Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2012-09-29
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Mogningstid för kallrörd tvål

Har börjat fundera på det här med mognadstiden.

När man gör tvål enl den varma metoden så anses tvålen vara neutral eller håller på att neutraliseras när den är i ett salvliknande tillstånd i grytan.

När man gör kallrörd tvål ska tvålen genomgå en gelfas, det händer en stund efter att man har hällt den i formen och har isolerat den.

Kan man anse att den har blivit helt neutraliserad när den väl har genomgått gelfasen?

Om den nu är neutraliserad efter detta, då behöver tvålen igentligen bara torka efter att man skurit upp den.

Någon annan som också har funderat på detta?
Gammal 2012-09-30
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Mogningstid för kallrörd tvål

Vad jag lärt mig (kokar inte tvål själv än) på Fresholi forumet om kallrörd tvål är att den ska ligga och "mogna" (cure) några veckor för att bli färdig. Med tiden blir tvålen mildare också. Sedan gör man en zap-test, en bit tvål mot tungspetsen. Om det inte zappar så är luten borta.
Reply With Quote
Gammal 2012-10-02
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås

Jo, jag vet om det där med mogningstiden och tungtestet, har själv gjort kallrörd tvål de senaste 8 åren och har smakat på tvål.

Men frågan är om det finns någon igentlig mening med att låta tvålen mogna i hela fyra veckor om man vet att tvålen genomgått gelfasen.

Någon därute som har pH testat sin tvål direkt efter tillverkning och de följande veckorna för att se om det verkligen blir någon skillnad i pH?

Jag har inte tillgång till någon pH-mätare så för mig går det inte. Lackmuspapper och andra pH-stickor kan ge felaktigt resultat pga tvålens beskaffenhet. Därför krävs det en riktig pH-mätare för det här.
Gammal 2012-10-03
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

Google is your friend.

Hittade nedanstående citat som verkar förklara rätt så bra. Talar dock inget om gel stadiet. På UK forumet har jag sett att det är inte alla som låter sina tvålar "gella." (gå med i det forumet, det är världens vänligaste forum)

"Like firewood, as the soap cures, most of the water used in the recipe evaporates out of it. Cured soap is harder, milder, and more "finished."

How long to cure it?

There are really two purposes to cure:

To make sure that the saponification process is completely complete. This generally takes about 24-48 hours. Yes...I know it sounds like blasphemy...but your soap really IS safe to use after a couple of days.
Now...before you all yell at me...it does become milder as it ages and cures more...but only a TINY TINY bit. 99% of the ph changes happen in the first 48 hours.

The real reason to cure your soap is for the water to evaporate. A harder bar of soap will last longer, lather better and just be overall better soap. For this, yes, wait a few weeks.
Now, if you discount your water (use less water than your recipe calls for) you can reduce your cure time. The less water you put IN...the less time you have to wait for the water to evaporate out."
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:13.