Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-07-09
isolement isolement är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-21
Plats: Malmö
Rosmarin mot håravfall.

Hej!
Jag är ny här på forumet och därför kanske min post här är överflödig. Har sökt men inte hittat någon tråd som passar riktigt så därför öppnar jag en ny nu. Om mitt inlägg inte passar kanske moderator kan flytta det.

På sistone (förmodligen i samband med att jag slutade med Ppiller) så har jag börjat tappa mycket hår och dessutom fått acke för första gången i mitt liv, det hade jag inte ens under tonåren. Förmodligen någon hormonell obalans i kroppen.

När jag tvättar håret (ca 2 grr/vecka) så tappar jag stora tussar med hår.
Har märkt att detta varierar beroende på vad jag använder för schampoo.
Jag har provat med åkerfräken och nässla i olika former, både invärtes och utvärtes men får någon slags allergisk reaktion mot det (massor av utslag i ansiktet och sår i hårbotten)
Nu behöver jag hjälp att hitta bra schampoo/balsam/inpackning.
Eftersom jag är novis när det kommer till huskurer och hemmatillredda produkter vågar jag mig inte på att göra eget schampoo eller balsam.
Lite tips skulle verkligen vara uppskattat.

Tidigare när jag har haft perioder då jag tappat mycket hår har jag använt schampookakan NEW från LUSH. Den fungerar verkligen, inget hår lossnar eller så. Men jag tycker den gör mitt hår lite trassligt och kanske torrt?
Jag har även provat med rosmarininfusion med kanel som jag låtit verka i hårbotten (detta är också de aktiva ingredienserna i NEW, den innehåller dessutom pepparmynta)

Nu funderar jag på om jag skall köpa det igen, eller något annat schampoo med rosmarin. Jag skulle gärna vilja ha en inpackning/balsam att komplettera med. Jag brukar göra en inpackning med olivolja i håret innan tvätt, det återger glansen och återfettar bra tycker jag, men man tappar MYCKET hår. Är det någon annan olja som är att föredra eller bör jag köpa en bra oljeinpackning/balsam? Jag misstänker att jag är allergisk mot tistelolja tyvärr.
Jag står i valet och kvalet mellan New (som tycks ha minst oorganiska tillsatser), Urtekram Rosemary Schampoo, Burts bees Rosemary Mint och Weleda Rosemary. NEW och Weledas verkar bäst.. eller ?
Om ni erfarna har tid och lust skulle det vara toppen om ni kunde hjälpa mig att titta på ingredienserna eller komma med egna erfarenheter av rosmarin i hårvård, vilket som kan vara mest effektivt och så. Vilket kan fungera bäst? Ps. jag har kollat råvaru-sidan här och även googlat på ämnena men förstår inte riktigt. Det tycks också vara olika sorters rosmarin i de olika schampoona. It's a jungle! :P

Här följer en ingredienslista

NEW LUSH. 89kr:
Någon som vet vad "nettle" är?
Ingredienser:
Sodium Lauryl Sulfate, Nettle and Peppermint Infusion (Urtica dioica, Mentha piperita), Glycerine, Nettle Absolute (Urtica dioica), Rosemary Absolute (Rosmarinus officinalis), Bay Oil (Pimenta acris), Clove Bud Oil (Eugenia caryophyllus), Cinnamon Leaf Oil (Cinnamomum cassia), *Cinnamal, *Eugenol, *Benzyl Benzoate, *Limonene, *Linalool,Colour 73360, Cinnamon Stick (Cinnamomum cassia).

Urtekram Rosemary Schampoo. 59kr:
Verkar innehålla lite mindre rosmarin än NEW och ganska många utspädande ämnen?
Ingredienser

Aqua, aloe barbadenis gel*, cocamidopropyl betaine, coco- glucoside, sodium coco- sulfate, glycerin, sodium cocoyl glutamat, citric acid, rosmarinus officinalis oil*, arctium lappa-*, betula alba leaf*, rosmarinus officinalis extract*, linalool, limonene. (* = From organic farming)

Burts Bees Rosemary Mint Shampoo bar. 300kr :
Ingredients: vegetable soap base, glycerin, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf oil, yucca schidigera leaf extract, avena sativa (oat) kernel protein, mentha piperita (peppermint) oil, urtica dioica (nettle) leaf powder, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf extract, persea gratissima (avocado) oil, cocos nucifera (coconut) oil, panthenol

Weleda Rosemary Hair Treatment. 100kr: Denhär verkar innehålla bra grejjer, men varför uppger de inte vilka eteriska oljor det är? Om man är allergisk, är risken stor att man reagerar på kardborreroten då?
Innehåll

Jordnötsolja, ullfett, lecitin, rosmarinolja, kardborrerot, äkta eteriska oljor.

Weleda Rosmarin Hårvatten 85kr:
Ingredienser (fullständig förklaring)
Vatten, alkohol, extrakt av pepparrot, extrakt från Wall peppar, rosmarin olja, kaliumkarbonat, blandning av naturliga eteriska oljor.

Weleda Rosmarin Schampoo 69kr:
Ingredienser (fullständig förklaring)
Vatten, sulfosuccinic, betain, Utdrag ur åkerfräken, Lauryl glukosid, fettalkohol, eter, sulfat, salt, en blandning av naturliga eteriska oljor, rosmarin olja, lecitin, solrosolja, Fettsyreglycerid, askorbinsyra (vitamin C).

TACK för hjälpen
Ps. ursäkta otroligt långt inlägg.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-09
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Blir ett kort svar:
Nettle Absolute (Urtica dioica) är Brännässla
Reply With Quote
Gammal 2010-07-10
isolement isolement är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-21
Plats: Malmö
Åhå! Tack för hjälpen

edit:
Nu har jag kört på rosmarininfusion mellan hårtvättarna istället och det hjälper! Bättre än dyra produkter. Att det kan vara så enkelt ibland!

Senast redigerat av isolement : 2010-07-16 klockan 20:49.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:24.