Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-06-30
katla katla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-30
mängden fett i ansiktskräm?

Hej! Jag ska göra en ansiktskräm med solskyddsfaktor 25 men tack vare tiosolen så blir det väldigt mkt i fettfasen. Det ligger redan på mer än 30% fett och då har jag inte ens lagt till de oljor jag tänkte ha i. Kanske någon som har testat och har några förslag på hur jag ska göra? tacksam för snabba svar!
Reply With Quote
Gammal 2007-07-02
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag skulle ha tagit max 5-7 % mer fett. Gärna då ex jojobaolja.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-18
katla katla är offline
Medlem

hej! tack för svaret,jag tänkte ha i jojobaolja först men sen bestämde jag mig för vetegrodds olja. När man beräknar fett procenten ska man då räkna med allt som man har i fettfasen, så som tex. vegetal, cetylalckohol, tiosol och sheasmör?

recept på 50 ml ansiktskräm (solskydds faktor 25):

fettfas

10 ml tiosol
1,5 g vegetal
0,3 g cetylalckohol
0,5 g sheasmör

vätskefas

29 ml destillerat vatten
6 dr paraben
0,1 g xantagum

tredje fasen

3 ml vetegroddsolja
0,5 ml E-vitamin
1 ml silkesprotein
1 ml NFF
1,5 ml squalane

Kom precis hem från spanien och kan säga att den fungerade utmärkt! Den tog lite tid på sig att tränga in men det kanske beror på tiosolen.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej. Vad bra att den fungerade. Ja, det beror förmodligen på tiosolet att den tar längre tid innan den tränger in.

Fetthalten beräknas på allt det du skriver. En del räknar även in E-vitamin i den mängden. Ska jag vara ärlig vet jag inte om man ska räkna med hela toisolmängden, eller bara en del av den. Titandioxid är ju inte fett, men jag tror faktiskt man brukar räkna med hela mängden av tiosol.

Anledningen till att man oftast rekommenderar just jojobaolja, sesamolja och sheasmörsolja till just sololjor är att dessa oljor inte oxiderar så fort. En av de oljor som oxiderar jättefort är just vetegroddsolja. Det gör att den härsknar jättefort, både på huden och i flaskan. Speciellt i samband med sol.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-27
katla katla är offline
Medlem

oj, det där om vetegroddsoljan var verkligen värt att veta. tur att jag gjorde en liten sats...krämen verkar fortfarande ok men nästa gång får det bli jojobaolja. tack för alla svar
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:19.