Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-07-28
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Shampokaka av glycerintvålmassa

Finns det nån här som har provat göra sk shampokaka av glycerintvålmassa?
Mår håret (och hårbotten) bra av det? Det lär ju vara bättre för håret att göra shampokakan av köpt glycerintvålmassa än tvål (gjord på fett och lut).
Reply With Quote
Gammal 2005-07-29
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej jag har inte prövat att göra schampo av lut och olja, bara tvål, men jag har gjort schampokaka av sk smälttvål. Jag har inte använt det själv, eftersom jag gör ett flytande schampo som jag gillar, men min man har använt det mycket och han gillar det verkligen. Han har ganska besvärligt hår eftersom det är så mjukt och tunnt, så ett dåligt schampo märker han av direkt. Men hans hår såg jättebra ut när han använde schampokakan, så han har bett mig göra mer till honom.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-30
Elisabet Elisabet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-17
Hej hovaprestDu kanske kan dela med dig av ett recept?
Reply With Quote
Gammal 2005-07-30
Hedersmedlem

Hej, jag han använt det recept som finns i boken "handgjord naturkosmetika" av Finn Andersen. Receptet är: 100 g glycerintvålmassa, 10 ml sockertensid, 5 ml olivåterfettning, 2 ml guarmjöl och 20-30 droppar eterisk olja. Jag använder flera olika eteriska oljor men har alltid minst häften rosmarinolja i mina shampon.
Nu har det ju kommit fler tensider, så du kanske kan använda något av dem istället. Jag rekommenderar dig att isåfall maila till Crearome och fråga om råd. De är jättebra på att ge råd och de svarar snabbt. Om du gör det så kan du väl skriva vad de svarar här?

PS. jag använder alltid någon tensid med när jag smälter glycerintvålmassa, även till tvål. Då skummar tvålen och det ger ju en skönare känsla. Jag tar mellan 5-10 % då.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-30
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Då vet jag det. Att använda vanlig tvål som schampoo verkar tokigt. Glycerintvålmassa (smälttvål) är ju stort sett som de vanliga tensiderna men i fastform bara. Har själv krulligt hår som är skört, tovar sig lätt och är allmänt torrt i topparna. Och när man reser så är det trevligt att slippa schampoflaskor som kan gå sönder och läcka.

Är glycerintvålmassan från Sanna nature lika bra som den från Crearome? Nån som vet? Den var lite billigare hos Sanna nature än Crearome.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-31
Hedersmedlem

Ja, jag tror det är samma glycerintvålmassa som de säljer. Den på Sannanature är ju betydligt billigare, men eftersom Crearome har många andra grejer som jag också "måste" ha så har jag bara beställt därifrån. För min del så har slutsumman blivit billigare ändå. Eftersom man måste betala full frakt hos Sannanature.
Reply With Quote
Gammal 2006-01-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Nu har jag experimenterat lite och kommit fram till att om man halverar mängden olivåterfettning och behåller de övriga mängderna så blir slutresultatet jättebra. Eftersom jag använder hårbalsam och olika hårprep till mitt jobbiga hår så blir det för mycket återfettning till håret om jag använder 5 ml olivåterfettning.

Hela håret känns flottigt trots att det är nytvättat.

Jag kan tänka mig att personer som inte använder hårbalsam (som killar) eller nåt annat hårvårdande preparat efter schamponering med kakan kan gott och väl använda 5 ml i sin schampokaka. Men ska man ha nåt mer i håret så är det bäst att åtminstone halvera mänden olivåterfettning. Det är bara att prova sig fram.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-30
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Jag hittade innehållsförteckningarna till Crearomes olika glycerintvålmassor i deras katalog. Alla innehåller SLS och/eller SLES, vilket inte behöver vara något negativt i sig - men om man vill undvika SLS och SLES (sodium lauryl sulfate och sodium laureth sulfate), finns då något annat man kan använda till schampokakor?

Den här tjejen använder kemikalier med handelsnamn som säljs i hennes hemland Kanada.
http://swiftcraftymonkey.blogspot.co...-tutorial.html
I hennes schampokaka finns följande rengörande tensider

- SCI flakes - sodium cocoyl isethionate. Fast form.
- SLSa- sodium lauryl sulfoacetate. Fast form.
- DLS mild - disodium laureth sulfosuccinate. (Fast form? Lösning?)
- Bioterge 804 - tensidblandning. Sodium C14-16 Olefin Sulfonate, Sodium Laureth Sulfate, Lauramide DEA. (Fast form? Lösning? Jag tippar på lösning.)

SCI eller SLSa vore ju intressant att lägga vantarna på, men beställa från USA eller Kanada känns inte som det första man gör. Har någon snavat över såna här tensider i fast form i någon europeisk butik?

Senast redigerat av Vaxet : 2010-04-30 klockan 19:08.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:03.