Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Massageforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Massageforum För recept, se Medlemmarnas recept > Massagerecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-08-10
Anna-Lena Anna-Lena är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-08-10
Massageoljor och allergi

Jag vill bara komplettera vad någon skrev om risgroddsolja.

Det är en av de få oljor som man kan vara helt säker på att alla tål. Rapsolja är också en bra olja, den kallpressade som nu finns. Eftersom den är lite väl fet är den bra att blanda ut med risgroddsolja.

Om någon är allergisk mot nötter ska man naturligtvis unvika nötbaserade basoljor, men också solrosolja, som är lika allergiframkallande för den med nötallergi.

Sedan är det också bra att komma ihåg att den som har nötallergi också kan vara allergisk mot kärnor, och det gör ju det hela lite svårare. Då kan man inte använda druvkärnolja, olivolja, aprikosolja, mandelolja m.fl.

Det är ju ovanligt med så svår allergi men det kan ju vara bra att veta och ta det osäkra före det osäkra om det kommer någon som vill ha massage och som är allergisk.

Anna-Lena Vikström
www.anna-lena.se
Reply With Quote
Gammal 2005-12-28
xochipitl xochipitl är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-17
Jasså intressant. Man kan säkert göra ett allergitest på kunden före massagen, så att de får återkomma och få själva massagen efter man är säker på att de inte reagerat.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-13
nattskatta nattskatta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-31
Plats: Svenljunga
oftast är det väl ändå bättre att vara på den säkra sidan. Eftersom ridgroddsolja är "säker" är det den bästa om man ska massera någon man inte känner. Sedan är det ju oxå faktiskt så att man kan tåla en liten mängd tex mandel olja, men bli riktigt sjuk om man blir masserad med det som bas.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-13
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ja det här med allergier är en djungel. Det är viktigt att veta att det inte finns några helt säkra oljor. För att göra det hela ännu krångligare måste jag bara tillägga att rapsolja inte alls är helt "säker". Jag vet flera som inte tål den. Dessutom så är ju risallergi vanligt i Asien, så jag tror faktiskt inte att ens risklioljan är 100 % säker.

Det gäller nog att höra vad just den enskilde personen inte tål och så använda efter det. Men ändå tror jag att de oljor jag han nämnt är sådana att de tåls av de flesta.

Jag har en hel del erfarenheter av just alleriger eftersom jag har 6 barn (nu vuxna) som alla är allerigska, några mycket svårt. Därigenom tillägnar man sig en hel del kunskap.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-13
nattskatta nattskatta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-31
Plats: Svenljunga
ja, du har helt rätt. Men ett test på liten yta kan ge felaktigt resultat. Jag tänkte nog så att, det bästa är ju att fråga sin kund först, och vet dom inte så tar man det neutralaste. Jag har inte 6 småkottar utan bara 3 men dom är oxå stora nu, och två av dom har extremt känslig och allergisk hud. Jag har fått labborera fram bra salvor och oljor till dom. Dom har ibland köpt nån salva/olja som lovar mycket och håller lite, så det är alltid mammas oljor som blir bäst i slutänden.
kram nattskatta
Reply With Quote
Gammal 2006-05-13
Hedersmedlem

Jadu, det är tur att vi mammor finns, .Tyvärr är det så att man kan tåla en grej ganska länge för att sedan helt plötsligt inte tåla den mer. Men man måste ju även våga prova, annars får man ju inte använda något, och det behövs ju oftast. Men med kunskap, försiktighet och sunt förnuft kommer man ganska långt.
Reply With Quote
Gammal 2006-10-20
mo_a mo_a är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-10-20
Som allergiker kan jag medela att de är väldigt läskigt att inte veta. Och visst kan man rekomendera allergitest på liten del hud men vissa är så känsliga att de blir väldigt sjuka. Jordnötter gör mig sjuk på det sättet. Inte kanske efter en "påstrykning" men efter några...
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
Adnil Adnil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-09
Plats: Göteborg
hur är det med jojobaolja? Någon som vet om allergier mot den är vanliga?
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
Hedersmedlem

Hej, vad jag vet är det inte vanligt med allergier mot jojobaolja. Ingen av mina ungdomar reagerar på den oljan, som tur är, för det är en jättebra olja tycker jag.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:28.