Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Redskap och burkar
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Redskap och burkar Det man behöver förutom råvaror kan man prata om här.
Tålamod t.ex.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-10-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Vattenbad eller doppvärmare

Jag tänker att ett sånt där vattenbad som finns i labb vore perfekt för att få vätskefaser i exakt samma temperatur. Om man först värmer dem var för sig och sen placerar bägarna i ett sånt här, och låter det stå en halvtimme... inga fler misslyckade krämer! Eller?
http://zenit.winbasonline.se/SE/Cata...55-003180.html
Man får se till så de bägge vätskefaserna finns i lagom stora kärl så de inte sticker upp onödigt mycket över vattenytan. Eller rättare sagt får man laborera med saker att lägga på botten av vattenbadet, så bägarna kommer lagom högt upp.

Zenits vattenbad är löjligt dyrt. Kan man göra en egen konstruktion - ett kärl av något slag och sen en doppvärmare med termostat? Det ska vara en kraftig doppvärmare och den ska kunna gå upp till höga temperaturer. Googlesökning på "doppvärmare med termostat" ger mest bara träffar på grejer för akvarier, lite fel. Har någon tips? Ett högklassigt vattenbad har nog omrörare också, iofs. Tänk om man kunde få tag i ett begagnat.
Reply With Quote
Gammal 2011-10-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Vattenbad eller doppvärmare

Finns det annars någon typ av köksutrustning med liknande termostatfunktion? Fonduegryta?
Reply With Quote
Gammal 2011-11-28
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Vattenbad eller doppvärmare

Vet inte hur jag kunnat missa den här tråden. Hur som helst...

Jag har funderat på samma sak. Varit inne på 'crock pots' som är populära utomlands. De har olika tempinställningar. Den franska sidan Aroma zone har en liten termostatbytta men den är för vax och jag tror inte den kommer upp i 75-80C.

Förresten, hur är det med kaffebryggar-plattor? Dom borde ju hålla vattnet i jämna 80-90C och därmed ett jämnare vattenbad. Termostaten borde ju gå att justera också (är inga omständiga konstruktioner) så man får exakt 75-80C.
En bryggare kostar ju inte så mycket. Sen plockar man isär den och testar lite.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:04.