Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-05-28
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
KOKOSOLJA?

Hoppas på svar från er som kan det här med tvål.
Igår ringde jag till Crearome och frågade om de hade kokosolja, kunde inte hitta någon
i katalogen, men det hade dom inte. Kvinnan jag pratade med sa att det gick lika bra att
smälta kokosfett istället för oljan. Har gått igenom tvålrecepten och funnit flera stycken
där det ska vara både olja och fett, så nu tycker jag det blir kaka på kaka.
Kan det verkligen stämma att det går lika bra att smälta kokosfett?
Jag är helt nybörjare med tvål, men vill lära mer. Tycker det verkar konstigt.
MVH
Maggan
Gammal 2008-05-28
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag tror att det är samma sak men i olika form. Flytande och fast.
Köpte en flaska kokosolja i Thailand i vintras. Mjuk och skön att smörja in sig med. Men när jag kom hem och skulle göra ett bodybutter med kokosolja ett par veckor senare och skulle hälla ut oljan ur flaskan upptäckte jag till min förvåning att oljan hade omvandlats till kokosfett. Fick klämma ut den så gott det gick. Kanske att den hade blivit kall under flygningen hem eller nåt. Men efter ytterligare ett par veckor hemma i rumstemperatur så hade det blivit kokosolja igen.
Så att ha bäda två i tvål verkar lite överdrivet.
mvh /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2008-05-28
cilla cilla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-05-26
Hej.
Tänkte bara bena upp detta med kokosfett och kokosolja. Kokos fett framställs av det vita i kokosnöten, när det är obehandlat är det gulvitt och härsknar snabbt. Det som vi köper är renat (raffinerat) och blir då vitt och fast. Kokosfett är härdat genom hydrogenering. Hydrgenering är en kemisk reaktion och används för att bevara stabiliteten i oljan, detta görs för att förändra smältnings- och hanteringsegenskaper. Man kan enkelt säga att man ändrar bindningarna i fettet. Kokosfett blir flytande vid 25 grader. Kokos olja håller sig flytande vid 15 grader. Kokosfett kan förvaras i rumstemperatur i 2 år.
Kokosolja går att köpa på www.anabelles.se
330ml/129:-

/cilla
Reply With Quote
Gammal 2008-05-29
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Men det kokosfett som man köper i silverpaket på Ica är inte härdat. I så fall måste det ju stå på, och det gör det inte. Och det är fast upp till 25 grader. Så det kan ju inte bara vara härdningen som är skillnaden mellan fett eller olja. Eller menar du att det är det obehandlade gulvita som härsknar lätt som är kokosolja?
Reply With Quote
Gammal 2008-05-29
cilla cilla är offline
Medlem

Det är något skumt med silverpaketet (tror jag). Jag har hittat ett par sidor om detta.
www.mamut.net de förklarar skillnaden mellan kokosolja och kokosfett och vad jag förstår så är det skillnad. Oljan verkar mer hälsofrämjande. Den andra sidan är kolhydrater.ifokus.se klicka sedan vidare på mat-livsmedel, där finns diskussioner om just "silverpaketet". Det verkar som om oljan är det bästa alternativet och den skall man kunna köpa på häsokost annars kan de ta hem den.
hoppas att detta kan vara till hjälp.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-29
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Tack för att ni så hjälpsamma.
Maggan
Gammal 2008-05-30
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Men crearomes är ju också fast, och det är ju kallpressat och ekologiskt. Förstår fortfarande inte vad som är skillnad på oljan och fettet, mer än konsistensen då.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-17
Zeq Zeq är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-07-30
Hos www.sannanature.com kostar 1 liter kokosolja 90:-
1 kg fast kokosfett 75:-
Kokosolja lär vara både svamp och virusdödande och därför bra mot ex. candida.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-17
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
SannaNatures fasta kokosfett är raffinerat (som det man köper i silverpaket).

Jag tror att man behöver det oraffinerade fettet, som t.ex. Crearome har, för att få alla "nyttigheter" kvar.

Jag har en liten (bild-dokumenterad) erfarenhet med "oraffat" kokosfett.
För ca 10 år sedan upptäckte jag en skrovlig fläck på ryggen, ca 5 millimeter i diameter. Den bara satt där år ut och år in och ibland skrapade jag bort ytan på den men det växte tillbaka.
För 4 år sedan började den bli större. I samma veva läste jag ett par forskningsresultat om kokosfettets virusdödande förmåga och fick för mig att jag skulle smeta på min fläck. Hemgjort plåster med fettklick över natten blev det. Efter en vecka hade ena kanten lossnat på fläcken och då berättade jag för min man. Vi filmade för att ha "bevis".
Hur som helst så trillade hela fläcken bort efter ca 3 mån! Inte ett märke efter den. Det var då jag började läsa mer om örter och till slut hamnade på den här trevliga platsen.

Senast redigerat av eisot : 2008-08-17 klockan 22:49.
Reply With Quote
Gammal 2008-09-23
Sunshine Sunshine är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-02
Plats: Linköping
Om man vill göra kallrörd tvål med kokosfett i, kan man använda silverpaketet från mataffären? "Nyttigheterna" finns väl knappast kvar efter förtvålningen?

Senast redigerat av Sunshine : 2008-09-23 klockan 22:38.
Reply With Quote
Gammal 2008-09-25
cilla cilla är offline
Medlem

Jag använder alltid "silverpaketet" när jag gör kalllrörd tvål, blir hur bra som helst. Man kan ju överfetta tvålen men någon bra olja istället. Jag använder aldrig bara kokosfett, tycker att tvålen blir för hård och svår att skära.
Lycka till.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:01.