Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-11-23
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Vad händer om lutvattnet är för kallt?

Jag ägnar mej inte åt att mäta nån temperatur då jag gör tvål (enl instruktioner i min finska tvålbok) och det har gått relativt bra.
Av 8 satser tvål är det 2 där tvålmassan inte alls blivit bra, den har förtvålat sej genast och jag har i rädslan över att luten inte ska neutraliseras mixat ändå och då har tvålmassan blivit så tjock att jag knappt fått ur den ur min kanna, vilket har resulterat i 2 satser jätteful tvål Min absolut bästa tvål blev bra lite i misstag för jag glömde bort den medan jag läste en tidning och lutvattnet var så kallt utanpå skålen att jag inte trodde det skulle bli till nån tvål alls, länge tog det att mixa den men den blev helt perfekt.

I hopp om att få en lika fin tvål har jag nu väntat ut lutvattnet lääänge (tills det känns riktigt svalt på utsidan av skålen), men för några minuter sen resulterade det i en ful tvål. Visserligen kan jag ju skära den så att den blir fin, men det går så mycket i spillo då oxå och den var nog tänkt som en julklapp

Vad tror ni är felet?
Oljorna är rumstempererade, i dom häller jag det smälta kokosfettet och sen gör jag lutvattnet. Är mitt lutvatten ändå för kallt?
Gammal 2009-11-25
miisa miisa är offline
Medlem

Ingen som har vetskap vad som händer om lutvattnet är för kallt?
Gammal 2009-11-25
kakmonster kakmonster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-17
Jag har inte gjort det själv men det finns en teknik som kallas RTCP - Room Temperature Cold Process. Där är oljorna och lutvattnet i rumstemperatur så det ska nog inte vara något problem.

Vad är det som är problemet med tvålarna? Vad menar du med att de blir fula? På vilket sätt?
Reply With Quote
Gammal 2009-11-25
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av kakmonster
Vad är det som är problemet med tvålarna? Vad menar du med att de blir fula? På vilket sätt?
Den här senaste blev inte en klump tvålmassa, utan den stelnade så fort att jag inte höl på att få ur den ur min kanna och när jag väl fick ur den så hade den formen av kannan. Så jag försökte mitt bästa att trycka ihop tvålmassan men det gick ju inte. Den är helt enkelt klimpig (stora klimpar) och med god tur får jag utskuren en hel tvål ur tvålklimpen, resten kommer nog inte tat hålla ihop alls.... Jag borde fota och sätta en länk så ni kan se hur den ser ut.

När jag gjorde min första tvål höll jag på och mixade 1h-. Med recepten ur min tvålbok behövs ingen sån arbetsinsats, tvålen blir färdig genast och en del har jag knappt mixat alls.
Jag vill ju inte misslyckas en gång till så det är därför jag undrar om nån vet/gissar att lutvattnet är för kallt... Jag borde nog göra en tvål till och låta lutvattnet vara lite varmare. *suuuckar*
Gammal 2009-11-25
kakmonster kakmonster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-17
Kan du posta receptet? Använder du handmixer?
Reply With Quote
Gammal 2009-11-26
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
Det finns flera saker som kan göra att tvålmassan stelnar väldigt fort. Olika dofter kan påverka mycket, har du haft olika i dina tvålar? Hur starkt man gör lutvattnet påverkar också.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-26
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av kakmonster
Kan du posta receptet? Använder du handmixer?
Receptet är inte mitt, utan Saara Kuhas, så då kan jag väl inte posta receptet? Eller kan jag?
Gammal 2009-11-26
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av amonik
Det finns flera saker som kan göra att tvålmassan stelnar väldigt fort. Olika dofter kan påverka mycket, har du haft olika i dina tvålar? Hur starkt man gör lutvattnet påverkar också.
Jag har använt olika dofter, en doft har jag gjort tvål av 3ggr och då stelnar tvålmassan jättefort, så kanske det är pga doftoljorna då helt enkelt?
Jag kan inte tänka mej att det skulle vara fel på receptet, det är ur en finsk bok om tvåltillverkning av Saara Kuha. Det är nog nåt jag gör som orsakar den snabba förstelningen, mycket möjligt faktiskt att det är doftoljorna som är orsaken.

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:47.