaktat (MF-emulgator)

Avsvalningsingredienser
0,5-1 g E-vitamin

Lös upp karbamiden i vatten och propylenglykol. Man kan gärna värma lite - vattenfasen ska ju ändå värmas sen. (Det påstås att karbamid luktar ammoniak om man värmer för mycket, men det har jag hittills aldrig märkt – möjligen en svag svag doft, men inte mer eller värre än vad de flesta tensider luktar.)

Blanda fettfas och vattenfas var för sig, och värm till 65-70 grader. Vispa ner fettfasen i vattenfasen – se till så bägge har samma temperatur först. Vispa under varmhållning, alltså vid 65-70 grader. Fortsätt sedan vispa/röra under avsvalning. Man kan använda vattenbad så går det fortare.

Tillsätt E-vitamin när temperaturen sjunkit till ca 40 grader eller lägre.
Eftersom detta är en kräm avsedd för mycket ömtålig hud bör den förmodligen inte parfymeras.
Egentligen misstänker jag att en kräm med 20% propylenglykol i redan är konserverad i sig självt. Men jag tänker inte experimentera med att utesluta parabenerna.

Senast redigerat av Vaxet : 2011-03-10 klockan 14:35.
Reply With Quote
Gammal 2011-03-10
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Antislitagekräm, för känslig hud som behöver extra skydd

Det ska väl kanske tilläggas att karbamid på trasig eksemig hud svider rätt bra. Själv bryr jag mig inte om det. Tvärtom, när svidet minskar vet jag att huden är på bättringsvägen.

Krämen betedde sig ganska lustigt under avsvalningen. Den tjockade inte på sig alls förrän den var nästan rums-sval, och jag bestämde mig för att snabba på förtjockningen med kallt vattenbad. Så möjligen är konsistensen lite oberäknelig på den här krämen/lotionen. Jag har min i flaska, men den är egentligen lite väl tjock för det. En tub skulle vara perfekt. (Ja, jag borde ha gjort flera omgångar innan jag lade upp receptet. Nybörjarotålighet.)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:37.