Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2014-04-02
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Svar: Topplista över dåliga ingredienser

Som jag förstått det så är de "vanliga" alumimiumsalterna så små att de täpper till porerena och så svettas man inte. Alunmolekylerna är mycket större och kan inte täppa till utan det verkar genom att dess låga pH-värde missgynnar luktframkallande bakterier. Man svettas lika mycket ändå men utan någon speciell lukt. Jag använder alun själv, både sten och mättad vattenlösning. Ibland med lite lavendelolja som lukta-gott.
Reply With Quote
Gammal 2014-04-02
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Svar: Topplista över dåliga ingredienser

Jag håller med om parraffin och silikon framför allt.
Och parabener vill jag addera till listan. Hormonstörande ämnen som tex. kan minska antalet spermier, eller öka risken för testikelcancer och bröstcancer. Läskigt! Speciellt nummer 4. Mamman använder hudkräm och pojkarna får nedsatt fertilitet!

1. Darbre, P. D., Aljarrah, A., Miller, W. R., Coldham, N. G., Sauer, M. J., and Pope, G. S. (2004).
Concentrations of parabens in human breast tumors. Journal of Applied Toxicology 24, 5-13.

2. Harvey, P. W. (2003).
Parabens, oestrogenicity, underarm cosmetics and breast cancer: a perspective on a hypothesis (editorial). Journal of Applied Toxicology 23, 285-288.

3. Harvey, P. W., and Everett, D. J. (2004).
Significance of the detection of esters of p-hydroxybenzoic acid (parabens) in human breast tumours (editorial). Journal of Applied Toxicology 24, 1-4.

4. Kang, K.-S., Che, J.-H., Ryu, D.-Y., Kim, T.-W., Li, G.-X., and Lee, Y.-S. (2002).
Decreased sperm number and motile activity on the F1 offspring maternally exposed to butyl p-hydroxybenzoic acid (butyl paraben). Journal of Veterinary Medical Science 64, 227-235.

5. Oishi, S. (2002b).
Effects of propyl paraben on the male reproductive system. Food and Chemical Toxicology 40, 1807-1813.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:40.