Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-04-11
Morphus Morphus är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-28
Lakritsolja

Hej!

Jag har länge funderat på vart man kan få tag i lakritsolja eller om man kan göra egen?

Någon som vet hur verksam en olja gjord på samma sätt som johannesörtoljan - växtdelar i olja, under omskakning ett antal veckor - blir?

Crearome har bl.a. "lakritsarom eko" och "bastubad svart lakrits" - någon som har susning om huruvida dessa kan användas till hudvård, och hur starka/verksamma de i så fall är?
Har mejlat till Crearome innan, men inte fått något tillfredställande svar.

För de som undrar vill jag göra en creme mot pigmentfläckar. Tips på fler ingredienser som bör tas i?
Funderar på mjölon, men vet inte riktigt vart jag skall få tag på det eller hur jag skall använda det.
Finns det fler örter som verkar blekande?

Hälsningar
Emelie
Reply With Quote
Gammal 2010-04-11
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Det verkar som om bastuoljan är eterisk lakritsolja, och lakritsaromen är ett extrakt.
Säkert funkar de, men vill du ha en lakritsolja tror jag nog det bästa är att göra den så som du beskriver, genom att låta lakritsrot dra i olja några veckor. Hur verksam den är vet jag inte, men säkert minst lika verksam som någon olja du skulle köpa (om det ens går att få tag på?).
Gammal 2010-04-11
Morphus Morphus är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-28
Hej!

Ja, det jag reagerade var på att eteriska oljor stod i plural, blev fundersam på om det var en blandning eller ej.

Ja, lakritsaromen var ett extrakt, men vet du vad den är utblandad i? Glycerin, olja..?

Tack på förhand
Emelie

Obs. har letat på internet ett tag efter lakritsolja, och får en hel del träffar på engelska, vet dock ej om det går att köpa någonstans, inte heller lakritsextrakt eller eterisk lakritsolja. Lakritstinktur finns, men borde väl inte vara några större problem att göra själv.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-11
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Jag misstänker att det står oljor i plural, helt enkelt för att de har samma text på alla sina bastudofter. Så ibland är det flera eteriska oljor och ibland bara en. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa.
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:37.