Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-12-14
Monaxe Monaxe är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-12-14
Har aldrig gjort tvål, vill lära mig....

Hejsan,
Jag är helt ny på detta forum och har letat runt lite men får inte riktigt ihop det...Förstår att mina frågor förmodligen är besvarade flera gånger, men jag hittar inte svaren i så fall...
Hur gör man praktiskt när man gör tvål?
Vilka ingridienser används?
Var får man tag i alla olika ingridienser?
Blir det i längden dyrare att göra egen tvål, eller kan man känna sig ekonomisk också och inte bara nyttig?
Är intresserad av att göra egen salva/creme/lotion för huden också.
Finns det någon bra litteratur som ni kan rekomendera?
Någon kurs man kan gå?

Jättemånga frågor, jag vet...hoppas att någon orkar besvara lite så är jag jättetacksam...
Reply With Quote
Gammal 2009-01-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag ska försöka besvara en del av dina frågor.

Man använder olika oljor + kaustiksoda (det är viktigt att den är ren vilket kan vara svårt att få tag i då den som säljs i affärerna oftast idag är utblandad med ämnen som river om man får det på huden) när man gör tvål.

Oljorna kan man köpa i livsmedelsaffärer, ibland i sk invandraraffärer samt på Crearome.

Kaustiksodan får du leta efter, kanske i färghandeln. Jag har hittat det någon gång även i varuhus. Ok i de flesta livsmedelsaffärer finns det som de kallar för kaustiksoda, men det är sällan 100 % kaustiksoda. Ibland innehåller de så mycket som 10 % annat.

Jag tror det kan vara dyrare att göra tvålen själv, men å andra sidan är det inte bara bra för miljön utan också mycket bra för din hud med hemtillverkad tvål.

Det finns mycket litteratur om både tvåltillverkning och att göra andra hudvårdsprodukter.

http://www.shenet.se/referens/litteratur.html

Du hittar mycket recept här på shenet om du söker. Både till tvål och till andra grejer. Det finns även en del recept på www.crearome.se

Crearome håller kurser i hur man gör crémer och sådant. Inte hur man gör tvål.

Tänk bara på att sk smälttvål som man kan köpa på ex Crearome inte är detsamma som den hemgjorda tvål jag skriver om. Den är mycket enklare att göra men inte lika bra för huden. Den är gjord på tensider. Vilket inte den hemgjorda tvålen är.

Den hemgjorda innehåller mycket naturligt glycerin vilket tas bort när man maskintillverkar tvål.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-02
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag har aldrig gjort egen tvål, men funderar på att testa även det. Tror det var Jara som tipsade om denna länken i någon tidigare tråd. Där står det steg för steg hur man gör. http://svenska.yle.fi/matochfritid/h...el.php?id=2171

Lycka Till!
Gammal 2009-01-02
Monaxe Monaxe är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-12-14
Tack för svar och tips!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 13:07.