Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Växtforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-06-20
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Rosblad

Jag har en snart utslagen rosbuske ( vita blommor). Nu undrar jag hur man ska ta
tillvara på kronbladen. Vilket som är bäst torkning eller infusion?
Hur går jag tillväga för att få ett bra resultat? Hoppas på hjälp från er kunniga människor.
Har aldrig tillvaratagit något från busken, den doftar ljuvligt.
MVH
Maggan
Gammal 2009-06-22
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hejsan
Jag brukar ta nästan utslagna rosenknoppar, (hela knoppen, inte bara kronbladen). De skall plockas på förmiddagen när solen varit framme ett tag men ännu inte gassat på för mycket. Lite svårt att hinna med när man skall till arbetet. Och det är inte alltid det är rätt väder på helgen. Knopparna lägger jag mellan två ark hushållspapper lite luftig inomhus tills dess att de har torkat, man får gå och titta till dem då och då och se till att de inte ligger på varandra. Sen lägger jag dem i en glasburk som jag ställer mörkt (jag har en låda med lock där jag förvara mina torkade växter). Sen använder jag blommorna under resten av året och gör infusion med dem. (Fast ibland är jag där och öppnar mina burkar och bara lutar och njuter)
Så här gör jag med det mesta som jag plockar, Ringblommor,lavendel, kamomill, nässlor, salvia mm.
Det är bättre att bevara växterna torkade och ta fram dem när du behöver. Torkade växter kan man förvara i flera år (kanske att de tappar lite effekt med tiden) . Men om du skall bevara en infusion behöver du konserveringsmedel .
En del växter kan man också frysa för att bevara, även om jag aldrig har hört att det skall lämpligt för rosor, men jag tror att det funkar med persilja och basilika.
Lycka till . Just nu börjar ju högsäsongen för insamladet av växter som man kan använda under hela året. /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-06-22
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Jag har inte provat med rosor men de flesta andra växter jag plockar gör jag infusion eller dekokt på, häller i iskubs brickor, fryser, paketerar och förvarar i frysen.
Min teori är att jag då får ut så mycket nyttigt som möjligt och att det håller sig bättre. Men jag använder inget som är äldre än ett år, fryst eller torkat.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-22
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Tack för hjälpen Mimmi och Eisot.
Jag ska prova både att torka och göra infusion.
Dottern som har sommarlov, har lovat att hjälpa till med plockningen.
Maggan
Gammal 2009-06-30
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag tänkte samla in lite nyponrosblad. De är väldigt utslagna nu, så kanske är jag lite ute i sista minuten. Men frågan är om jag bara tar själva kronbladen eller tar ni hela blomknoppen med blad och torkar det? Tänkte göra ansiktsvatten av det.
Gammal 2009-06-30
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hejsan
Jag brukar samla nästan utslagna knoppar.
Crearome säljer ju både knoppar och kronblad och jag frågade där en gång vilket som var bäst och fick till svar att knopparna var något mer kraftfulla.
Om jag inte minns fel så kommer det en omgång till med nyponrosor lite senare på säsongen fast då är det inte lika många. Så då kan du ju försöka hinna få med några men kronblad går ju också bra. /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-04-20
marica's Avatar
marica marica är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-23
Svar: Rosblad

I mina första försök att fånga mina rosors (och även andra blommor) doft har jag lagt rosor nyligen utslagna på ett nät mellan två kakelplattor som jag smetat ut fett på. Jag har använt ullfett eftersom jag bestämde mig för ett sådant recept men traditionellt har man använt ister. Ullfettet tog till sig doften. Jag behöver byta blommor varje dag. Jag bytte 29 ggr. Ullfettet fick en svag, tydlig och fin doft ( =komplex, jag har använt ca 20 olika sorters rosor och de har alla något olika doft.) Jag lade även rosor i olivolja och bytte rosorna varje dag. jag lägger dem i ett nät som jag sänker ner och efter en dag kramar ur. Olivoljans doft färgade av sig på rosdoften. Doften påminde om barnängens tvål. I år ska jag prova att ta vara på doften på lite andra sätt och använda ett annat fett och kanske glasplattor istället för kakelplattor.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-20
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

Spännande metoder och väldigt intressant att höra. Ser fram emot mer "rapporter" framöver.
Har du tänkt prova med någon doftneutral olja typ jojoba, risolja etc.? Själv har jag även använt raf. rapsolja till örtutdrag eftersom den är ganska stabil.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-20
marica's Avatar
marica marica är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-23

Jag provade rapsolja för att den är, som du säger stabil, men också för att den odlas här i Sverige. Jag försöker hitta så lokalodlat som möjligt. Det testet var med liljekonvalj. Det doftade fullkomligt vidrigt. Sedan var jag orolig för att det skulle bli giftigt också. Admin kommenterade det med att det giftiga tydligen inte löser ut i olja. När det gäller rapsolja och mina rosor ville jag inte chansa utan höll mig till de gamla romarnas recept som jag hittat här på shenet. Men jag kanske gör ett försök i år.
Den eteriska oljan i rosor är vad jag förstår i första hand just en lättflyktig olja och löser sig inte i vatten. Så jag försöker nog hitta ett bra fett och en bra olja och ev att destillera. (Men det fordras tydligen väldigt mycket rosor till det.)
Att frysa in infusioner -ingen dum idé. Jag frös hägg och syrenblommor för att sedan tina upp och dofta av på fettet. Men de ruttnade väldigt fort efter den behandlingen. Kanske går det att "frysa" ut oljan i och med att cellerna spricker?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:01.